1400-08-30 11:05
1772
0
77138
بسیج مردم- 4/ یادداشت

نقش راهبردی بسیج در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

چنانچه همه ما می دانیم بسیج تنها تشکیلات انقلاب اسلامی است که دارای ساختار ، سازمان ، تشکیلات ، برنامه و بودجه است و به همین جهت مهمترین مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب ، بسیج و بسیجیان هستند.

به گزارش گلستان ما؛ محمد دیلم کتولی فعال فرهنگی رسانه گلستان در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج، نوشت:   چنانچه همه ما می دانیم بسیج تنها تشکیلات انقلاب اسلامی است که دارای ساختار ، سازمان ، تشکیلات ، برنامه و بودجه است و به همین جهت مهمترین مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب ، بسیج و بسیجیان هستند.

با توجه به اینکه نگاه این بیانیه نگاه تمدنی و براساس تدوین برنامه، کادر سازی وعملیاتی کردن ایده‌ها است ، نقش بسیج با این ساختار در بیانیه گام دوم بسیار راهبردی است.

یکی از ضروریات این بیانیه« مردم‌سالاری اسلامی با یک الگوی جدید» است که سابقه تشکیل ندارد واین الگو بنام«بسیج مستضعفین »با پیروزی انقلاب اسلامی توسط حضرت امام(ره) شکل گرفت.

 مقام معظم رهبری در « بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» پنج مرحله از مراحل انقلاب اسلامی را ترسیم نمودند : 
_ تشکیل انقلاب اسلامی
_ استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی
_ تحقق دولت اسلامی
_ جامعه اسلامی
_  تمدن نوین اسلامی 
براساس این «راهبردنظام جمهوری اسلامی»مراحل باقی مانده عبارتند از «  تحقق دولت اسلامی  جامعه پردازی و تشکیل تمدن نوین اسلامی»  که معظم له هفت عرصه را برای نقش‌آفرینی مشخص فرمودند که علم و دانش، اخلاق و معنویت، عدالت و مبارزه با فساد، اقتصاد، عزت ملی، استقلال و آزادی و  سبک زندگی ایرانی و اسلامی از جمله آن‌هاست.

با اینکه مخاطب عمومی بیانیه عموم ملت ایران هستند اما ۴۲ بار جوانان و نوجوانان مخاطب قرار گرفته‌اند و با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشته و فرمودند « مردم‌سالاری اسلامی تنها شرکت در انتخابات نیست بلکه حضور در انتخابات یکی از ابعاد است و باید در همه امور مردم سالار خودشان باشند.» 
براین اساس ملاحظه اساسی بیانیه عبارتند از« محوریت جوانان، جهش در پیشرفت، امید به آینده و عدم هراس از دشمن و روحیه جهادی »

بنابر راهبرد اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم ، ابتدا باید مردم به صحنه بیایند و تحقق دولت اسلامی اتفاق بیفتد وسپس دربرنامه اجرایی اهداف نظام جمهوری اسلامی محقق شود.

ایشان صراحتا اعلام فرمودند:« اگر بسیج مردم را در همه صحنه‌ها پای کار بیاورد و خصوصاً در مسئله اقتصاد محقق شود اقتصاد مردم پایه خواهد شد و اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می‌کند.» 

بنابراین یکی از مظاهر«مردم‌سالاری دینی واسلامی» بسیج است.
 مسجد پایگاه بزرگ اسلام و در منظومه فکری امامین انقلاب دارای جایگاهی بسیار با اهمیت و کلیدی است و کارکردهای مختلفی دارد و همه آنها باید محقق شوند.

اگر بسیج  بتواند در مساجد به خوبی کارکردها را پای کار بیاورد و نقش‌آفرینی مردم را در عرصه‌های مختلف محقق سازد و خودشان مسائل مختلف را احصاء کنند و با استفاده از ظرفیت‌های محله‌ای در محلات آنها را حل کنند معجزه آفرین خواهد شد.

 برای تحقق این اهداف باید پایگاه‌های بسیج با محوریت مساجد احیاء شوند و ائمه جماعت به عنوان فرماندهان مساجد و بسیج با میدان‌داری و به عنوان لوکوموتیو واگن‌ها را در محلات به حرکت درآورده و « محله اسلامی» را با دو جنبه مهم « تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی» محقق سازندکه در واقع از یک مسیر دو هدف به نتیجه می رسد.

تاریخ انقلاب اسلامی گواهی می دهد که ، پایگاه‌های بسیج در دوران دفاع مقدس توانستند جنبه‌های دفاعی و امنیتی را محقق ساخته و مردم‌سالاری در دفاع و برقراری امنیت به خوبی محقق شود و اقشار و آحاد مختلف در این راستا نقش‌آفرینی نموده و امروز باید با تأسی از همین الگو مردم‌سالاری دینی توسط مساجد در همه ابعاد محقق شود.

 تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند یک سازمان‌دهی تشکیلاتی است که در رأس آن امام و ولایت قرار دارد و در ابتدا امت نقش‌آفرین هستند و محوریت اصلی این سازمان‌دهی پایگاه‌های بسیج در محلات با رویکرد مسجد محوری است .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.