1398-08-12 09:18
866
0
66137
یادداشت؛

ناظر؛ مانع یا عامل فساد در پروژه های عمرانی

بنابراین فردی که به عنوان ناظر در پروژه های عمرانی تعیین می شود بایستی از منظر مسائل اخلاق حرفه ای احراز صلاحیت شده باشد تا از این طریق هزینه های تمام شده و کیفیت پروژه های عمرانی بهینه گردد.

به گزارش گلستان ما، همه ساله منابع اعتباری مختلفی اعم از ملی ، استانی، منابع داخلی و... صرف اجرای پروژه های عمرانی مختلف در شهرها و روستاها می شود که نقش مهمی در توسعه این مناطق دارد.

در سالهای اخیر با توجه به کاهش درآمدهای دولت، شاهد کاهش اجرای پروژه های عمرانی بوده ایم و نقش ناظر در نحوه هزینه این اعتبارات در راستای اهداف برنامه ریزی شده پروژه(موافقتنامه) قابل تامل می باشد.

در موضوع وظایف ناظر پروژه،دو وظیفه اصلی و بسیار مهم بشرح ذیل وجود دارد که تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده پروژه دارد:

1-تطبیق حجم عملیات اجرا شده با صورت وضعیت های پیمانکار

2-تطبیق مشخصات فنی پروژه با نقشه های اجرایی ابلاغی

درراستای دو وظیفه مهم فوق،چنانچه ناظری در کنترل احجام فیزیکی و پیشرفت ریالی منطبق با قرارداد منعقده عمدا یا سهوا قصوری داشته باشد،این عامل می تواند منشا فساد در آن پروژه عمرانی در دو بعد مالی و فنی شود.از این جهت که قصور مالی باعث تضییع حقوق بیت المال شده و قصور فنی هم ضمن کاهش طول عمر پروژه باعث ضرر و زیان مالی خواهد شد.

عکس این موضوع نیز برای انتخاب یک ناظر متعهد، صادق می باشد؛بدین صورت که یک ناظر متعهد می تواند ضمن جلب اعتماد تصمیم گیران،مانع از انحرافات مالی و فنی در پروژه شده و بر اساس تعهدی که نسبت به مسئولیت خود دارد،پروژه را با قیمت بهینه و کیفیت فنی بالا به سرانجام برساند.

بنابراین فردی که به عنوان ناظر در پروژه های عمرانی تعیین می شود بایستی از منظر مسائل اخلاق حرفه ای احراز صلاحیت شده باشد تا از این طریق هزینه های تمام شده و کیفیت پروژه های عمرانی بهینه گردد.

*کاظم تقی نژاد- کارشناس عمران و دکتری شهرسازی 

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.