1394-03-18 12:19
2044
2
15845

مردم با گرانی اجناس و عدم قدرت خرید به استقبال ماه خدا می روند

قدرت خرید مردم و وجود اجناس های پر زرق و برق در بازار ها، آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان به سختی قابل لمس است.

به گزارش گلستان ما به نقل از کاسب امین، مردم جمهوری اسلامی ایران، کم کم خود را برای ماه ضیافت الله آماده می کند و مردم شهرها و روستاها با سنت های گوناگون به استقبال این ماه عزیز می روند.

اما امسال مردم کشور طعم شیرین ماه رمضان را با گرانی اجناس لمس می کنند و این گرانی، زیر شاخه های متعددی دارد که در حال رشد و نمود است.

دولت در سال گذشته به طور مکرر اعلام کرد که گرانی را مهار کرده است، شاید این سخن دولتمردان صحیح باشد اما مردم این صحبتها را قبول ندارند زیرا گرانی اجناس امان آنها را بریده است.

مردم سراسر ایران همه روزه به بازار های مختلف برای خرید مایحتاج خود می روند اما با دو چیز مهم روبه رو هستن و آن دو، یکی گرانی اجناس و دیگری وجود کالاهای غیر ایرانی در فروشگاهاست.

با توجه به اینکه رهبر انقلاب در سالهای اخیر به طور مکرر از اقتصاد مقاومتی سخن به زبان آورده است و مسئولان را به امر اقتصاد مقاومتی ترغیب نموده اند، متاسفانه میبینیم این امر در کشور اجرایی نشده و اگر هم شده قابل لمس نیست.

به گفته کارشناسان سیاسی و اقتصادی؛ اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب به آن تاکید دارند در ادارات و نهادهای کشور، تنها به عنوان یک واژه استفاده شده است .

حال با اینکه چند سالی است برخی از نهادها در امر اقتصاد مقاومتی کارهای بسزایی انجام داده اند، اما بسیاری از کسانی که دست به کار اقتصاد مقاومتی در کشور زده اند از عدم وجود بازار فروش و یا خرید اجناس تولید شده به نهاد های گوناگون شکایت کرده اند که این خود جای بسی تامل است.

نهاد های گوناگون کار های عملیاتی را انجام داده اند ولی زیربنای فروش اجناس در بازار را فراهم نکرده اند.

مردم عزیز ایران در ابتدای سال به طور مکرر با افزایش قیمتها مواجه شده اند واین سوال برای آنها به وجود آمده است که دولت تدبیر و امید، دم از کاهش قیمتها، جلوگیری از تورم، رفاه اجتماعی و اقتصادی و بسیاری از القاب دیگر بکار برده است، اما چرا این عناوین قابل لمس نیست و مردم تنها شاهد گرانی هستند.

حال این سوال مطرح است که چرا دولت قاطعانه با دلالان اقتصادی برخورد نمی کند. مگر یکی از کار های مهم نهاد اجرایی کشور مبارزه با دلالان اقتصادی نیست و اگر هست چرا در این امر کاری صورت نگرفته است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در روز های اخیر اعلام کردند که حتی یارانه ای که دولت فعلی در حال پرداخت به مردم است ارزش 10 هزار تومان دولت قبل را ندارد و این نشان دهنده آن است که همه ساله ارزش پول در حال کاهش یافتن است.

دولت هرچقدر با بازی های پولی به عنوان مثال رونمایی از پول جدید، چک پولها و غیره اقدام کند نمیتواند به کاهش قیمت ها کمک کند بلکه ارزش پولهای قبلی را کاسته و در صدد توجیح افزایش قیمتها می باشد.

 بسیاری از مردم می گویند: درست است در طول ماه درآمد داریم اما این درآمد حاصله ای که در دست مردم می افتد دوباره به جیب دولت باز میگردد.

به عنوان مثال میتوان گفت که اگر کارمند دولت و یا شاغل بخش خصوصی در طول ماه درآمدی به مقدار 1 میلیون تومان داشته باشد قطعا چیزی برای وی نخواهد ماند زیرا تمام هزیزنه ها از قبیل آب، برق، گاز، تلفن، هزینه رفت و آمد، کرایه خانه، هزینه تحصیل، بیمه و بسیاری از عوامل دیگر چیزی به عنوان پس انداز برای شخص بجا نخواهد گذاشت و این امر باعث میشود، مردم به عدم خرید کالا و اجناس روی بیاورند و هیچ گونه منبع مالی از خود نداشته باشند.

در روز های اخیر مردم قصد خرید مایحتاج خود را دارند ولی زمانی که با بازارها و فروشگاه ها مراجعه می کنند دست از پا شکسته تر به منزل باز می گردند و در نزد افراد خانواده خود خجل آور هستند.

در حال حاضر کشاورزان در گرمای طاقت فرسا این روزها در زمین های کشاورزی به کاشت و برداشت محصولات خود هستند ولی محصولات خود را با قیمت بسیار اندک به مراکز خرید تحویل می دهد که در این بین است که پای واسطه ها و دلالان به میان می اید و محصولات کشاوری و تولیدی را با کمی تفاوت قیمت خریداری کرده و در نزد خود نگاه می‎دارند که در زمان مناسب که مردم نیاز مبرمی به کالا و اجناس دارند با قیمت گزافی به خود آنها بفروشند.

بزرگترین لطمه ای که کشاورزان و تولید کنندگان محصولات داخلی در این سالها خورده اند، وجود همین دلالان بوده است و در کنار همین دلالان، واردات کالاهایی که نیاز نبود به کشور وارد شود، بزرگترین لطمه را به بخش تولید و کشاورزی زده است.

این عمل واردات دولت به بهانه های مختلف، علاوه بر گرانی باعت شکستن کمر اقتصاد کشور گردیده است و بسیاری از تولید کنندگان بنگاههای تولیدی خود را بسته و یا ورشکست شده اند که دولتمردان در این خصوص باید چاره ای اساسی بیاندیشند.

مسئولان به واردات کالا نباید دل خوش کنند زیرا همین واردات باعث شد که سیاست مردان غربی از این ابزار استفاده و علیه ملت ایران بهره بجویند.

متاسفانه در روز های اخیر بارها و بارها در رسانه های مختلف دم از ورود اجناس مختلف از خارج از کشور زده می شود که گویا این مسئوله یک امر عادی برای دولتمردان تبدیل شده است.

بهتر است دولتمردان بجای تماشای جیب دلالان و کسانی که در این راه سودهای هنگفتی به جیب زده اند به مردم و تولید کنندگان خود نگاه کند و خود را از سایر کشور ها بی نیاز سازند، زیرا سرمایه اصلی هر کشوری مردم آن کشور هستند.

نویسنده: محسن عسگری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

بردیا

آی گل گفت/ دمش گرم/ حرف دل منو زده

0
0
پاسخ
1394-03-18 19:19

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.