1399-05-10 08:25
1167
0
69670
یادداشت؛

قربانی کردن نماد تقرب وخشیت الهی

قربانی کردن یکی از واجبات الهی در ایام حج در سرزمین منی است و این امر به نیت تقرب به درگاه الهی صورت میگیرد والبته حکمت های فراوانی دارد از جمله رفع نیاز مستمندان که جنبه مادی آن است علاوه بر آن قربانی کردن از جمله آداب اسلامی است که دربطن خود معنویات زیادی نهفته است.

به گزارش  گلستان ما؛ خداوند در سوره حج آیه 37 میفرمایند:"لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُمْ.." "نه گوشت‌ ها و نه خون‌ هاى آنها، هرگز به خدا نمی‌ رسد. آن‌چه به او می‌ رسد، تقوا و پرهیزگارى شماست..."

قربانی کردن یکی از واجبات الهی در ایام حج در سرزمین منی است و این امر به نیت تقرب به درگاه الهی صورت میگیرد والبته حکمت های فراوانی دارد از جمله رفع نیاز مستمندان که جنبه مادی آن است علاوه بر آن قربانی کردن از جمله آداب اسلامی است که دربطن خود معنویات زیادی نهفته است بدین صورت که فرد با قربانی کردن در راه خدا پیام رهایی از بند هواهای شیطانی را انعکاس میدهد و گوشت قربانی را نمادی از قربانی نفس میداند.

البته هرجاییکه خداوند قوانینی برای بشر وضع کرد انسانهای مغرض بدعتهای غلطی را پایه گذاری کردند تا آن اصل الهی را خدشه دار کنند و از جهل جاهلان برای ترویج بدعتها بهره بردند. به عنوان مثال مالیدن خون قربانی به ماشین نویی که  تازه خریده شده و یا نوزاد تازه متولد شده که برای او قربانی میکنند وخون را به پیشانی نوزاد میزنند وبدعتهایی ازین دست که باعث شده این سنت الهی که زیبایی های حکمت گونه الهی در آن نهفته است دست آویز  دشمنان فرصت طلب وتفرقه انگیز بین مذاهب قرار گیرد.

حضرت ابراهیم(ع) به فرمان خداوند باید از تعلقات  ودلبستگیهای دنیوی میگذشت وفرزند خود را به قربانگاه میفرستاد تا ثابت کند بنده خالص خداست اگر چنین نبود شایستگی رسول اللهی پیدا نمیکرد و نمیتوانست رسالت عظیم الهی را به دوش کشیده وندای یکتاپرستی  به همه جهانیان برساند.بنابراین از هرآنچه اورا متعلق به دنیا میکرد دست شست و در واقع عزیزترین  خود را به قربانگاه برد تا ثابت کند بنده مخلص خداست و الگوی  کاملی برای تمام بشریت است . اینچنین سخت است آزمون الهی برای انسانهای بزرگ تاریخ بشریت. اما آنها با تسلیم شدن در برابر امر پروردگار خود ثابت کردند که انسان با غلبه بر نفس اماره خود میتواند تقوای الهی را پیشه کرده وبه کمال انسانی خود برسد.

همانطور که گفته شد یکی از حکمت های الهی در قربانی کردن کمک به نیازمندان است .این موضوع آنقدر اهمیت دارد که در قربانی حج توصیه شده گوشت قربانی به دست نیازمندان برسد ونباید ازبین برود یا فاسد شود در نتیجه ازهمین مساله روشن است که خداوند بدین وسیله هم انس والفت میان مسلمانان برقرار کرده و باعث شده کسانی تمکن مالی برای خرید گوشت ندارند بتوانند ازین نعمت  حلال الهی بهره مند شوند.درواقع کمک به انسانهای دیگر یکی ازراه های کسب تقوای الهیست ،قدرت بخشیدن و دستگیری از نیازمندان یک نوع  روحیه ایثار و فداکاری را در روح انسان تقویت میکند.

در نتیجه فرمان قربانی کردن اسماعیل ازجانب خداوند آزمایشی برای حضرت ابراهیم(ع) بوده نه اینکه خواست خداوند به قربانی شدن اسماعیل تعلق گرفته باشد. هدف همان تسلیم امر الهی شدن بود و خداوند گوسفندی را برای این امر فرستاد تا نمادی از این آزمایش بزرگ و سخت الهی باشد. و بریدن فرستاده او از وابستگیهای دنیوی برای همیشه در خاطر انسانها بماند نه اینکه  ظاهر این  قضیه یعنی اینکه گوسفندی کشته شود به تنهایی هدف باشد و اهمیت  داشته باشد بلکه قربانی کردن گوسفند در عید قربان هرسال تداعی کننده خاطره امتحان الهی و  اطاعت محض بنده مخلص خدا از پروردگارش است.

اگر خوب دقت کنیم خواهیم دید که در ایام حج واجب از گذشته با نبودن امکانات پیمودن مسافت تا کنون  افرادی که به استطاعت مالی رسیده اند همه حساب کتابهای دنیوی خود را رسیدگی کرده و همه فعالیت های کاری و زندگی خود را رها کرده به انجام مناسک حج مشرف میشوند و قربانی میکنند تا بگویند ماهم همچون فرستاده خداوند همه تعلقات را رها کرده و از دلبستگیهای دنیا جهت تقرب و خشیت الهی گذشته ایم.

معصومه عبداللهی کارشناس مذهبی و پژوهشگر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.