1398-05-17 04:26
1302
0
64863
به بهانه فرا رسیدن روز خبرنگار

قداست قلم به شرافت پيام آن است

قلم خبرنگار از جنس صداقت و ذهن او روشنی بخش اندیشه های انسانی است و خبرنگار برآن است تا قلمش جز حقیقت و صداقت ننویسد و آنچه که می نویسد سرشار از اهدای فرهنگ غنی دوستی و انسانیت به جهانیان باشد.

به گزارش گلستان ما ؛ درباره ارزش و اهمیت قلم همین بس که یکی از سوره‌های قرآن کریم به آن اختصاص یافته و خدای متعال در ابتدای این سوره بر قلم و آنچه می‌نویسند، سوگند یاد کرده است. ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛

اساساً از منظر قرآن، قلم نماد تفکر و آگاهی بشر است و سوگند خدای متعال به آن و همچنین نوشته، آن را مقدس کرده و بخصوص به نوشتن حرمت خاصی بخشیده است.

درخت قلم، اگر ریشه در تعهّد و تدیّن داشته باشد، میوه‌اش شیرین و ماندگار است. ارزش هر قلم، به پیام آن است و عظمت نوشته، به محتوایش.

قلم حافظ علوم و دانش‌ها، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری عالمان و پُل ارتباطی گذشته و آینده بشر بوده، و حتی ارتباط آسمان و زمین نیز از راه لوح و قلم به دست آمد. قلم، انسان‌هایی را که از نظر زمان و مکان جدا از هم زندگی می‌کنند، پیوند می‌دهد؛ گویی همه متفکران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام نقاط زمین، در یک کتاب خانه بزرگ جمع می‌بینی! در این کتاب خانه، سخنان آسمانی و زمینی جمع است، از سقراط گرفته تا ابن‌سینا و معاصرانمان. از قرآن و نهج البلاغه تا اَوسْتا و انجیل. همه و همه هستند.قلم ، رازدار بشر و خزانه دار دانش‌ها و جمع آوری کننده تجربه‌های قرن‌ها و دوران‌هاست و اگر قرآن به آن سوگند یاد می‌کند، به همین دلیل است؛ زیرا همیشه، سوگند به امری بسیار پرارزش و محترم یاد می‌شود.

این قلم، همان چیزی است که سرچشمه پیدایش تمام تمدّن‌های انسانی، تکامل دانش‌ها و بیداری اندیشه‌ها به شمار می‌آید. قلم، منشأ هدایت و آگاهی بشر است .دین مبین اسلام، برای قلم و نوشتن، ارزش خاصی قائل است. گاه در کلام امیر بیان، حضرت علی علیه‌السلام می‌خوانیم که: عقلِ نویسنده، در قلم اوست قلم چشمه است، آن را نخشکانیم. قلم چشم است تا قدم از قدم برداریم و پیش پایمان را ببینیم، آن را کور نکنیم.

قلم عصاست، نه فقط برای پیران که همگان بدان تکیه می‌کنند. قلم، تنها عصای دست نیست، فرهنگ، اندیشه، تفکر و فرهیختگی،همه بر این عصا تکیه کرده‌اند، این عصا را نشکنیم. قلم زبان است، سخن می‌گوید، جنبش دارد، حیات قلم را نگیریم. قلم مقدّس است. قلم، همان وسیله‌ای است که خداوند با آن تعلیم نمود.

پس هشدار که قلم را به خواهش‌هامان نیالاییم و بی‌حرمتش نسازیم؛ امام خمینی (ره) می فرماید قلم سه امتیاز دارد که در بیان آن‌ها را نمی‌بینیم:

1) باقی بودن:سخن فرار می‌کند و نوشته باقی است. امیر مؤمنان علی (ع) می‌فرماید: دانش را با نوشتن در بند کنید تا باقی بماند و از کفتان نرود.

2) دقیق بودن:بیان و سخن معمولاً دقیق نیست. اگر قرار بود کتابی که هزار سال پیش نوشته شده، زبانی به ما می‌رسید و در جایی نوشته نمی‌شد، هیچ گاه به طور دقیق به ما نمی‌رسید و در واقع ما کتاب دیگری را پیش روی خود می‌دیدیم.

3) عمیق بودن:مطالب نوشته عمیق و فکرشده است؛ در حالی که به طور معمول سخنان، بدون تأمل گفته می‌شود و کم محتواست. نویسندگان گاه یک ساعت فکر می‌کنند و یک خط می‌نویسند، ولی در سخن نمی‌توان آن دقت را رعایت کرد

مرحوم علامه طبرسی (ره) ، در تفسیر مجمع البیان، در مورد قلم می‌نویسد: پایه امور دین و دنیا بر دو چیز است: قلم و شمشیر و شمشیر زیر پوشش قلم قرار دارد.

قلم را نباید به دست نااهلان سپرد. قلم در دست نابخردان که نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند یا غرض‌ورزان که نمی‌خواهند از آن به شیوه صحیح استفاده کنند، همان تیغِ از نیام برکشیده به دست زنگی مست است که لجام گسیخته، کیانِ اسلام و انقلاب را به مخاطره می‌اندازد.ارزش و فضیلت هر قلم به پیام و نوشته آن بستگی دارد، بنابراین اگر درخت قلم ریشه اش در تعهد و تدین افراد باشد، میوه‌ای شیرین به بار خواهد آورد که در هدایت انسان‌ها حرف نخست را می‌زند.

حضرت امام خمینی(ره) در همین باره می‌فرمایند: قلمی فایده دارد که بیدارگر توده‌های مردم باشد..

این فرمایش حکیمانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بی گمان تاکیدی بر این موضوع است که حقگویی و هدایتگری رسالت اصلی اهل قلم در جامعه اسلامی است.

آری به راستی که چنین است قلم خبرنگار از جنس صداقت و ذهن او روشنی بخش اندیشه های انسانی است و خبرنگار برآن است تا قلمش جز حقیقت و صداقت ننویسد و آنچه که می نویسد سرشار از اهدای فرهنگ غنی دوستی و انسانیت به جهانیان باشد.

علی تجری
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.