1393-06-27 05:58
1599
0
2985

فیلترینگ ؛ راه وزارت ارشاد برای سامان دهی به پایگاه های خبری !!

سرو سامان دادن وزرات ارشاد به فعالیت سایت های خبری در فضای مجازی جای بسی خوشحالی دارد دارد. ولی آیا فیلترینگ روش مناسبی می باشد؟

به گزارش گلستان ما به نقل از اسپی دژ ، چهاردم اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبری بر روی خروجی سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان " سایت‌های خبری بدون مجوز، «مسدود» و مجوزدارها «حمایت» می‌شوند " قرار گرفت. در پی آن برخی از سایت های بدون مجوز فیلتر شده و در هنگام ورود به سایت با پیامی "دسترسی به این سایت خبری تا دریافت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات امکان پذیر نمی باشد" مواجه خواهید شد.

پس از این اقدامات سید علاءالدین ظهوریان ، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات از افزایش درخواست ها برای اخذ مجوز خبر داد. این رویداد جای خوشحالی دارد که باعث سرو سامان دادن به فعالیت سایت ها و پایگاه های خبری در فضای مجازی دارد. ولی آیا این روش معاونت مطبوعاتی وزرات ارشاد مناسب می باشد؟ در چند روز گذشته بازخورد های بسیار زیادی در فضای مجازی منتشر شده و ابهاماتی نیز در این خصوص به وجود آمده است.

همانطور که معاونت مطبوعاتی اعلام کرده است ، ماده ۷ قانون مطبوعات است که در بند الف آن، چاپ و انتشار نشریه‌ای که پروانه برای آن صادر نشده جرم انگاری شده است و بر اساس همین قانون اقدام به فیلتر نمودن سایت ها نموده است. از طرفی محسنی اژه ای در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در خصوص فیلتر برخی از سایت های بدون مجوز گفت : وزارت ارشاد به هیچ عنوان حق ورود به حوزه ای که مربوط به او نیست را ندارد. فیلتریگ و مسدود کردن سایتها از وظایف قوه قضاییه است. رسیدگی به مصادیق محتوای مجرمانه وظیفه کارگروهی است که دادستان کل کشور رئیس آن است.

و در جای دیگر عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت : وزارت ارشاد راساً نمی‌تواند دستور فیلتر و مسدودسازی هیچ‌یک از سایت‌های اینترنتی را صادر کند.چرا که هیچ قانونی ، اختیار فیلتر و مسدودسازی نشریات الکترونیکی را به وزارت ارشاد نداده است. بنابراین اگر وزارت ارشاد راساً دستور فیلتر و یا مسدودسازی سایتی را خطاب به ارائه دهندگان خدمات دسترسی و یا میزبانی صادر کند ، چنین دستوری فاقد اعتبار قانونی بوده و لازم الاجرا نیست.


در این جا چند سوال پیش می آید و آن هم اینکه پس چرا وزرات ارشاد به موضوع فیلترینگ سایت ها ورود پیدا نموده است.

در حال حاضر 230 سایت خبری و خبرگزاری موفق به کسب پروانه از هیأت نظارت بر مبطوعات شده اند که 61 پایگاه اطلاع رسانی در تاریخ 24 شهریورماه به این تعداد اضافه شده است.آیا معاونت مطبوعاتی قصد دارد هزاران سایت خبری که در فضای مجازی فعالیت دارند را فیلتر نماید؟ همچنین بسیاری از این سایت های در جهت کمک به دولت از طریق بیان و پیگیری مشکلات مردمی حرکت کرده و در برخی از سایت های وابسته به وزارت ارشاد اطلاعات مدیرمسئول و نوع فعالیت خود را به ثبت رسانده اند.آیا آنها نیز تا زمان دریافت مجوز فیلتر خواهند شد؟ آیا تفاوتی بین کسانی که هیچ اطلاعاتی از خود را در این سامانه ها ثبت کرده اند با سایر پایگاه هاهی خبری که گاها با افراط و تفریط فعالیت های خود را ادامه می دهند نخواهد داشت؟ برخی از این سایتها هیچ نشانی از گردانندگان آنها هم وجود ندارد اما این سایت‌ها در فهرست اولویت‌دار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلتر شدن نیستند.

طبیعتا همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پایگاه های خبری می تواند در پیشرفت و توسعه میهن اسلامی نقش بسزایی داشته باشند که انشاء الله روند حرکت این وزارتخانه و سایت ها در مسیر تعامل قرار گیرد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.