1394-04-15 14:02
955
0
17197
یادداشتی به قلم محمدرضا رضایی؛

فرآیند نهایی مذاکرات و لزوم هوشیاری طرف ایرانی در حفظ خطوط قرمز

ضرورت حفظ خطوط قرمزی ضامن بقای صنعت هسته ای ایران است که جبهه خودی در این مراحل انتهایی و بخصوص گام نهایی بايد توجهی ويژه ای به آن داشته باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، محمدرضا رضایی تحلیلگر امور سیاسی درباره فرآیند نهایی مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو 5+1 نوشت: رویارویی هسته ای ایران با غرب که بیش از یک دهه به طول انجامید و به نوعی به یک چالش برای طرفین تبدیل شده است، در آستانه ورود به مرحله نهایی می باشد که وجود حساسیت ها در این مرحله از یک سو و زیاده خواهی یا بهتر اینکه تمامیت خواهی دولت آمریکا از سوی دیگرکه برخاسته از اشتباه محاسباتی و تصورات نادرست آن ها از اوضاع جمهوری اسلامی ایران بوده، به نوعی مؤثر در پیشروی فشرده و کند، روند مذاکرات است.

از آنجایی که کارشکنی های آمریکایی ها مبتنی بر تقاضاهای غیر منطقی و زیاده خواهانه آنان همواره و مستمر بوده و می توان آن را مانعی بزرگ در به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا به امروز به حساب آورد، می طلبد و لازم است تا جبهه خودی در این مراحل انتهایی و بویژه گام نهایی رویارویی برای رسیدن به تشخیص و تصمیم درست با نگاه دقیق موضوعات را باز بینی نموده و در چینش آن ها در جای درست خود هوشمندانه عمل کند.

آنچه که در مذاکرات هسته ای مهمترین موضوع بوده و در واقع یک اصل ثابت و بدون تحقیر محسوب می شود، ضرورت حفظ خطوط قرمزی می باشد که مراقبت از آن ها ضامن بقای صنعت هسته ای ایران است.

به سبب این اهمیت رهبر معظم انقلاب، با مشخص نمودن و شناساندن دقیق این خطوط قرمز، نقشه ی راه منجر به هدف را برای نقش آفرینان میدان ترسیم نموده اند، این خطوط بر مبنای فرمایشات امام خامنه ای (مدظله العالی) عبارتند از:

1-مدت زمان محدودیت: تعیین دوره 10 الی 12 ساله محدودیت، بطور کامل مردود بوده، چنان که ایشان در این خصوص فرموده اند: (ما مقدار سال های مورد قبول محدودیت را به آن ها گفته ایم ) و همچنین به این مورد هم اشاره داشتند که در این مدت باید کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز هم ادامه داشته باشد یعنی اینکه روند مذکور نباید تحت هیچ شرایطی متوقف گردد.

2-زمان و چگونگی رفع تحریم ها: معظم له، بیشترین تأکید خود را بر اجرای اقتصاد مقاومتی داشته اند و در بیانات خود اشاره به این مبحث حیاتی هم نموده اند و اجرای آن را یک تکلیف دانسته اند. این امر بیانگر این واقعیت است که نباید در اجرای این طرح عظیم، دلبستگی به لغو تحریم ها داشت و در آن تعلل نمود. از طرفی ایشان موضوع لغو و رفع تحریم ها را هم جز خطوط قرمز محسوب کرده و در این رابطه فرمودند: (تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی شورای امنیت، کنگره و دولت آمریکا باید همزمان با هنگام امضای موافقت نامه، لغو و بقیه تحریم ها هم در فواصل معقول برداشته شود).

3- بازرسی های غیرمتعارف: مسئله بازرسی های غیرمتعارف، یک تهدید جدی برای امنیت ملی ما می باشد چرا که در آن، بازرسی از مراکز نظامی و پرس و جو از دانشمندان و شخصیت ها لحاظ شده است و بدون شک این مسئله ای غیر معقول بوده و از بخش های مهم اصل حفظ خطوط قرمز ایران به حساب می آید.

در نقشه ترسیمی خطوط قرمز ایران، بخش های مختلفی وجود دارد که مرتبط با یکدیگر بوده و کاملاً برجسته و روشن است. تمکین هوشمندانه به این خطوط قرمز و پیاده سازی آن ها از سوی طرف ایرانی هرگز کشور را دچار آسیب نخواهد نمود. آنچنان که اگر توافق حاصل شود و یا توافقی صورت نگیرد، جمهوری اسلامی ایران هم داشته هایش را حفظ کرده و هم صنعت هسته ای هرگز به تاراج نخواهد رفت.

مقاومت های تحسین برانگیز، پر صلابت و ادامه دار مردم ایران در برابرتمامی فشارهای دشمن تا به امروز تضمین کننده منافع ایران بوده و این خود واقعیتی گویاست که مردم به هیچ وجه اجازه کوتاه آمدن و تحلیل و تقلیل این اراده ی ملی را نخواهند داد.

اننهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.