1393-12-19 13:59
1719
2
11707

طایفه گرایی و بازتاب های منفی آن در جامعه ترکمن ها

ازجمله مشکلاتی که همواره در توسعه منطقه ما وجود دارد, موضوع فهم متقابل قانونگذاران وناظران بر اجرای قانون است.

به گزارش گلستان ما، مجریان قانون میگویند, قانونگذاران بایستی سابقه اجرایی و تخصص کاری در زمینه نیازمند قانون را داشته باشند تا قبل از وضع یک قانون بتوانند ابعاد مختلف موضوع را دیده و در قانون مصوب بگنجانند.

مجریان میگویند: در فقدان این ویژگی , برخی برنامه ها یا قانونها قابلیت اجرایی ندارد چراکه در زمان وضع آن , تدوین کنندگان با تجربه و دیدگاه پخته ای نسبت به اجرا و مشکلات فرا روی قانون نداشته و لذا قانون وضع شده با واقعیت موجود وجاری تطابق نداشته وقابل اجرا نیست. 

بی‌گمان، مهارت، توانایی و معلومات تخصصی هر فرد در واقع، به مثابه دارایی و ثروتی است كه در اختیار اوست و همان‌طور كه دارایی را با توجه به بازده آن در فعالیت‌های اقتصادی به كار می‌اندازند، باید از مهارت و استعداد و معلومات تخصصی نیز به گونه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرد.بدون شکبه كار گماردن كسانی كه ازنظر فكر و فن اداره جامعه و تدبیر امور مالی و مدیریت اقتصادی و دیگر مسائلاجتماعی، تخصص‌های لازم را ندارند، باعث عقب‌ماندگی، نابسامانی، فقر ومحرومیت خواهد بود.

متاسفانه طايفه گرايي به عنوان شاخص غير عقلايي رفتارهاي انتخاباتي در بسياري از مناطق کشور ، به خصوص منطقه ما(بندرترکمن و گمیشان وسیمین شهر و روستاهای آن) غلظت بيشتري داردودر انتخاب افراد بعنوان شوراهای محلی یا نمایندگی مجلس نقش تعيين کننده و البته بعضی اوقات منفي دارد. 

تحت تاثير اين شاخص داوطلبان نه بخاطر توانمنديهاي علمي، تجربي، مديريتي، بلکه صرفا به علت ارتباطات خويشاوندي وطايفه اي و وابسته به اشخاص خاص و منفعت طلبان مورد حمايت قرار مي گيرند و نتيجه آن کاهش شانس افراد لايق و کاردان براي انتخاب شدن است. دراين فضا انتخاب نه براساس کارآمدي و تجربه و توانايي وتخصص وصداقت بلکه بيشتر مبتني بر نسبتهاي طایفه ای و هم محله ای و تشکیلات بازی انجام مي گيرد که رفتاري ضد فرهنگي تلقي مي شود. در فضاهاي طايفه اي نيز شاخص مهم در رفتار انتخاباتي وابستگي طايفه اي است که نتيجه آن نامناسب بودن انتخاب و گاه پشيماني راي دهندگان درسالهاي بعد بوده است./ ترکمن سسی

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

رئوف

با سلامبدون ارائه فکت این نوشته شما ارزش علمی نخواهد داشت و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، شاید بیشتر یک حرکت تاکتیکی باشد.بر خلاف نظر شما امروزه این موضوع دقیقا در میان بقیه اقوام ساکن استان به وضوح دیده می شود.البته اگر بخواهیم در حوزه سیاست حرف بزنیم این امر در هیچ کجای دنیا امر ناپسندی نیست. اما اگر از حوزه سلامت اجتماعی بخواهیم صحبت کنیم حق با شماست.

0
0
پاسخ
1393-12-20 04:47
سیستانی کتول

طایفه گرایی از منظر دینی و سیاسی اجتماعی امر مذموم و ناپسندی است. زیرا باعث تفرقه و انشقاق جامعه میشود وانسجام و انتظام اجتماعی را در معرض تهدید جدی قرار میدهد.انسان به ما هو انسان خلیفه ی خدا بر روی زمین است.لذا انسان عزیز و کریم است و در برخورداری از موقعیت های اجتماعی در شرایط برابر هیچ محدودیتی برای هیچ انسانی نباید باشد . و آنچه باعث تشدید طایفه گرایی میشود. تبعیضات ناروایی است که در جامعه اعمال میشود. که برای اجتناب از طایفه گرایی از بین بردن تبعیض شرط عقل سلیم است

0
0
پاسخ
1393-12-20 08:57

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.