1393-06-06 15:41
2654
0
1869
به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س)/

سیاره ای که خود ستاره می شود

پیغمبر اسلام (ص) و ائمه معصومین اولین مخلوق خداوند بوده اند و قبل از آنان هیچ مخلوقی نبوده است و اینکه گفته می شود آنان مخلوق خداوند بوده اند مقام حقیقی آنان است که آن که آن چهارده نفس در آن مقام یک حقیقت محسوب می شوند و مشخص است که مراد جسم مادی ایشان نیست.

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان چون این جسم آنان در تاریخ مشخص به دنیا آمده است هر چند حاکی مقامات آنان در این عالم می باشد بنابرین وقتی گفته می شود ائمه انواری و معلول عالم زمان و محیط به عرش الهی بوده اند مراد مقام حقیقت ایشان است روایت مربوط به اول مخلوق بودن آنان فراوان است که برخی از آنان را می آوریم :

1-  ان الله خلق نور(محمد صلی الله علیه و آله و سلم) قبل المخلوقات اولین نور مخلوق نور رسول خدا (محمد صلی الله علیه و آله و سلم) بود . بحارالنوار ج 57 ص 170

2-ان اول ما خلق الله ارواحنا. امام رضا (ع) به نقل از پدران خود می فرماید : نخستین چیزی که خداوند متعال خلق فرمود ارواح ماست.

از امام صادق(ع) سوال شد شما قبل از آنکه آسمانها و زمین خلق شوند کجا بودید حضرت فرمود: کنا انوارا حول العرش نسبح الله ونقدسه خلق الله سبحانه الملائکه

انواری بودیم حول عرش ومشغول تسبیح و تقدیس الهی بودیم تا اینکه خدا ملائکه را خلق فرمود متاخر از مخلوق اول اند ولی از نظر رتبه وجودی و حقیقت روحی نخستین مخلوقند.

 مراد از نور که بر حقیقت ائمه معصومین اطلاق شده است جنبه حکایت آنان از خداوند است که سر تا پا حاکی نور خداوند است و در آن ذره ای از نفسانیت و ظلمت وجود ندارد و همه حقیقت وجود آنان حکایت از خداوند و اسماء و صفات اوست که از این مقام آنان به نور تعبیر می شود که بر گرفته از نور خداوند است و در زیارت جامعه آمده است ارواح و نور و طینت شما یکی است.

و خداوند شما را انواری خلق کرده که به عرش الهی محیط بودید در همین زیارت آمده است نور و برهانه عندکم یعنی نور خداوند و برهان او نزد شما ست و در فراز دیگر می فرماید: خداوند شما را برای نور خودش برگزید بنابراین نور آنان برگرفته از نور خداوند است.

1-با اثبات این نکته که نور حضرت رسول و عترت طاهره مخلوق اول و روح خدائی اند ویژگی ها را انسان کامل برای وجود این عزیزان نیز به اثبات می رسد از جمله اینکه رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) جانشین خداوند متعال هستند (نهج البلاغه حکمت 117)

2- آنان همه مجاری فیض و ارکان عالم هستی هند اهل البیت فی الکتاب و السنته ص 151

3- قلوبنا ادعیه لمشیه الله آنان مظهر اراده خدای متعال و ولی او هستند بحار الا نوارج ج25 ص273

4- نحن و الله الاسماء الحسنی آنان اسماء حسنی الهی هستند همان ج 91 ص6

5- نحن اصراط المستقیم الغدیر ج2 ص 312 انک علی صراط مستقیم آنان صراط مستقم اند   زخرف آیه 436

انا صراط الله   ( بحار الانوارج ج8 ص 70)

6- میزان الاعمال (مفاتیح الجناح زیارت امیرالمومنین)

نحن موازین القسط میزان اعمال و قسطند همان ج 68 ص 226

7- نحن الکلمات التامات ، کلمات تامه الهی اند  بحار الانوار ج5 ص9

8- ما لله آیه اکبر منی (همان ج2 ص 206) مظهر و نشان خدایند

وبر تمام کائنات حاکمیت تکوینی و احاطه و جوری دارند (رسول خدا (محمد صلی الله علیه و آله و سلم)

شاهد کل است نساء آیه 41 امه علیم السلام نیز این چنین هستند

فلم یفتنی ما سبقنی و لم یغرب عنی ما غاب عنی اشر ما باذن الله و ادی عنه کل

امام صادق (ع) می فرماید: گذشته را از دست نداده آینده هم بر من پوشیده نیست.

به اذن خداوند مژده خوشی را می دهم و از طرف خداوند به انجام دادن آنها می پردازم.

با توجه به حقیقت انسان کامل و ویژگیهای حضرت رسول (ص) و عترت طاهره آن حضرت اذعان کرد که تنها مصداق حقیقی انسان کامل وجود مطهر و نورانی آن انسان های متعالی است. حال فاطمه معصومه (س) از این شجره طیبه و از این شاخه های درخت طوبی می باشد.

کیست این بانو که از سلاله زهرا است و از نسل حیدر او که نشان فاطمه دارد و نگاه پر جاذبه هم او که نگین انگشتر پیغمبری است و زینت ردای علوی آنکه عالم است بی معلم و صابر است ممتحن

او که وارث سخاوت خدیجه است و وامدار بصیرت فاطمه در کلاس زینب صبر را حرف به حرف آموخته و ساغر درد عشق را یکجا نوشیده تا به مقام عصمت فاطمی رسیده تا آنجا که زیارت با معرفتش موجب نجات از آتش و رسیدن به رضوان الهی است.

یا فاطمه افعی لی فی الجنه کیست این جواهر دریای معرفت، قله کوه کرات و برگزیده بحر غیرت و نجات که بزرگان خاک درش را توتیای چشم خویش نمودند علم الیقین را و چه دیدند آنها که دیدند تا نگاه فاطمه معصومه و چه فهمیدند و به کجا رسیدند.

که بودند آنها که فهمیدند فاطمه معصومه که بود و چه خواستند از او و وعده دیدار شان کجاست ان وعدالله حق.

از منظر عاشق ، معشوق را باید شناخت از نگاه عالم علم را باید فهمید زمانی بایدکه عاشقان را بشناسیم پس بفهمیم که آنچه آنها از حضرتش فهمیدند .

چرا و صدها چرا چنان بزرگانی چون کودکانی نارس سر بر آستانش می برند چه می گویند و چه می جویند از بانو.

از جمله سیاره ای که توانست ستاره شود و از گرفتن نور مستغنی گردد و خود به خود بدرخشد و دیگر جاها را با نور خود نورانی کند و دیگر چیزها بواسطه ای او دیده شوند این بانو مکرمه حضرت فاطمه معصومه (س) است آنقدر از سیر انوار الهی ابوی و اخوی نورانیت کسب کرد که خود خورشید عالم تاب   گشت و دیگران از نور او کلی طریق کردند.

چون او عصاره خدیجه و کبری است بانویی که تمام وجود پیغمبر ی شده بود و ملائکه الله نام اهداء فرموده خدای باریتعالی هم کفن را در آخر مرگ به او اهداء فرمود تا از عذاب قبر در امان و با آرامش از دنیا برود و از حضرت خدیجه آموخته تا حد مرگ باید ولایتمدار بود چه در زمان سرور و چه در زمان مشقت باید خود را آواره معشوق کرد از مکتب بیبی دو عالم اسطوره عالم  فاطمه زهرا (س) و زینب کبری درس شهامت و ایثار و جان بر کفنی را آموخت آن زمان که فاطمه زهرا برای دفاع ازولایت بین در و دیوار قرار گرفت و محسن خود را سقط کند و دنده هایش شکسته می شود و در خیابانها سیلی می خورد  و از گریه های عارفانه و مظلومانه او مردم طاق خود را از دست می دهند اوتا آخر دم نمی زند و آموخت از زینب صبر را همراهی برادر، بل امام خود و انیس و مونس و جان خود را که به دنبال برادر به طریق عشق می رود و از معشوق خود دم نمی زند تا آنجا که اورا از دست می دهد و خود هم می سوزد و نورمی دهد و ذوب می شود آری حضرت فاطمه  معصومه (س) در این مکاتب رشد نموده و در حریم عشق ، عشق بازی نموده است هم به دیدار معشوق عرش رفت و اما به معشوقی که خود عاشق ذات حق بود.

نویسنده حجت الاسلام علی صغیری

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.