1394-03-18 09:59
4357
1
15827
یادداشت؛

زبان شيرين گرگاني در خانه خود غريب است / كودكان شهر گرگاني بلد نيستند !

لازم نيست هيچ چاشني طنزي به گويش گرگاني اضافه كني همين كه يك نفر بيايد و خيلي ساده و روان برايت با لهجه گرگاني حرف بزند حظ مي بري انگار شكري در جان كلامش ريخته باشند ناخودآگاه لبخندي بر گوشه لبانت نقش مي بندد.

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گميشان ، گويش زيبا و شيرين گرگاني در سرزمين استرآباد مظلوم مانده است ، آنقدر مظلوم كه معمولا پرسيدن كلمات به زبان گرگاني يكي از سوالات سخت در مراسمات و جشن هاي مناسبتي در گرگان است چيزي كه در هيچ جاي دنيا اتفاق نمي افتد.

شايد زبان گرگاني در نگارستان ايران ميان اين همه زبان هاي مختلف ( شاهرودي ، تركمن، سيستاني ، ترك ، سبزواري ، مشهدي ، و ....) گم شده باشد.

وقتي به استان همسايه مازندران در بيخ گوشمان مراجعه مي كنيم مي بينيم چه با افتخار در تمام ادارات و كوي و برزن و رسانه استاني خود به زبان مازني حرف مي زنند و اين حرکت تقريبا در تمام استان هاي ايران انجام می شود.

ولي در گرگان اگر ناخداگاه یک نفر كلمه ای را به زبان گرگاني در جمع بيان كند حتما دست مايه خنده جمع قرار مي گيرد.

حرف زدن به زبان گرگاني مهمترين هنر هنرمندان طنز شبكه سبز

خوب كه دقت مي كني از بین هنرمندان استانمان فقط ننه قمر گرگاني حرف مي زنند، همين كه لب باز مي كنند گل لبخند بر لبان مردم مي شكفد بي آنكه زحمتي بكشند و سوژه اي آماده كنند ، گويش گرگاني با خود خروار خروار شكر دارد.

از همه چيز بگذريم اما جاي تاسف است كه حتي كلمات روزمره و عادي (مثل سرفه زدن ، عطسه زدن، خاك انداز، ماهي تابه و ...) در جشن هاي مدارس گرگان پرسيده مي شود معمولا تعداد بسيار محدودي قادر به جواب دادن هستند و تاسفبارتر اينكه شنيديم بعضي از دانش آموزان با اينكه پاسخ را مي دانستند براي حفظ كلاس خود ابراز بي اطلاعي كردند و از جايزه گذشته اند.

حتي يك سريال تلوزيوني جدي به زبان گرگاني در شبكه سبز گلستان ساخته نشده است 

همه طنز پردازان گلستاني به پشتوانه لهجه گرگاني عزيز شدند ولي تا به حال هيچ سريال جدي و يا برنامه ثابت اجتماعي به زبان گرگاني در مركز گلستان ساخته نشده و يا اگر هم به آن پرداختند آنقدر جالب توجه نبوده كه در ذهن ها بماند، هرچند چندي پيش در برنامه اي يک مادربزرگ گرگاني را دعوت كرده بودند كه با زبان گرگاني خاطره بگويد كه براي بينندگان هم جالب بود.

جان كلام : زبان شيرين و شيواي گرگاني در حال فراموشي است و در سرزمين مادري خود مظلومترين زبان دنيا است اگر به داد آن نرسيم ترس آن مي رود كه در آينده اي نه چندان دور براي هميشه فراموش شود.

نويسنده: مريم شريفي

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سعید

بنده گرگانی ام و اصالتا اهل زیارت گرگان هستم فراموش نکنید که زبان نواحی جنوبی و غربی گرگان گویشی از مازندرانی هست که این گویش نیز باید حفظ بشود

0
0
پاسخ
1398-08-23 21:47

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.