1393-12-29 06:01
2318
0
12161
یادداشتی از حسن بیارجمندی؛

دست به دامان پاك و مطهّر و نوراني حضرت زهرا (س) / قصور بزرگ ما در قبال مادران شهدا

این یادداشت نقدی بر این قصور ما در برابر این سرمایه های معنوی و چهره های ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی است.

به گزارش گلستان ما ؛ حسن بیارجمندی فعال فرهنگی اجتماعی گلستانی در استانه شهادت حضرت زهرا (س) طی مطلبی نوشت:

مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار عوامل تولید فیلم سینمایى «شیار ۱۴۳» با ارائه تحلیلی از داستان ،کارگردانی و بازیگری نقش اول این فیلم؛سخنان ارزشمندی در خصوص گنجینه عظیم دفاع مقدس و بطور خاص مادران شهدا بیان داشتند.

ایشان با اشاره به اسطوره سازی های دیگر کشورها از فداکاری زنان و تبدیل اسم آنان به‌عنوان یک نامِ آشناى براى همه‌ى بشریّت تاکید نمودند:« ما صدها و هزارها از این قبیل زن …در داخل کشورمان داشتیم و همین دفاع مقدّس یک عرصه‌اى بود که اینها بُروز کرد، ظهور کرد. نگذاریم این تاریخ از بین برود...به‌نظر من یک قصور بزرگى - نمیگوییم تقصیر؛ لااقل قصور بزرگى - اتّفاق افتاده است، باید جبران بشود.»

این یادداشت نقدی بر این قصور ما در برابر این سرمایه های معنوی و چهره های ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی است. چند سالی بود که بعد از درگذشت « ننه علی» چهره نام آشنای بهشت زهرای تهران و مورد عنایت امام(ره) و رهبری- که خانه کوچک و محقرش در کنار مزار فرزند شهیدش(از شهدای انقلاب اسلامی) قربانعلی رخشانی مهماندوست بود و 17سال!!!در آن زندگی کرد- بدنبال نگارش مطلبی در وصف مقام شامخ مادران شهدا و نقدی بر قصور متولیان امر در نماد سازی  از این اسوه های عرصه ایثار و مقاومت  بودم.در طول این مدت  با این باور که در این عرصه، حرف به اندازه کافی زده شده است و می بایست بطور عملی پیگیری لازم شود؛پیگیری های زیادی از طریق بعض دوستان  در تهران داشتم.

1

اذعان می کنم در طول این مدت و حتی این اواخر کارها و اقدامات خوبی در سطح کشور و بعض شهرها انجام شده است و حتی نمادهایی از این اسوه های ایثار و مقاومت همچون «یادمان وداع»، یادمان "زن و مقاومت" در کرج،یادمان مادر سه شهید در کلاچای و.. و آثار مکتوبی چون«به روایت ققنوس» حاوی اشعاری در وصف شهیدان و مادران شهید، و نیز آثار صوتی چون ترانه «صبوری» مادران شهدا و نماهنگ «بی‌صبری» ، آهنگ  بسیار ارزشمند بهارم با صدای ماندگار حامد زمانی و نهایتا سینمایی ارزشمندی چون« بوسیدن روی ماه» و این اثر اخیر بسیار خوب و  ماندگار«شیار 143» تنها تعداد و نمونه هایی از این اقدامات است.

اما سئوال اصلی این است که  تمام این اقدامات و دیگر اقداماتی که از قلم این حقیر افتاده است توانسته اند شکوه و عظمت کلیت این مادران شهدا را بعنوان یک هویت به نمایش بگذارد؟آیا می توانیم بگویی با وجود چنین اقداماتی تکلیف از ما برداشته شده  و  رسالت ما در شناساندن این هویت به پایان خود رسیده است؟ و مهم تر اینکه آیا توانسته ایم با این اقدامات تصویری غالب از  این اسوه های ایثار و مقاومت به مردم خودمان و دیگر ملل معرفی کنیم؟همین اثر سینمایی ماندگار«شیار 143» بخوبی نشان داد که بعد از 36سال ،چگونه یک اثر سینمایی با تکیه بر یک داستان قوی -که تنها برش کوچکی از  نقش مادران شهداست- به محبوب بخش مردمی سینمای ایران مبدل گردد؛چرا!!؟

حقیقت آن است که جامعه ما تشنه ابعاد مختلف حماسه ای است که پدران و مادران  و برادران خود در این کشور آفریده اند؛حماسه ای که گرد و غبار زمانه و فراموشی ما چیزی از ارزش ها و اصالت آن نمی کاهد و این ما هستیم که درک درستی از  این حقیقت و نیاز به آن نداریم.

2

چراکه حقیقت شهید و مادران شهدا،حقیقت زنده ای است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی  دست به دامان پاك و مطهّر و نوراني فاطمه زهرا سلام الله عليها دارد و تا زمانی که درک درستی از این حقیقت و برکات آن نداشته باشیم ؛قادر نخواهیم بود عهده دار چنین رسالتی بس عظیم در به تصویر کشیدن چهره فاطمی مادران شهدا برعهده بگیریم.

شیعه خوب می داند که فاطمه سلام الله علیها پیش از آنکه خود شهید راه دفاع از حریم امامت و ولایت و رکن اساسی و اصلی اسلام ناب محمدی(ص) باشد؛خود جانباز و مادر شهیدی است که در اولین گام عزیزترین خود را در این راه تقدیم می کند و این همان خط سرخ شهادتی است که تا کربلا امتداد می یابد و با به تصویر کشیدن زیباترین صحنه های ایثار و جهادِ جنود عقل در برابر جنود جهل،اسلام ناب محمدی(ص) احیا و قائم به آن می گردد.

در معناشناسی یکی از اسرار واقعه کربلا یعنی بر سر دست گرفتن طفل شش ماهه از سوی امام حسین(ع) ،می توان این ارتباط معنا دار  را دریافت و اقتدای سرور و سالارشهیدان امام حسین به «ام الشهیدِه و شهاده اهل بیت علیهم السلام » را تفسیر کرد! آنگه که امام حسين (ع) در کربلا فرمودند:« الگوی من مادرم زهرا (س) است» و حتی امام سجاد (ع) در مسجد شام در خطبه اش گفت من افتخار مي‏کنم مادرم زهرا است؛

این افتخاری است که تمامی امامان معصوم(ع)  بدان تصریح کرده اند و امام عصر و حاضر ما نیز بدان افتخار نموده است.بنابراین فاطمه سلام الله علیها  در عرصه ایثار و مقاومت، جهاد و شهادت در قله این فضایل است و همچون خورشیدی درخشان بعنوان نماد ایثارگری،جانبازی،مادر شهید،راوی و پیغمبر کوچه بنی هاشم(پیامبری زینب در کربلا با اقتدا به حضرت فاطمه سلام الله علیهاست) وشهیده مفقود الاثر می درخشد و روشنایی بخش خط سرخ شهادت در راه خدا و دین اوست؛خط سرخی که مُعرف مکتب تربیت اسلامی و انسان ساز مادران شهدا و دامان معراجی آنهاست.

3

مقام معظم رهبری در ديدار گروه كثيري از بانوان در تاریخ۳۰ /۰۶/۱۳۷۹ می فرمایند:«خودِ الگو ي فاطمه ي زهرا سلام الله عليها كه در دوران كودكي، در بعد از هجرت پيغمبر به مدينه، در داخل مدينه و در همه ي قضاياي عمومي آن روز پدرش -كه مركز همه حوادث سياسي اجتماعي بود - حضور داشت، نشان دهنده نقش زن در نظام اسلامي است. البته فاطمه زهرا سلام الله عليها قلّه اين فضائل است...بدانيد امروز در هيچ جاي دنيا زناني كه مثل اين مادران شهداي ما، مادر دو شهيد، مادر سه شهيد، مادر چهار شهيد باشند، نيستند.

در جامعه ما، مادراني با اين خصوصيات كه از پدرها بهتر و قويتر و آگاهانه تر ايستادند، در اين ميدان بسيارند. اين همان تربيت اسلامي است؛ اين همان دامان پاك و مطهّر و نوراني فاطمه زهرا سلام الله عليهاست. »

اگر از چنین منظری به این قله فضایل و الگوی انسان ساز ی که انقلاب اسلامی ما از آغاز تا کنون دست به دامن آن بوده است بنگریم؛اذعان خواهیم کرد که جواب قانع کننده ای برای سئوالات بالا نخواهیم داشت و اقرار خواهیم نمود که ما در آغاز رسالت خود در معرفی این همه شکوه و عظمت هستیم.

امروز تصویری که از نام« مادر شهید» به ذهن تک تک ما متبادر می شود چهره فردی تک تک مادران شهدا و یا آشنایانی است که در همسایگی  ، کوچه ، خیابان،شهر ،استان و کشور ما  آخرین سالهای زندگی خود را می گذارند و ما نتوانسته ایم هویتی واحد از این پرورش یافتگان دامن پاك و مطهّر و نوراني فاطمه زهرا سلام الله عليها به جامعه اسلامی مان  ارائه دهیم.

تقدیم به تمام مادران شهدایی که در قید حیات هستند و روح ملکوتی مادران شهدایی که از میان ما پر گشودند و همنشین شهدای خود شدند.

4

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.