1393-05-31 15:04
3405
10
1202
یادداشتی از حسن بیارجمندی دانشجوی دکترای روسیه ؛

خشت اول پارک موزه دفاع مقدس گلستان تپه نورالشهداست / پادگان لشکر 30 مناسب نیست

تپه نورالشهدا به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین پایگاه های فرهنگی و فرهنگ ساز در یکی از پر جاذبه ترین و پرتردد ترین مناطق شهر گرگان است که علاوه بر اینکه پذیرای اقشار مختلف مردم شهرستان و حتی دیگر شهرستانها با فرهنگ های مختلف می باشد بلکه در فصول مختلف نیز از دیگر استانهای کشور شاهد خیل عظیم گردشگران می باشد.

به گزارش گلستان ما ؛ خشت اول انتخاب این منطقه برای تاسیس پارک موزه دفاع مقدس استان گلستان،همانند انتخاب بسیاری از مزارهای شهدای گمنام در سراسر کشور براساس شاخصه جاذبیت و ایجاد و تقویت اجتماعات جریانات مومن در مناطق یاد شده اولا برای خارج کردن فضاهای یاد شده از غلبه حضور یک قشر خاص بوده است ثانیا بهره گیری از حضور جریان مردمی فرهنگی انقلاب اسلامی در مناطق یاد شده برای تغییر و اصلاح فضای ضد فرهنگی در مناطق مذکور بوده است ثالثا داشتن جاذبه های طبیعی و خاصی که برای بازدید از مناطق یاد شده،انگیزه های لازم فردی و شخصی را بصورت مداوم فراهم کند.

خشت چنین انتخابی درست بوده است که در سالهای اخیر در سطح داخلی استان و تمامی رسانه های استکباری و ضد انقلاب برای انصراف از اجرای چنین پروژه ای همگی به صف شدند! امروز تپه نورالشهدای واقع در جاده ناهار خوران به یک مرکز فرهنگی خودجوش و مردمی مبدل شده است که در هر تاریخ و مناسبت خاص ماه قمری پذیرای اقشار مختلف مومن شهرستان گرگان است؛که نفس حضور مردمی در چنین مناسبت هایی خود دلیلی بر باورمندی عمیق به فرهنگ ایثار و شهادت و جایگاه عظیم شهدا و حتی اجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر  بصورت عملی بدون آنکه زبانی گشوده شود.!

در فرصتی که در ایران حضور داشتم چند بار افتخار حضور در فضای فرهنگی و اداری این مرکز  را داشتم.یکبار بعنوان مدعو در جلسه شورای اداری کتابخانه های استان که آثار فرهنگی و معنوی چنین انتخابی را برای برگزاری جلسات اداری از نزدیک شاهد بودم و یکبار نزدیک افطار که حتی جایی برای انداختن سفرهای افطار نبود!

چنین صحنه ای را در تمام ایام  نوجوانی و جوانی زندگی ام در ساعت تحویل سال شمسی دیده بودم که چگونه  خانواده های شهدا،شهدای خود را در این لحظه مبارک در سفره عید خود شریک می کنند.مشارکت دادن شهدا در لحظه افطار!!؟

تمام حواشی اولین جلسه پارک موزه دفاع مقدس استان گلستان را خواندم جای بسی تقدیر و تشکر از مسئولین استانی دارد که با واقف بودن به اهمیت چنین امری،پیشنهادهای تکمیلی برای حمایت از چنین پروژه عظیم فرهنگی دادند.اما نباید از این امر غافل شوند که هر پیشنهاد و تصمیمی که متضمن تمرکززدایی از چنین پروژه ای باشد ؛گذشته از آنکه هزینه های غیرهم افزا و هم پوشان را بر استان متحمل خواهد کرد بلکه اهداف و برنامه هایی که براساس آن این خشت عظیم بر آن نهاده شده است را تا ثریا به  کجی خواهد برد.

بنحوی که  نه تنها مردم گرگان بلکه تمام مردم استان و دیگر استانها آنرا خواهند دید و صدای این کجی به همه جا خواهد رسید.در حاشیه این جلسه یکی از شاخصه هایی که بسیار بر آن تاکید شده است فضای محیطی و حتی موردی در تطبیق با پارک پیروزی(Парк Победы) شهر مسکو بوده است.پارک پیروزی شهر مسکو با توجه به نقشه های موجود و کالبدی داخلی آن دارای ویژگی هایی است که هیچ تطابقی با موقعیت مکانی پادگان لشگر 30ندارد.

ضمن اینکه براساس مصوبه دولت باتوجه به بار مالی سنگین چنین انتقالی که بر شهر تحمیل می شود(پارک موزه برای استان است و اجرای آن در شهر گرگان آنرا به به پارک موزه گرگان تنزل می دهد) امکان اجرای چنین امری میسر نیست و ما را از نور تپه نورالشهدا محروم خواهد کرد؛نوری که تمام فضای تاریک ناهار خوران گرگان را روشن نموده است:

1-      پارک پیروزی شهر مسکو  خارج از حلقه های اصلی ترافیکی مسکو و بعبارتی خارج از مرکزیت و نیز خارج از پرترافیک ترین نقطه مسکو است و در جنب آن بزرگ راه هایی واقع شده است که امکان رفت و امد ها را بسیار تسهیل می کند.

1

2-      بخش اعظم پارک پیروزی شهر مسکو را همانند تپه نورالشهدا فضای سبز و جنگلی تشکیل می دهد

2

بعبارت دیگر آنچه در طراحی این موزه غلبه دارد«پارک» به معنای فضای طبیعی و سر سبز تا «پارک» به معنای ایستگاهِ هر نوع سخت افزار و در این پروژه همچون پارکینگ های عمومی،محل بدون روح استقرار جنگ افزارهای نظامی باشد.

3

ضمن اینکه در چند سوی آن نمادهای فاخری از مسجد،کلیسا و کنیسه بعنوان نماد اتحاد دینی در مبارزه با فاشیسم با مرکزیت موزه جنگ که مساحت محدودی از 100هکتار را شامل می شود را شامل می شود.

                  5

10763315 1304cbd5                            

در یک مقدمه کوتاه اصلاحی و پیشنهادی با یک مقایسه تطبیقی با توجه به نسبت تصرفات عمومی،شخصی و... در منطقه تپه نورالشهدا بخوبی می توان به سهم ناچیز شهدای گمنام در اراضی منطقه یاد شده پی برد.

7

و همین منطقه با توجه به نقش و جایگاه فرهنگی و معنوی آن در کنار یکی از بزرگترین مناطق تصرفات شخصی که بعضا بجهت غیرقانونی بودن  از آنها خلع ید شده است واقع گردیده است؛که همچنانکه در سالهای اخیر شاهد آن بودیم بعض متصرفان اجرای چنین پروژه ای را مانع جدی برای مطامع شخصی خود می دانستند و می دانند.

در حالی که مدیریت جامع همین مناطق بنحوی که متضمن هیچ گونه تخریب محیط جنگلی و تصرف در اراضی ملی نباشد امکان یکپارچه سازی  محیط های شخصی و عمومی در قالب یک پارک موزه ای با الگو برداری از پارک پیروزی مسکو امکان پذیر است.

8

زمین لشگر 30 پیاده گرگان با توجه به محدودیت های شدید ترافیکی در منطقه یاد شده و همچنین سرانه پایین فضای سبز در محیط شهری و همچنین فقدان مراکز خرید بزرگ شهری(بازار نعلبندان و چهار راه میدان کارآیی خود را از دست داده است) که از نیازهای ضروری شهر می باشد؛مناسب برای چنین بهره برداری نیست.

ضمن اینکه با توجه به مصوبه هیات دولت،تملک در چنین محیطی هزینه سنگینی را بر شهرداری و شهروندان بار می کند و اثربخشی پیش گفته را در صورت اجرا بجهت تمرکززدایی از تپه نورالشهدا نخواهد داشت.

حال آنکه در همان محیط امکان  ایجاد چنین فضای یکپارچه و متمرکز پارک موزه ای که غالب آن(همچنانکه در حال حاضر می باشد) فضای سبز و در دسترس و قابل استفاده عموم باشد وجود دارد بدون اینکه مستلزم تصرفات جدید و تخریب جنگل و محیط زیست منطقه باشد.

 

حسن بیارجمندی دانشجوی دکترا روسیه

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

عاشق ولایت

برادر ، خودت نوشتی در تپه نورالشهدا برای یک افطاری دادن جای سفره انداختن نبود بعد دفاع میکنی برای جانمایی موزه دفاع مقدس در آنجا !! هر شخص با انصافی با خواندن مطلبت در خصوص مقایسه پارک موزه مسکو با زمین لشگر سی ، متوجه میشود که انتخاب تپه نورالشهدا برای احداث پارک موزه قطعا از ابتدا کار اشتباهی بوده .

0
0
پاسخ
1393-06-04 14:15
فرمان

کم گوی و گزیده گوی چون درجناب بیارجمندی شما که از بلاد کفر در خصوص مسائل فرهنگی چیزهای زیادی یادگرفتی،اینم باید بهش توجه میکردی که اونا خیلی نسبت به اظهار نظر افراد در همه زمینه ها خیلی منتقدند.برادر قرار نیست چون در روسیه بورسیه تحصیلی شدید در هر موضوعی ورود پیدا کنید.لطفا به تخصصتان بپردازید.

0
0
پاسخ
1393-06-04 22:23
حسن بیارجمندی

سلام برادر یا خواهر محترم!اولا شما باید خوب بدانید کسی که در حقوق عمومی تحصیل کرده است باید در زمینه اقتصاد ، مدیریت ، سیاست ، فرهنگ و...باید اطلاعات زمینه ای داشته باشد .ثانیا سال 84 که براساس آئین نامه جذب نخبگان جذب شدم در همان 6 سال تجربه کاری که به کارشناس خبره ارتقا پیدا کردم این مطالعات زمینه ای را اثبات کرده ام . ثالثا اما اگر نقدی دارید به مطلب وارد کنید نه به حاشیه ها چرا که به اصل مطلب خدشه ای وارد نمی کند .رابعا الحمدالله در کشور ما این حق آزادی بیان اگر برای شما هست برای من هم هست .خامسا این مطلب فقط بخاطر استناد یکی ازاعضای محترم آن جلسه به پارک پیروزی مسکو نوشته شد و خواستم برای دیگر اعضای جلسه تداعی ذهنی کنم .سادسا اگر امروز بر من حجت شرعی بوجود آید که در عرصه نوشتن کسانی هستند که نیازی به قلم شکسته و ضعیف من نیست خدا شاهد است که آنرا دور خواهم انداخت .چرا که امروز عافیت طلبی !خوش طلبی و خوش نشینی همچون شما که بدون شناسنامه کامنت می گذارید و به حاشیه ها می پردازید پسندیده تر است !!!چرا ؟ بخاطر امثال شما .

0
0
پاسخ
1393-06-05 01:31
حسن بیارجمندی

اولا اشاره من به این مطلب برای تداعی کردن استقبال از مکان یاد شده است و اصلا محدودیت فضا استباط نمی شود مثل اینکه بگویید من شب جمعه رفتم ناهارخوران جا برای فرش انداختن و نشستن نبود!بله اگر شما یک گرگانی نباشید و ناهار خوران را ندیده باشید ممکن است استنباط محدودیت فضا کنید تا استقبال گرگانی ها از ناهارخوران . ثانیا پارک موزه پیروزی ؛پارک موزه یک کشور فدرال که یک طرف یک جنگ بزرگ بوده است می باشد نه پارک موزه یک استان و بازسازی حداکثر دو عملیات مربوط به یک لشگر یا و دو لشگر . ثالثا همچنانکه اشاره نمودم با توجه به در جریان بودن انتخاب این منطقه دلایل مختلف وجود داشته و دارد که آنها ضروری تر است رابعا فضای محیطی آنجا از چنان قابلیتی برخوردار می باشد که امکان توسعه وجود دارد.به خودشان زحمت بدهند یک نفرشان تشریف بیاورد مسکو منزل خودم من در خدمتش هستم با هزینه شخصی خودم الگوی ترکیبی موجودی از فضاهای متناسب با آن منطقه را از نزدیک به او ارائه و مستند کنم و...

0
0
پاسخ
1393-06-05 02:00

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.