1394-02-25 19:00
1819
0
14698
از سوی معاون وزیر امور خارجه کشورمان صورت گرفت؛

توجیه بازدیدهای آژانس با عنوان «دسترسی مدیریت شده»

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی اخیر خود با بخش خبر۲۱ شبکه اول سیما ضمن تائید اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگونه بازدید از مراکز غیر هسته ای ایران را با عنوان “دسترسی مدیریت شده” مطرح کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، تائید اظهارات یوکیا آمانو از سوی عباس عراقچی، که در گفتگو با آسوشیتدپرس دسترسی به سایت های نظامی ایران را در صورت توافق احتمالی ایران و ۱+۵  حقی برای کارشناسان آژانس می داند و از سوی دیگر اذعان به این مطلب که هیچگونه بازدیدی از مراکز نظامی انجام نخواهد گرفت ، قطعا قابل جمع نیست !

با توجه به طرح عنوان دسترسی مدیریت شده به مراکز غیرهسته ای نیز در این بازدیدها می توان گفت از این اصطلاح این امر متصور است که هر یک از طرفین مذاکره دارای برداشت و تفسیر خاصی از این عنوان هستند چرا که مردان سیاست خارجه ایران منکر صدور اجازه هر گونه بازرسی از مراکز نظامی در توافق نامه می شوند ولی از سویی دیگر مدیر آژانس این مسئله را حقی برای کارشناسان می داند!

با فرض اینکه مراکز نظامی جزء مراکز غیر هسته ای مورد توافق ایران و ۱+۵ جهت بازدید نیست این سوال مطرح است که این مراکز غیر هسته ای چطور انتخاب خواهند شد و آیا اسامی آنها از قبل و در این توافق نامه مشخص شده است؟ یا ممکن است روزی کارشناسان درخواست بازدید از مراکز نظامی را نیز در این چارچوب خواستار شوند؟

این سوالی است که در صورت توجیه هر گونه بازدید در قالب ” دسترسی مدیریت شده ” قطعا نگرانی های امنیتی را از هم اکنون به همراه خواهد داشت و می طلبد نمایندگان ایرانی پیش از تکمیل پیش نویس نهایی توافق نامه نسبت به شفاف سازی این مراکز غیرهسته ای مورد نظر آژانس ودر صورت امکان تعیین لیستی از آن اقدام نمایند.

همچنین تاکید بر عدم هر گونه بازدید از مراکز نظامی را صراحتا در چارچوب این توافق نامه بگنجانند چرا که در صورت عدم پایبندی طرف مذاکره به این موضوع قطعا اظهارات فرماندهان ارشد نظامی ایران تحقق عملی خواهد یافت.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.