1398-10-11 16:33
1739
0
66886
یادداشت؛

آیت الله طاهری گرگانی و آچمز بنی صدر و رجوی / فتح کوی ویلا و فروپاشی کاخ لیبرالها و منافقین در گرگان

مرحوم آیت الله طاهری گرگانی در خط مقدم مبارزه با لیبرالها و منافقین بود؛ اما نسل ما شاید کمتر با ابعاد و عمق چنین مبارزه ای آشنا باشد و اگر این موضوع مورد سوال قرار گیرد ، نهایت به ترور آن مرحوم توسط منافقین اشاره کند ! اما اینکه چرا ؟ کمتر می توان پاسخی در خور شنید!

به گزارش گلستان ما، نگارنده در یادداشت های سالهای اخیر به مناسبت هایی به این سوال جواب داده ام .اما هنوز حق مطلب ادا نشده است و شاید هم علت اصلی آن این همه پراکندگی در تاریخ شفاهی استان است و می بایست کتابی مستقل و تحلیلی راجع به این موضوع نوشت و حتی با آن قسمتی از فیلم رد خون در گرگان را ساخت.

مهمترین بخش این کتاب و فیلم در مورد چرایی تصرفات املاکی از جمله مقر تیمسار مزین و ساختمان ساواک گرگان از سوی سازمان مجاهدین خلق و همچنین نقش آفرینی ویژه آیت الله طاهری گرگانی و مردم انقلابی گرگان در تخلیه ساختمان ساواک گرگان است.

منافقین در گرگان با ظرفیت سنجی خاص اماکن از جمله موقعیت خاص مکانی مقر تیمسار مزین (ساختمان املاک ) را بعنوان  مرکز اداری و دوره های تربیتی_التقاطی میلیشای خود با تاکید بر آموزشهای جنگ شهری بهره می برد؛پروژه از پیش طراحی شده ای که بعد از استیضاح بنی صدر ابعاد آن روشن شد و چه بسا در گرگان می توانست به یک جنگ شهری تمام عیار منتهی گردد .

تخلیه ساختمان و مقر اصلی یاد شده منافقین از سوی تیمی با محوریت آقای میر بهبهانی در دستور کار قرار گرفت و پس از چند روز تخلیه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آنجا مستقر گردید اما این خود سرآغاز یکی از پیچیده ترین پروژه های نفوذ گردید که تا سال ۵۹ و بعد از آن نیروهای انقلاب با آن درگیر و هزینه های سنگینی برای آن پرداخت نمودند و هنوز نیز ابعاد پیچیده آن از جمله ترور  شهید سید احمد میرحیدری مسئول واحد اطلاعات سپاه گرگان در درون واحد یاد شده و پس از تخلیه و پاکسازی ۱۵خانه تیمی از ۲۴خانه تیمی منافقین در گرگان رمزگشایی نشده است و نیاز به یک نبش بایگانی ها و کالبد شکافی عمیق دارد که در یادداشت های بعدی آنرا تحلیل و بررسی خواهیم نمود!

اما در مورد ساختمان استیجاری ساواک(در کوی ویلا گرگان ) و  اخراج منافقین ، خود مردم انقلابی میدان دار اصلی آن بودند و خودجوش با حمایت بعض علمای انقلابی به این مهم دست زدند.حضور پرشور مردمی در کوی ویلا و محاصره ساختمان ساواک و همراه با شعارهای کوبنده عرصه را بر میلیشیای سازمان و حامیان پیدا و پنهان آنان تنگ کرده بود و بشدت تحت فشار روحی و روانی بودند.

مرحوم آیت الله طاهری گرگانی در همین ارتباط می گوید : با حضور علما جلسه ای داشتیم؛ "هاشم میم" خطاب به ما گفت به مردم بگویید از اطراف ساختمان ساواک متفرق بشوند وگرنه دستور آتش می‌دهم! " و من در جواب او گفتم :"عجب! خیلی شجاع شده‌ای! گنده‌تر از تو هم جرات چنین کاری را ندارد.

این خود بخوبی نشان می دهد که بر خلاف تخلیه ساختمان املاک(تیمسار مزین) ،منافقین و حامیان پیدا و پنهان آن در مورد ساختمان یاد شده ملاحظه و قصد حفظ آن به هر قیمتی داشتند و به همین دلیل جو بسیار سنگینی در داخل و خارج ساختمان سابق ساواک حاکم شده بود که هر لحظه امکان یک درگیری بسیار خونین می رفت.

کسانی که کوی ویلا و در فضای بیرونی ساختمان ساواک حضور داشتند و یا برای دقایقی سیل خروشان مردم انقلابی گرگان را درک کرده بودند ؛ به تداعی خروش بهمن ۵۷ مردم انقلابی گرگان علیه شهربانی و پاسبان های دخیل در کشتار ۵آذر گرگان اذعان کرده اند و ارزیابی های میدانی هم نشان می داد که در صورت تداوم این وضعیت در نهایت به تکرار واقعه یاد شده اینبار علیه اعضای منافقین منجر خواهد شد.

تحت چنین وضعیتی کادر رهبری سازمان  منافقین گرگان عده ای از اشخاص و مسئولین را با پوشش های لازم برای میانجی گری فراخوانده بودند تا شاید راهی برای حفظ ساختمان و جان خود پیدا کنند .

مردم انقلابی گرگان _حاضر در بیرون از ساختمان _هم به نمایندگی خود  ،آیت الله طاهری گرگانی یکی از علمای شاخص انقلابی و در خط مقدم مبارزه با منافقین را جهت انتقال پیام مقاومت و ایستادگی خود تا فتح ساختمان یاد شده معرفی کرده بودند.اطاعت پذیری و تبعیت محض از آیت الله طاهری گرگانی در مقایسه با دیگر حجت الاسلام نفربر سوار! این موضوع را بخوبی نشان می دهد .

مذاکرات برای تخلیه ساختمان کاملا به بن بست رسیده است و جو بسیار سنگینی حاکم است و هر لحظه امکان انتقال این موضوع به خارج از جلسه و تشدید درگیری های خیابانی وجود دارد .

اما با تدبیر و پیشنهاد هوشمندانه و هدفمند مرحوم آیت الله طاهری گرگانی به مقام دولتی حاضر(دراز گیسو) و پیگیری کننده ، ورق بر می گردد و فتح و پیروزی مردم انقلابی گرگان در برابر منافقین و حامیان آنان را رقم می زند.

آیت الله طاهری گرگانی از مقام دولتی(درازگیسو) می خواهد که با بنی صدر رئیس جمهور وقت تماس تلفنی گرفته و ضمن شرح ما وقع یاد شده به مسعود رجوی منتقل شود که نیروهایش را از ساختمان ساواک قبل از شب تخلیه کند . 

تماس تلفنی یاد شده به پیشنهاد آیت الله طاهری و از سوی درازگیسو با بنی صدر برقرار و شرح ما وقع منتقل می گردد.در همان ضمن تماس تلفنی و در حالی که اعضای حاضر در آن جلسه مات و مبهوت مکالمه تلفنی درازگیسو با بنی صدر بودند؛آیت الله طاهری زیرکانه و بدون برانگیختن حساسیت ها در حال ارزیابی و تحلیل واکنش لیدرهای منافقین گرگان و حامیان لیبرال آنها بمنظور پیش بینی آچمز کننده این تماس تلفنی پیشنهادی و حرکت بعدی است .

 چهره های واداده و فروپاشیده مسئولین گروهک منافقین این موضوع را بخوبی نشان می داد و بالاتر از همه به اعضای حاضر در جلسه و مردم انقلابی بیرون از ساختمان این حقیقت را نشان می دهد که دست لیبرال ها و منافقین در یک کاسه و در واقع دو روی یک سکه هستند

منافقین ساختمان را با ایجاد گذرگاه امن از سوی ارتش تخلیه می کنند و زیباترین  و باشکوه ترین لحظه های فتح و پیروزی در پیوند و تبعیت مکتبی مردم با آیت الله طاهری گرگانی در همین دقایق و در برابر چشمان همگان رقم می خورد.

منافقین پیش از تخلیه ساختمان سابق ساواک و براساس دستور تشکیلاتی از تهران و گرگان ،کلیه اسناد و مدارک خاص را به همراه خود می برند؛اسناد و مدارکی که اگر تمام آن بدست انقلابیون می افتاد ؛ از پشت پرده نفاق و منافقین در گرگان رمزگشایی می شد.

اما منافقین فردای آن روز طی یک عملیات روانی سنگین و برای انحراف افکار عمومی خبر از آتش زدن ! آن اسناد توسط نیروهای ارتش می دهند! در حالی که خود و حامیان لیبرال آنها تمام اسناد و مدارک یاد شده را با خود برده بودند.اسناد و مدارکی که اگر امروز دست هر کس و شخصی باشد و افشا شود؛ستون های مشترک کاخ لیبرال ها و منافقین در گرگان را فروخواهد ریخت .به امید آن روز

به قلم حسن بیارجمندی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.