1393-09-02 15:59
3667
0
6163

گفتگویی خواندنی با جوان گالیکشی که با کتاب انسی شگفت دارد

مطالعه، فقط خواندن نیست، رفتن یک راه است، پا به‌پای جملات، دست در دست کلمات و لمس نزدیک همه آنچه در کتاب است. کتاب خواندن هنر است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ، برگ‌های سبز با رگبرگ‌های سفید، باعث میوه دادن درختان می‌شود؛ و برگه‌های سفید با رگبرگ‌های سیاه، باعث ثمر دادن مغزها ...

در ذیل با یکی از کتاب‌خوان های موفق شهرستان گالیکش که با کتاب انسی شگفت دارند مصاحبه‌ای انجام‌شده که در این سطور می‌کوشیم آنچه در دیدارشان یافته‌ایم بازگوییم:

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

محسن شیخی کوهسار، ساکن شهر گالیکش، 28 ساله، فوق‌لیسانس مهندس مکانیک و مشغول به امر تدریس و انجام کارهای فنی و مهندسی هستم.

از ابتدای تأسیس کتابخانه شهدای 12 دی عضو این کتابخانه بوده و همواره همراه با کتاب و کتاب‌خوانی هستم.

چگونه به کتاب و کتاب‌خوانی علاقمند شدید و پیش‌زمینه این موضوع را تشریح کنید؟

زمینه هر چیزی در انسان در کودکی شکل می‌گیرد. در خانواده و پیش از دوران مدرسه نیز پدر بنده همواره کتاب مطالعه می‌نمود و همیشه برای ما کتاب می‌خواند کتاب‌هایی از تاریخ اسلام و داستان های اساطیری ایران و بدین ترتیب لذت مطالعه و شیرینی داستان را در ما نهادینه کرد.

در خانواده ما بدین ترتیب همگی به کتاب علاقه دارند و دارای تحصیلات عالیه می‌باشند و ما این علاقه به کتاب و مطالعه را در درجه اول مدیون پدر و تربیت کودکی خود هستیم.

چه کتاب‌هایی مطالعه می‌کنید؟

مطالعه بنده مختص یک موضوع نیست. ولی علاوه بر کتب تخصصی رشته خود یعنی مهندسی مکانیک کتاب‌های ادبیات معاصر، تاریخی و دینی برای من در اولویت مطالعه هستند.

البته در مطالعه و انتخاب کتب، نیاز و داشتن سؤال بسیار مهم است یعنی بنده سعی کرده‌ام جواب سؤالات خود را از کتاب بگیرم مثلاً سؤالاتی در رابطه با حادثه عاشورا منجر به مطالعه کتاب‌هایی در این موضوع برای من شده است.

چه زمانی را به مطالعه اختصاص می‌دهید؟

بیشتر شب‌ها قبل از خواب مطالعه می‌کنم. البته در روزهای تعطیل ساعات بیشتری را مطالعه می‌کنم.

کتاب‌خوانی چه فوایدی برای شما داشته است؟

مهم‌ترین فایده کتاب‌خوانی برای هر شخص افزایش دایره لغات آن شخص است و هرچه دایره لغات فرد افزوده شود مطمئناً آن شخص بهتر فکر می‌کند و بهتر تصمیم می‌گیرد.

اینکه با افزایش تحصیلات مهارت‌های تصمیم‌گیری افزایش می‌یابد به همین دلیل است. هر چه مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه گسترش یابد جامعه‌ای سالم تر داریم. علاوه بر آن کتاب برای من مایه آرامش است و تفریحی مناسب تر از کتاب‌خوانی برای خود سراغ ندارم.

روند تهیه کتاب برای شما چگونه است؟

بیشتر از کتابخانه‌های عمومی کتاب امانت می‌گیرم. علاوه بر آن همواره در مسافرت‌ها به تهران و نمایشگاه کتاب نیز کتب مورد نظر را تهیه می‌کنم.

کتاب‌هایی که بیشتر به دیگران توصیه می‌کنید؟

من همواره به جوانان توصیه می‌کنم حداقل کتاب‌های در زمینه تاریخ معاصر ایران، تاریخ اسلام و ائمه اطهار (ع) و مهارت‌های زندگی (شامل همسر داری و تربیت کودک و ارتباط با دیگران ) داشته باشند. البته مهم‌ترین چیز در ترغیب افراد به مطالعه داشتن سؤال و ذهن پویا است.

اهمیت کتاب از دید شما چیست؟

مهم‌ترین فایده کتاب همان طور که گفتم کمک به بهتر فکر کردن و بهتر تصمیم‌گیری برای فرد است. ولی علاوه بر آن جامعه کتاب‌خوان جامعه‌ای پویا، قانون‌مدار، فرهنگ مدارتر و دارای انحرافات اجتماعی کمتر است. یک فرد دارای مطالعه آگاه‌تر و نسبت به مسائل خود و جامعه اطراف خود حساس‌تر است.

چه توصیه‌ای برای گسترش کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه دارید؟

اولین توصیه من به پدران و مادران است که سعی کنند در دوران کودکی فرزند خود را با کتاب آشنا و دوست کنند. در این دوران برای کودک خود داستان بخوانند و شیرینی داستان را به او بچشانند و بعد از اینکه کودک خواندن یاد گرفت نیز کتاب‌های داستان در اختیار او قرار دهند و کلاً فضای خانه را خالی از کتاب نکنند تا کودک با کتاب مأنوس شود.

خصوصیتی که در کودکی در انسان نهادینه شود به آسانی فراموش نمی‌شود.

توصیه دیگرم به معلمان و مربیان است که در مدرسه مخصوصاً در دوران ابتدایی برای دانش‌آموزان کتاب بخوانند و زنگی را به کتاب‌خوانی اختصاص دهند و کتابخانه‌های کلاسی تشکیل دهند.

البته قابل‌ذکر است که تمام این توصیه منوط به این است که پدرها و مادرها و معلمان خود اهل کتاب و مطالعه باشند که همواره کسی که لذت مطالعه را چشیده باشد می‌تواند لذت مطالعه را بچشاند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما قراردادید سخن پایانی؟

انشا الله مسئولین برای جامعه‌ای بهتر فرهنگ کتاب‌خوانی را نهادینه کنند.

در پایان هم تشکر از سایت مردمی نیلکوه.

در پایان کتاب‌هایی که بیشترین متقاضی را از کتابخانه 12 دی شهرستان گالیکش به خود اختصاص داده را در زیر مشاهده خواهید کرد.

کمک‌درسی: زیست‌شناسی و آزمایشگاهی، ادبیات فارسی و زیست‌شناسی پایه تا کنکور.

رمان: قلب های بی‌اراده، شالیزه، سینوحه و الهه شرقی.

کتاب کودک: سفر علمی، قصه ما مثل شد، حسن‌کچل و آموزش رایانه.

کتب علمی: چرا و چگونه، سهم من.

کتب روانشناسی: لطفاً گوسفند نباشید و رازهایی درباره مردان.

کتب ادبی: معجزه صمیمیت، مثنوی معنوی، لیل و مجنون، به مجنون گفتم زنده بمان و نامه‌های زیبا.

کتب تاریخی: شاه اسماعیل اول و رسم خوبان.

کتب پزشکی: گیاهان دارویی و گیاهان درمانی، میوه درمانی و هنر آشپزی.

کتب مذهبی و دینی: قصه‌های قیامت، داستان راستان، کیمیای محبت و گلبرگ زندگی.

کتب شعر: کتاب سهراب سپهری

کتبی در رابطه با شهدا: مرگ از من فرار می‌کند.

تهیه مصاحبه و گزارش: سیده اعظم مرتضوی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.