1393-05-06 11:27
2051
0
128

گفتگویی خواندنی با بانوی نوغاندار نمونه استان گلستان + تصاویر

سه دوره نوغاندار نمونه استانی و دو دوره نوغاندار نمونه کشوری از شهرستان گالیکش انتخاب شده است.

به گزارش گلستان ما ، خانم شهربانو میرشاهی نوغاندار نمونه سال 92 استان گلستان ساکن روستای پاسنگ بالا از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش در گفتگو با خبرنگار نیلکوه گفت: من سال گذشته نوغاندار نمونه استان شدم و از هر جعبه تخم نوغان 54/5 کیلوگرم پیله تر برداشت محصول داشتم.

این نوغاندار نمونه استانی دلیل موفقیت خود را رعایت نکات ایمنی، بهداشت و استفاده از کلاس‌های آموزشی و انجام دادن توصیه‌های کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش در این خصوص عنوان کرد.

mirshahi 1

میرشاهی گفت: به همراه همسر، پسر و دخترم به پرورش کرم ابریشم و تولید محصول پیله مشغول هستیم.

میرشاهی افزود: برای زدن شاخه‌های درخت توت من و همسرم بالای درخت می‌رویم اما اگر از بالای درخت در حین زدن شاخه‌ها به زمین افتادیم هیچ تضمینی برای حمایت از ما وجود ندارد؛ چون دولت هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای برای من تولیدکننده قائل نشده است و این از بزرگ‌ترین مشکلات ما تولیدکنندگان پیله است.

mirshahi 1

وی در خصوص قیمت خرید محصولش گفت: از اینکه قیمت‌ها کمی نسبت به دو سال قبل افزایش‌یافته جای امیدواری دارد.

خانم میرشاهی در خصوص بیمه محصول نوغانداران گفت: محصولات بیمه می‌شود اگر تولیدات ما خسارت دید بیمه پس از گذشتن مدت‌زمان طولانی فقط 20 کیلو از محصول را پرداخت می‌کند.

وی نداشتن جایگاه برای پرورش کرم ابریشم، کم بودن مقدار وام داده‌شده به نوغانداران برای هزینه و نگهداری جعبه‌های تخم نوغان، کمبود نهال اصلاح‌شده درخت توت و نبود صنایع تبدیلی این محصولات در شهرستان گالیکش را از مشکلات دیگر نوغانداران عنوان کرد.

mirshahi 1

نوغاندار نمونه استان در خصوص این شغل فصلی گفت: نوغانداری شغل خوبی است به‌شرطی که مسئولین کمک کنند.

وی با اعلام این مطلب که بر اساس علاقه‌ای که دارم این کار را دنبال می‌کنم گفت: دولت باید با در اختیار قرار دادن تسهیلات نوغانداران را برای ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی و جایگاه پرورش کرم ابریشم حمایت کند تا نوغانداران مجبور نشوند محصولات خود را به‌صورت خام بفروشند.

mirshahi 1

وی با اشاره به این مطلب که به دلیل نداشتن توتستان تمامی توت‌های مورد استفاده کرم‌های ابریشم را خریداری می‌کند به مسئولین توصیه کرد: اگر مسئولین در مراتع توتستان ایجاد کنند و در اختیار نوغانداران قرار دهند یا با کاشت نهال توت در حاشیه جاده‌ها می‌توانند ضمن زیبایی منطقه به تولید بیشتر این محصول کمک کنند.

وی با اشاره به این مطلب که تعداد نوغانداران هر ساله رو به كاهش است و در صورت حمايت نشدن تا چند سال آينده ابريشم فقط در موزه‌ها قابل رويت خواهد بود خاطرنشان ساخت: تولید ابریشم که بافرهنگ و تاریخ ایران اسلامی فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده است مهجور مانده و اندک‌اندک رو به فناست.

mirshahi 1

وی ادامه داد: خانم منیژه تیموری از روستای پاسنگ بالا با برداشت 52 کیلوگرم پیله تر از هر جعبه تخم نوغان به‌عنوان نوغاندار نمونه استانی و کشوری در سال‌های 91 و 92 به دلیل نداشتن توتستان، جایگاه و عدم پرداخت تسهیلات برای ایجاد کارگاه‌ نخ‌ریسی از این حرفه فاصله گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به روند تولید پیله در کشور با تولید 54/5 کیلوگرم پیله تر از هر جعبه تخم نوغان به عنوان نوغاندار نمونه کشوری در سال 92 نیز انتخاب شود.

تیموری در پایان ضمن تشکر از مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش برای حمایت از نوغانداران این شهرستان از مسئولین خواست تا نوغانداران را در استفاده از تسهیلات بانکی برای ایجاد کارگاه‌های تولید نخ از پیله ابریشم کمک کنند.

mirshahi 1

نوغانداران شهرستان گالیکش در قالب 650 خانوار اقدام به نگهداری 780 جعبه تخم نوغان کرده‌اند که به گفته مهندس حبیب‌الله زارع مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش از هر جعبه تخم نوغان 35 کیلوگرم پیله تر برداشت خواهند کرد.

لازم به ذکر است در استان گلستان 95 درصد نوغانداران بانوان هستند و 5 درصد آقایان اما این در حالی است که در دیگر استان‌های این آمار برعکس است.

mirshahi 1

mirshahi 1

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.