1393-08-28 09:58
4217
0
5977

گفتگو با رئیس کتابخانه امیر کبیر کردکوی + تصاویر

تصاویری از کتابخانه امیر کبیر کردکویعلی سلیمی خورشیدی اظهار داشت: کتابدار باید متعهد باشد و در پاسخگویی به پرسشها سماجت به خرج دهد و دسترسی آسان را امکانپذیر سازد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، علی سلیمی خورشیدی کارشناس رشته کتابداری و اطلاع رسانی رئیس کتابخانه امیر کبیر کردکوی بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مصاحبه ای با خبرنگار رادکانا انجام داده است که به شرح ذیل می باشد:

1- لطفا خودتان را معرفی کرده و کمی در حوزه فعالیت خود توضیح دهید؟

بنده علی سلیمی خورشیدی هستم و کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و دانشجوی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هستم.

در اسفند ماه سال 1383 در کتابخانه عمومی بندرگز به استخدام نهاد کتابخانه عمومی کشور با سمت کتابدار استخدام شدم که در سال 84 به عنوان مسئول و رییس اداره کتابخانه عمومی بندرگز مشغول به فعایت شدم که در سال 1391 به شهرستان کردکوی منتقل شدم که در حال حاضر مشغول به خدمت رسانی به شهروندان فرهنگ دوست کردکویی هستم.

سال 87 به عنوان رییس دبیرخانه نمونه کشوری، مسئول نمونه، کتابدار نمونه و… در طول 10 سال خدمت معرفی شدم .

2- از کتابخانه امیر کبیر بگویید و اینکه چه کتابهایی در این کتابخانه موجود و بیشترین علاقه به چه کتابهایی است؟

شهرستان کردکوی دارای 4 کتابخانه یک کتابخانه نهادی و دو کتابخانه روستایی یکی در روستای سالیکنده و یکی در روستای النگ و یک کتابخانه مشارکتی در سرکلاته می باشد.

این شهرستان دارای یک کتابخانه تخصصی کودک با مساحت 150 متر مربع یا یک کتابدار کودک در یک فضای مستقل در حال خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان عزیز می باشد.

اما کتابخانه عمومی امیر کبیر شهرستان تنها کتابخانه نهادی موجود در شهرستان واقع در خیابان شهید بهشتی روبروی بانک ملی در مجتمع شهید بهشتی طبقه فوقانی با زیربنای 664 متر مربع در دو شیفت کاری با 3 پرسنل کتابدار زحمتکش در حال فعالیت می باشد.

این کتابخانه دارای 15800 نسخه کتاب و 1150 عضو فعال که از این تعداد 235 نفر را کودکان تشکیل می دهند.

بنده بیشتر در حوزه تخصص خودم یعنی کتابهای حوزه کتابداری و مدیریت مطالعه می کنم.

3- آخرین کتاب که مطالعه کردید چه نام داشت؟

آخرین کتاب که مطالعه کردم کتاب آفت ها و آسیب های مواد کتابخانه، تالیف مهرداد نیکنام بوده که این کتاب در خصوص اجزای مواد کتابخانه، دشمنان کتابخانه و در نهایت در خصوص مراقبت کلی و حفاظت و حفاظت و نگهداری از مدارک کتابخانه در برابر آسیب ها بحث می کند.

4- کتابخانه امیر کبیر تا چه میزان پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان بوده است؟

ارائه خدمات اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از اهداف مهم کتابخانه‌های عمومی است.

این کتابخانه‌ها با تمام اقشار جامعه در ارتباط هستند و افراد از هر سن، نژاد، طبقه اجتماعی، تحصیلات و… به کتابخانه مراجعه می‌کنند.

طبیعتا نمی تواند تمامی نیازهای مراجعین را پاسخ دهد و کتابخانه با برنامه ریزی صحیح و ارائه خدمات بروز مثل ایجاد اینترنت رایگان، معرفی پایگاههای اطلاعاتی، بعنوان مشاور و… در صدد پاسخگویی به نیاز مراجعین است.

به همین دلیل کتابخانه‌های عمومی نقش آموزشی و تربیتی بزرگی در قبال جامعه خود دارد و باید برای این ایفای نقش هر چه بیشتر تلاش کنند.

انشاالله توانسته باشیم تا حدودی رضایت مراجعین را جلب کنیم. 

5- میزان استقبال همشهریان از کتابخانه های عمومی شهرستان چگونه است؟

علاقمندی مردم فهیم کردکوی با توجه به قدمت فرهنگی به کتاب و فرهنگ مکتوب همواره از افتخاراتمان بوده است.

با توجه به افراد بنام در شهرستان از دیرباز برای اثبات این امر کافی است در حال حاضر هم نیز شاهد استقبال خوب دوستداران کتاب و کتابخوانی بوده ایم.

شهروندانی که کتابخانه را جای امن برای پرورش اندیشه و فکر خود می شناسند و استقبال خوبی از تنها مکان فرهنگی شهر می شود و روزانه متوسط حدود 150 الی 200 نفر به کتابخانه جهت برآوردن نیاز های اطلاعات خود مراجعه دارند.

6- از نظر شما ویژگی های یک کتابدار خوب چه می باشد؟

* کتابداری، حرفه ایست که از انزوا گــــزینی به دور است بنابراین کتابـــــداران نه اینکه بیشتر زمان خود را با مراجـــعان کار می کنند بلکه تمام ساعات شغلی خود را بین مردم میگذرانند.

* مردم دوستی، صفتی است که علاقمندی کتابدار را به مردم به عنوان افراد انسانی و نه فقط جویندگان اطلاعات نشان می دهد.

* کتابدار باید قادر باشد با فروتنی و بدون چشم داشت به مردم عشق بورزد.

* کتابدار می تواند بدون شوخ طبعی نیز کتابدار با لیاقتی باشد ولی کتابدار ماهر در پاسخگویی همیشه از شوخی استفاده می کند؛ بنابراین یکی از صفات کتابدار خوب، شوخ طبعی است.

* خوشرویی یکی دیگر از خصوصیات کتابدار است؛ در برخورد با مردم تنها با خوشرویی است که ممکن است راه به جایی برد.

* کتابدار باید متعهد باشد و در پاسخگویی به پرسشها سماجت به خرج دهد و دسترسی آسان را امکانپذیر سازد.

* کتابدار باید در هر شرایطی برای خدمت به مردم باید مشتاق، مبتکر، دقیق و با پشتکار بوده، انتقادپذیری و تواضع را از یاد نبرند.

* حافظه خوب نیز یکی از خصوصیات مورد نیاز کتابدار است؛ در واقع حافظه بعنوان ظرفیت ذخیره اطلاعات، چیز خوبی است اما بیاد آوردن سریع منابع مربوطه اهمیت بیشتری دارد.

* هیچ چیز برای مراجع ناراحت کننده تر از این نیست که احساس کند، کتابدار فقط حرفهای او را می شنود اما به آنها گوش نمی دهد.

* صبوری و پایداری نیز صفاتی است که نتیجه مطلوب ببار می آورد؛ کتابدار باید در برخورد و پیگیری پرسشها صبور باشد و از انرژی و استقامت جسمانی برخوردار باشد.

* کتابداران باید نسبت به پیشه خود احساس غرور کنند؛ آنان باید بدانند که هر حرفه ای که جدی گرفته شود می تواند مسئولیت آفرین باشد.

خشنودی و رضایتمندی مراجعان، کامیابی نهایی حرفه کتابداری است و استفاده کننده باید شخصیت برجسته و درخشان کتابدار را احساس کند.

IMG_0010

7- مخاظبین شما چه کسانی هستند؟

همانطوری که مستحضرید کتابخانه عمومی یک جامعه ناهمگن است و از گروههای مختلف سنی و تحصیلی از کتابخانه استفاده می کنند.

بیشترین جامعه استفاده کننده کتابخانه ما دانش آموزان بویزه کودکان و نوجوانان هستند.

8- چه پیشنهادی برای افزایش فرهنگ کتابخوانی دارید؟

به گفته اکثر جامعه شناسان، اقوام و مللی که با مطالعه مأنوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل کنند.

برای رسیدن به این هدف یعنی عادت به کتابخوانی و بسترسازی فرهنگی برای آن، یک برنامه ریزی صحیح و منطقی لازم است که با ارایه راهکارها، فرهنگ کتابخوانی را در جامعه ایرانی عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه بینجامد.

یکی از راه های ترویج فرهنگ کتابخوانی، مردمی کردن و تأمین منابع و ایجاد انگیزه در یکایک افراد جامعه است.

تنوع، نوع آوری و جذابیت در فعالیت های کتابخوانی با رویکرد به نیازهای جوانان و نوجوانان، استفاده از ظرفیت های موجود در سازمان های مردمی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، ایجاد، توسعه، تجهیز و اداره کتابخانه ها با استفاده از امکانات و روش های عملی برای ارتقای توانمندی فکری افراد جامعه.

9- کدام کتابها در سال جاری بیشترین متقاضی را داشتند؟

در سال 93 کتابهای رمان بیشترین طرفدار در بین کتابها داشته است نظیر زنجیر عشق، ثریا در اغما و زنی که مردش را گم کرد بعد کتابهای حقوقی بیشترین طرفدار را دارا می باشند.

10- آیا می توانید سه نفر از شهوندان که بیشتریم مراجعه به کتابخانه را دارند را معرفی کنید ؟

خب تمامی مراجعان ما مرتب به کتابخانه رفت و آمد دارند؛ اما کسانی که بیشترین کتاب را به امانت بردند؛ سرکار خانم کوثر ساور سفلی، آقای نیکنام و سرکار خانم رکسانا السادات حسینی می باشند.

لطفا برنامه های هفته کتاب را تشریح کنید:

ضمن تبریک هفته کتاب به تمامی کتابداران و زحمتکشان عرضه کتاب در بیست و دومین دوره گرامیداشت هفته کتاب برنامه های خوب و متنوع فرهنگی با رنگ و بوی محرم اط سوی اداره کتابخانه عمومی شهرستان کردکوی در حال اجرا می باشد .

برگزاری گلریزان کتاب در مدارس، ادارات و سطح شهرستان، همایش کودک و نوجوان و تقدیر از کودکان و نوجوانان در عرصه کتاب، نقد کتاب، برگزاری همایش کتابخوانی در روستای سرکلاته خرابشهر، نمایشگاه کتاب، برگزاری مسابقات مختلف و متنوع فرهنگی، بازدید دانش آموزان، دیدار با فرماندار محترم، امام جمعه محترم و ادارات، برگزاری مسابقات ورزشی و… از جمله برنامه های هفته کتاب در شهرستان کردکوی می باشد.

به عنوان سخن پایانی مطلبی را بفرمایید:

قبل از هر چیز لازم می دانم که از شما و همکارنتان که این فرصت را در اختیار بنده گذاشتید سپاسگزاری کنم.

انشاا… شاهد روزی باشیم که کتاب در سبد خانوار قرار گیرد.

در پایان تلاش همه همکاران بنده این است که انشاا… قدمی نو در راه اعتلای کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان برداریم و خدماتی که شایسته مردم شهرستان هست را ارائه کنیم.

خدایا چنان کن که سرانجام کار                     تو خوشنود باشی و ما رستگار

تصاویری از کتابخانه امیر کبیر کردکوی

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

IMG_0010

???????????????????????????????

???????????????????????????????

IMG_0013

???????????????????????????????

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.