1393-09-10 17:08
2875
0
6597
گفتگو با محمدرضا بهرامی محقق و نویسنده گلستانی؛

زندگي بدون كتاب، نمي‌تواند چندان ایده آل باشد!

در راستای مصاحبه با نویسندگان سطح استان، این بار به سراغ محمدرضا بهرامی از " نویسندگان جوان و موفق " گلستاني رفته و گفتگوی کوتاه و صمیمانه ای انجام داده ایم که در ادامه مطلب می خوانید...

به گزارش گلستان ما ؛ محمدرضا بهرامی متولد 1356در یکي از خانواده مذهبی گرگان معروف به دارالمومنین ديده به جهان گشود.

ديري نگذشت كه روحيه ادب و قلم او زبانزد دوستان و همكلاسي ها گشت و با حمايت و تشويق  والدين و مربيان به بخش نويسندگي هدايت شد.

وي بعد از گذر از كودكي و نوجواني و قرار گرفتن در احساس جواني علاقه ي بيشتري به اين ادب و هنر نشان داد و توانست در جشنواره هاي كشوري و استاني بدرخشد.

رتبه اول در بخش مصاحبه، رتبه سوم مقاله نویسی جشنواره های مطبوعات محلی، دیپلم افتخار این جشنواره ها،عنوان برگزیده "جوان نمونه و دانشجوی برترعلمی" استاني را به خود اختصاص داده است و داوری چندین جشنواره علمی و ادبی را درکارنامه خود قرار داده است و تا کنون توانسته ، چندین کتاب و مقالات متعدد در زمینه های آموزشی، عمومی و مذهبی و... به عرصه چاپ و ظهور رساند.

اين جوان موفق استاني تاكنون سوابق اجرایی کارشناس امورفرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گلستان،"کارشناس روابط عمومی و امور پیگیری حوزه مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی، مسئوليت فرهنگی و ارتباطات اجتماعی انجمن ادبی لامعی گرگانی دانشگاه آزاد اسلامی و عضويت در شورای نویسندگان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کارگاه نویسندگان جوان کشور و باشگاه پژوهشگران جوان استان و مفتخر به سربازي در كسوت معلمي را عهده دار بوده است.

وي از سال ۱۳۸۹ تا اکنون عهده دار مسووليت حوزه سرپرستی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان است.

آقای بهرامی ابتدا بفرمایید قلم زدن‌تان از چه وقت آغاز شد؟

از دوران كودكي و نوجواني به دنبال اين بودم كه با نوشتن، اندیشه یا احساسم را به ديگران انتقال دهم و ديگران نيز آن را دريابند.

به دنبال اين بودم با ذهني خلاق  زیباترین جامه ی بیان را برقامت اندیشه هايم  بپوشانم و توانستم اين هدف را در مدرسه شهيد فهميده در درس انشاء و روزنامه نگاري بيابم و در بين همكلاسي هايم در عرصه ادب بدرخشم.

اين ارتباط ادبي در دوره جواني ادامه داشت و به جهت ذوق ادبي،در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی مشغول به تحصيل شدم و مقالات و نوشته هاي متفاوت ادبي ام را در نشریات دانشجویی، مطبوعات محلی و خبرگزاری های سراسری  به چاپ رساندم  و همچنين ضمن مطالعه و نقد آثار،باشركت در جشنواره  متفاوت از جمله جشنواره  خاطره نویسی" روایت عشق " اداره کل بنیاد شهید و امورایثارگران استان تهران و همچنین اجلاس های سراسری اذان و نماز و مسابقه بزرگ تالیف کتاب ویژه نوسندگان جوان و جوانان نوسینده  توانستم حائز رتبه برتر شوم.

آیا در کلاس‌های تخصصی نویسندگی هم شرکت کردید؟

بله، در کلاس‌های آموزشی کاربردی روزنامه نگاری، مقاله نویسی و فنون مصاحبه‌گری که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراکز آموزش عالی و سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، شرکت کردم اما بخش عمده‌ مهارتم، مرهون تعامل و ارتباط‌های نزديك با نویسندگان باتجربه و متعهد استان  است.

بیشتر در چه حوزه‌ای قلم می‌زنید؟

در حوزه ی دین،فرهنگ،ادبیات پایداری و دفاع مقدس و با توجه به علاقه‌ای که به خاطرات دارم، بیشتر گرایشم به سمت نگارش خاطرات رزمندگان و همچنین خانواده‌های شهدا است.

آثار چاپ شده هم دارید؟

کتابهایی که باتلاش وزحمت فراوان به رشته تحریردرآورده ام عبارتنداز:

کتاب چاپ شده:الف) به عنوان مولف:" منادیان نور(ویژه موذنین)، نخستین کتاب راهنمای تحصیل پزشکی در ایران(مشارکت در نگارش دوبخش از این اثر)،دانشجو و اخلاق دانشجویی، سجاده نور پیرامون سیره عملی امیرالمومنین حضرت علی(ع).

ب)به عنوان ویراستار: کتاب میراث شقایق بر اساس زندگینامه چهل و نه شهید دانشجوی استان گلستان، کتابهایی با عنوان در گلستان اندیشه، در گلستان ادب و در گلستان هنر ویژه جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با محرمان ویژه اخلاق اداری کارکنان.

کتابهای زیرچاپ: نماز محراب عشق که چکیده آن در جلداول کتاب در باغ سبز ویژه دومین مسابقه نویسندگان جوان و جوانان نویسنده ستاد مرکزی اقامه نماز کشور به چاپ رسیده است.

کتابهای درحال اخذ مجوز : میراث مبلغ، اعتکاف عبادتی کامل و جوان از نگاه امام و رهبری با یاری همکاران در سازمان تبلیغات اسلامی

آقای بهرامی توصیفتون از نوشتن و کتاب چیه...؟

ببینید برای کسی که عاشق ادبیات و دانش است نوشتن به حدی لذت بخش است که باید مواظب باشیم به خاطر آن سایر وظایفمان را از یاد نبریم و به خاطر پرورش قوای روحی به پرورش قوای جسمانی بی اعتنایی نکنیم...

به نظرحقیر، در زمان تنهایی بعداز ایزدمنان، کتاب تنها دوستی هست که همدم انسان بوده و هرگز چهره خود را تغییر نداده و خیانت نمی کند، دوستی که هم در ایامی که انسان ثروتمند است و هم در ایامی که فقیر می باشد دارای یک سیما و قیافه است و البته انسان دير يا زود خواهد فهميد كه زندگي بدون كتاب، نمي‌تواند چندان ایده آل باشد!

کدام یک از کتاب هایتان را بیشتر دوست دارید و چرا؟

بدون شک همه ی کتابهایم را دوست دارم ولی «منادیان نور...» نسبت به بقیه خاص ترمی باشد علاوه بر اینکه در زمان کوتاه تری نوشته شده، حس خاصی نسبت به این کتاب دارم .

میشه درمورد آن کمی بیشتر توضیح دهید؟

در مقدمه کتاب انگیزه تالیف را آوردم كه به منظور احياي سنت پسنديده اذان گويي و تحقق توصيه هاي مقام معظم رهبري بر گسترش فرهنگ اذان گويي حلقومي و پاسخگويي به اظهارات و محبت هاي دوستان، برآن شدم كتابي مختصر در اين باره فراهم آورم به گونه اي كه براي عامه مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزيز قابل استفاده باشد.

این كتاب داراي مقدمه و شش فصل مي باشد كه به اهميت و جايگاه اذان گفتن، آثار و بركات اذان گفتن، آداب و شرايط مؤذن، پاداش مؤذن از ديدگاه احاديث و روايات، جملات مؤذن و تفسير و اهميت آن و همچنين فصل ششم كه به ويژگي بلال، نخستين منادي نور و اذان هاي ماندگار ايراني، از دماوندي تا مؤذن زاده اردبيلي معروف به بلال ايران پرداخته است.

خب از این که به عنوان نویسنده موفق معاصر شناخته شدید چه حسی به شمادست می دهد؟

من خودم را جدا از مردم نمی دانم و در همین جامعه زندگی می کنم، فقط عزت نفس، خویشتن شناسی و خویشتن داری زندگی ما را به سوی قدرت مطلق، رهبری خواهد کرد ولی تنها به فکر تحلیل قدرت نباید بود (قدرت بنفسه بی آن که خواهانش باشیم به سراغمان خواهد آمد) بلکه باید به فکر زیستن بر طبق قانون و عمل برطبق قانون برای زیستن بدون ترس بود ..

چه کسانی در موفقیت شما نقش پررنگ تری داشتند؟

در آغاز بر خود لازم می دانم از خدای خود یادی کنم که همواره با لطفی یک طرفه هدایت گر من بوده است؛از پدر و مادر عزیزم،همسرم و معلمان و مربيان،که در همه حال پشتوانه من بودند و من موفقیت و موقعیت فعلی خود را پس از خداوند مهربان مدیون آنها می دانم و هرچه که دارم و به دست خواهم آورد خاصه از دعاهای مادرم و از دست های زحمت کش پدرم بود، من از همین جا دستهای مادرم را می بوسم و به وجودش افتخار می کنم و برای شادی روح پدر که در چهار سال پیش به عنوان زائر کربلا و خادم الحسین(ع) در مسیر برگشت از این سفر معنوی با دلی پاک به دیار باقی شتافت، قرائت فاتحه ای می خوانم.

به هم سن و سال های خودتان چه توصیه ای می کنید؟

من درحدی نیستم که این جسارت را به خودم بدهم و به دوستان عزیزم توصیه ای داشته باشم ولی به عنوان برادر کوچکتر دلم می خواهد به آنها بگویم...

در زندگیتان همیشه سعی کنید «گذشت» داشته باشید با «گذشت» به خیلی از خواسته هایتان می توانید برسید. همیشه سعی کنید با دید «بازتر و گسترده تر» به اطرافیانتان بنگرید کسی که فکر و عقایدش را بسته کرده و هرگز تغییر نمی دهد همچون آب راکدیست که در آن کرم ها لانه می کنند... همیشه به کسی تکیه کنید که به کسی تکیه نکرده باشد"و آن کسی نیست جز خداوند مهربان ..."

کلماتی به شما گفته میشه اولین چیزی که به ذهنتون می رسه بیان کنید...

قلم: چاشنی نبض اندیشه

کتاب: غذای روح بشر

کتابخوانی : از بهترین لحظات زندگی

کتابخانه: گنجینه دانش بشری

اسلام : پرچم دار کتابخوانی

عشق : انتظار

زندگی : گذشت و قناعت

خوشبختی : آرامش

خدا : بی همتا، حسش کردم

راز موفقیت را در چه می بینید؟

توکل به خداوند مهربان، حمايت پدر و مادر و معلمان، تحصیل علم و کتابخوانی، اراده و پشتکار قوی، احساس مسئولیت و همچنین اخلاق و منش نیک و حسن برخورد با مردم به نظرم راز موفقیت هر فرد میتواند محسوب بشود .

اگر بخواهید خودتان را توصیف کنید آن جمله چه خواهد بود؟

در همه حال به خدا تکیه دارم، همه چیز را از خودش می طلبم و همیشه تلاش می کنم کارهایم هر روز نسبت به گذشته بهتر باشد.

در هفته بسيج قرار داريم،دوست دارم مصاحبه ام  را در اين خصوص به اتمام رسانم، مقام معظم رهبري( مدظله العالي) برجسته ترين خصوصيات بسيجي را صفا و خلوص اخلاص، اخلاص و معنویت بسیجی و ارتباط با خدا بيان فرموده است و بيان داشته اند كه جوان مومن بسيجي داراي هدف است.

ممنون به خاطر وقتی که در اختیار ما گذاشتین حرف آخرتون رو بفرمایید ...

درآخرلازم میدانم از همه کسانی که درویرایش و چاپ کتابهایم یاریگر من بودند به ویژه خانواده و همسرم که زحمات زیادی متقبل شدند به مراتب، سپاس و قدردانی خود را اعلام دارم  و امیدوارم همواره عالم عامل عاشق باشیم و دعاگوی نهادهای پویا در ارتباط با حوزه کتاب و کتابخوانی

و...

« خدایا چنان کن سرانجام کار***** تو خشنود باشی و ما رستگار»

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.