1393-10-08 20:03
3460
1
7972
داستان بانوی رامیانی که از نهضت سوادآموزی به آموزش و پرورش رسید؛

روزها کار می کردم و شبها با چراغ گرد سوز درس می خواندم

بانوی رامیانی که نهضت سوادآموزی را راهی برای رسیدن به پیشرفت خود انتخاب کرد و اکنون به عنوان فردی موفق الگویی برای فرزندان و جامعه خود شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، زهرا کاغذلو مادر 4 فرزند با تحصیلات عالیه که خود نیز با اراده قوی و گذر از سد مشکلات سرانجام در سن 46 سالگی موفق به اخذ مدرک کاردانی رشته ادبیات با گرایش دبیری زبان ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد آزادشهر شد.

مراحل هماهنگی جهت مصاحبه با فردی که بی سوادی خود را از طریق نهضت سوادآموزی ریشه کن کرده انجام شد. وقت مصاحبه ساعت 11 بود. خود را به منزلش رساندم همسر وی را دیدم که جلوی درب منزل ایستاده و با رویی گشاده من را به داخل منزل فراخواند.

بانوی 56 ساله رامیانی داستان ما با لحن وگویشی آرام و محبت آمیز از اینکه برای مصاحبه بعنوان فردی موفق و عبرت آموز در جامعه انتخاب شده  ابراز خرسندی کرد.

وی در خانواده ای تهیدست و بی سواد زندگی کرده است و در سن 18 سالگی سایه محبت آمیز پدر را از دست داده است ولی به دلیل علاقه وافر به تحصیل، مشکلات پیش رویش را یکی پس از دیگری کنار زده و در سن 14 سالگی وارد نهضت سوادآموزی شد.

در سال 58، پنجم ابتدایی، سال 63 سوم راهنمایی و سرانجام در سال 77 موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته ادبیات انسانی شد.

neh3

وی دلیل تاخیر 14 ساله در تحصیل بین سوم راهنمایی تا دیپلم را قبولی در آزمون خدمتگزاری در مدارس آموزش و پرورش در شهر آزادشهر عنوان کرد.

وی می گوید: سوم راهنمایی ، اول و دوم دبیرستان را بصورت متفرقه خواندم و در این بین از دانش آموزان کمک درسی می گرفتم. از کوچکترین فرصت نهایت استفاده را می کردم. حتی برای کار اداری که به خارج از مدرسه می رفتم، کتاب همراهم بود و به تمرین و مطالعه دروس مشغول بودم .

هنگام تدریس معلم در بیرون از کلاس طوریکه دانش آموزان متوجه حضورم نشوند به درس گوش می دادم و در ذهنم یادداشت برداری می کردم و در زنگ های تفریح از دانش آموزان مطالب را می گرفتم و خودم را به آنها می رساندم.

بانوی داستان ما ادامه می دهد: سال 65 ازدواج کردم آن زمان همسرم کارگر ساده و دیپلم ناقص بود و با کمک یکدیگر به ادامه تحصیل پرداختیم که اکنون وی معلم ابتدایی می باشد .

neh4

تحصیل در دانشگاه بسیار برایم سخت گذشت ،یک شیفت از روز محل کار و شیفت بعدی دانشگاه بودم. سالهای سوم راهنمایی، اول و دوم دبیرستان مشروط شدم ولی مشغله های کاری و زندگی مانع ادامه تحصیلم نشد.  

وی هدفش از تحصیل را علاقه، بالابردن جایگاه اجتماعی ، سربلندی فرزندان برای داشتن پدر و مادری باسواد و تربیت فرزندان ذکر کرد.

neh2

این بانوی رامیانی می گوید: به دلیل مخارج تحصیلی فرزندانم دیگر قادر به ادامه تحصیل نشدم و کسب مدارج عالی علمی فرزندانم را به خودم ترجیح دادم.

از وی خواستم خاطره ای تلخ و شیرین را برایمان بیان کند ، ادامه داد: خاطره ای تلخ ندارم و تمام خاطراتم شیرین و بیادماندنی بود.یک روز که برای یادگیری به منزل یکی از دانش آموزان رفته بودم وقتی برگشتم دیدم که همسرم غذایی را که تاکنون طبخ نکرده بود را درست کرده و این برایم خیلی جالب بود.

وی افزود: سواد دنیایی دیگر را به رویم گشود .به هیچ وجه به فکر کار نبودم و هدفم فقط تحصیل بود ولی به لطف خدا زمینه کار نیز فراهم شد و بعد از کسب مدرک کاردانی به عنوان معاون اجرایی در مدرسه مشغول شدم و اذرماه امسال نیز بازنشسته شدم.

این بانوی رامیانی با اشاره به سخن پیامبر(ص) «زگهواره تاگور دانش بجوی» و حضرت علی(ع)«هرکس به من کلمه ای بیاموزد من را بنده خود کرده است»می گوید:  تا رسیدن به سن پیری هم باید به دنبال کسب علم بود.خواستن توانستن است و نباید برای تحصیل سن را بهانه قرار داد.

وی در پایان گفت: خداوند را شاکر هستم که من را به این مرحله رساند .

neh1

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

کاظم

الان ببخشیدا مثل ... هم درس بخونیم کار نیست، بعد یه سری آدم مثلاً روشن فکر میگن باید کارآفرینی کنی، شماهایی که این حرف و میزنین با این شرایط .......میتونین کارآفرینی کنین !!! حرف زدن و شعار دادن راحته عمل کردن سخته

0
0
پاسخ
1393-10-13 08:08

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.