1393-11-30 11:50
2746
0
10742
گفتگو با دکتر خسروی پيرامون نامه رهبر به جوانان غرب:

رهبری در نامه خود خط مقدم علاقه به درک و آگاهی را نشانه رفته اند / این نامه یک دیلماسی همه جانبه نگر عمومی است

اینگونه خطاب ها تاثیرش خیلی بیشتر از یک نامه دیپلماتیک بین دو رهبر است دومین قِسم نیز که به ویژگی مخاطبان پیام بر می گردد روشنفکر بودن این گروه است. روشنفکران دگم نیستند و هیپچ امری را تابو نمی پندارند و آزادانه می اندیشند و اظهار نظر می کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجو سلام ؛ در روزهای اخیر رهبر معظم انقلاب در اقدامی پیامبرگونه نامه ای به "جوانان" اروپا و آمریکای شمالی صادر کردند، نکته هایی در این صدور وجود دارد که ذهن های پرسش گر مردم جهان را به خود جلب کرده است پرسش هایی نظیر اینکه "چرا یک مقام عالی به طور مستقیم با مردم ملل دیگر ارتباط برقرار می کند؟"، "چرا مخاطبان این نامه قشر جوان هستند؟" و یا "علت نگارش این نامه در مقطع کنونی چیست؟"؛ این موارد از نمونه پرسش هایی هستند که جوانان تشنهی پیروی از ولایت را به خود مشغول کرده تا بدین ترتیب به بهترین نحو ممکن در قبال این نامه تصمیم گرفته و اهداف آن را اجرایی نمایند و این را نیز نباید از قلم انداخت که قشری که به فراگیری یک دین به شکل تفسیری دعوت می شوند قطعا جوانان اهل فکر و علم هستند یعنی قشر دانشجوی جوان؛ برای رفع ابهامات موجود به سراغ یکی از چهره های دانشگاهی استان گلستان جناب آقای "دکتر قربان خسروی" رفتیم.

«دانشجو سلام»-لطفا خود را با بیان مدرک و سمت معرفی بفرمایید و بگویید از چه زمانی در دانشگاه های و مراکز آموزش عالی تدریس می کنید؟

دکتر قربان خسروی: قربان خسروی هستم، دارای مدرک دکتری جغرافیای سیاسی – کارشناسی ارشد روابط بین الملل و کارشناسی علوم سیاسی- رئیس دانشگاه پیام نور گالیکش و از سال 1383 با مراکز آموزش عالی مشغول به تدریس در دروس علوم سیاسی- روابط بین الملل و جغرافیای سیاسی  همکاری دارم.

«دانشجو سلام»-با توجه به رشته تحصیلی و گذراندن دروس روابط بین المللی، شما می توانید به پرسش هایی که پیرامون نامه رهبر انقلاب به جوانانی که از نظر زبان، فرهنگ و ساختارهای تمدنی در شرایط متفاوتی هستند پاسخ مناسبی بدهید، ابتدای امر علل نگارش این نامه در شرایط کنونی را در چه می دانید؟

دکتر قربان خسروی: اقشار تحصیل کرده ای که در اقصی نقاط دنیا بوده و می توانند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران و به نوعی سفرای علمی اسلام عمل کنند، روشنفکران در اقصی نقاط دنیا به اندیشه های ناب، واقعیات جامعه بشری هستند. اسلام در غرب به درستی شناخته شده نیست. ملل غربی در عین داشتن آزادی فقط در امور صنفی و حقوق خود بیشتر فعالند.

معمولا ملل غربی کمتر به امور سیاسی و مذهبی می پردازند. همان طوری که سکولاریسم در دین نفوذ کرده و مردم دین را امری شخصی قلمداد می کنند در سیاست هم مردم آنچنان که یک مسلمان وظیفه خود می داند که آگاهی سیاسی داشته باشد، آنها چنین احساس تکلیفی را نمی کنند با وجود فعالیت احزاب سیاسی در منتهی درجه آزادی کنونی، این تبلیغات و پول است که حرف اول و آخر را می زند نه آگاهی های سیاسی مردم غرب. بیشتر دولتمردان و سیاستمداران حرفه ای به امر سیاست و با توجه به منافع حزبی و منافع ملی خود مشغول فعالیتند.

در عصر جهانی شدن ارتباطات دیگر زبان حرف اول را برای  آگاهی و یا عدم آگاهی نمی زند. همه می توانند با هر زبانی آزادانه در صورتی که خود بخواهند هر حرفی را بشنوند و یا بگویند. تاثیر کلام در تمدن ها و فرهنگ ها فرق می کند. باید دید حرف ما چقدر می تواند دامنه نفوذ داشته باشد و مخاطب ما کیست ؟ اگر ملتها باشند شاید صدا بخوبی نرسد چون سبک زندگی آنها نمی گذارد  تا  حرف ما به خوبی درک شود. ولی رهبر انقلاب نقطه حساس را نشانه رفته اند و آن تشنه گان فهم و آگاهی و اندیشمندان و روشنفکران جامعه هستند یعنی خط مقدم علاقه به درک و آگاهی نشانه گیری شده است.

«دانشجو سلام»-با توجه به اینکه غرب مدعی است که تمدن غالب و برتر جهان از آن وی است چگونه رهبر انقلاب جوانان آن نواحی را به تمدنی دیگر فراخواندند؟

دکتر قربان خسروی: در زمان پیامبر مکرم اسلام (ص) و در اوایل دعوت عمومی قریش تمام سعی خود را می کرد تا ارتباط کلامی پیامبر را محدود کند. زیرا معتقد بود کلام پیامبر مثل سحر می ماند و هر کس بشنود جذب آن می شود. این خود نشانه واقعی حقیقت کلام آن حضرت  بود. مردم در حقیقت به دنبال و تشنه حقیقت هستند. مسلمانان حقیقی نیز تا اسلام را بپذیرند چند دین را تجربه کردند تا به حقیقت اسلام رسیدند. سلمان زرتشتی نیز به دنبال حقیقت بود تا ندای حقیقت را شنید دیار خود را ترک کرده و به اسلام پیوست. اسلام دین علم، محبت و رحمت و یک دین همه جانبه نگر است.تک بعدی نیست و به همین لحاظ به محض فهم حقیقی آن دیگران را به خود جذب می کند.

تنها حربه ای که غرب در دستان خود دارد اسلام هراسی و تبلیغات ضد اسلامی است. خاصیت انسان این است که چه کسی و چگونه و در چه فضایی در او تاثیر می گذارد. غرب با هر ترفندی سعی در  عدم تاثیرپذیری ملل خود از اسلام دارد. بنا بر این تنها راه باقی مانده که منطقی فکر کرده و منطقی نیز عمل می کنند، اندیشمندان  و روشنفکران آنها است. حداقل فایده ای که سخنان مقام معظم رهبری دارد این است که به آنها بفهماند که اسلام یک حقیقت زنده و پویا بوده و اسلام ناب با تکفیری ها و و گروههای تروریستی که خود را در قالب اسلام قرار می دهند فرق دارد و اینکه این گروهها برای اسلام هراسی و از جانب خود غرب تغذیه می شوند.

«دانشجو سلام»-نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی به طور غیرمستقیم چه پیامی برای سیاستمداران و رهبران کشورهای غربی دارد؟

دکتر قربان خسروی: اسلام دین تعامل است و همچنین مدارا. پیامبر اکرم (ص) در عین قدرت حتی حقوق غیر مسلمانان را رعایت میکند و تذکر رهبری به این است که سیاستمداران غربی نباید به دنبال اسلام هراسی و تضعیف جوامع اسلامی و تفرقه در بین مسلمانان باشند. ما از حقوق حقه اسلام نمی گذریم و غرب باید به اسلام حداقل به عنوان یک همسایه نگاه کند و حقوق آن را محترم بشمارد.

«دانشجو سلام»-دستاوردهای این نامه چه مواردی خواهد بود و اساسا تصور می کنید با چه هدفی به نگارش درآمده است؟

دکتر قربان خسروی: این نامه نیز دنباله نامه هایی است که پیامبر اکرم (ص) به قدرتهای روز آن زمان فرستاد تا ندای اسلام و پیام اسلام را به قدرت ها برساند.  این کار در انقلاب اسلامی نیز مسبوق به سابقه بوده است امام خمینی (ره) نیز در نامه ای به گورباچف حقایق دین مبین اسلام را برای وی تشریح کرد.

مقام معظم رهبری هم برای روشنفکران جامعه پیام فرستاد تا بدانند و در بی خبری و جهالت نمانند و هم برای سیاستمداران که هوشیار باشند که ما زنده و پا بر جا هستیم و هدف این پیام ارسال حقایق دین اسلام به جهانیان بود.

«دانشجو سلام»-مبانی استراتژیک نامه رهبری چه مواردی است؟

دکتر قربان خسروی: مهمترین قسمی که مهمتر از بقیه است این است که بالاترین جایگاه دینی و سیاسی یک نظام و حکومت نه با رهبران بلکه با گروهی از مردم جهان ارتباط مستقیم برقرار می کند.

اینگونه خطاب ها تاثیرش خیلی بیشتر از یک نامه دیپلماتیک بین دو رهبر است دومین قِسم نیز که به ویژگی مخاطبان پیام بر می گردد روشنفکر بودن این گروه است. روشنفکران دگم نیستند و هیپچ امری را تابو نمی پندارند و آزادانه می اندیشند و اظهار نظر می کنند.

«دانشجو سلام»-نامه به جوانان غرب در دکترین امام خامنه ای چگونه قابل تحلیل است؟

دکتر قربان خسروی: به نظر من باید در عرصه دیپلماسی هنوز هم خلاقیتهای بیشتری به خرج دهیم. رهبری انقلاب از یک فضای دیپلماسی اختصاصی مخصوص دولتمردان خارج شد و فضای عمومی را انتخاب کرد. این فضا هم قابلیت بیشتری دارد و هم مخاطب متنوع تر.

با این نوع از دیپلماسی که شما با همه مردم جهان مستقیما وارد گفتگو می شوید میتواند شروع خوبی برای ارتباط با مردم جهان باشد. بیشتر وقتها مردم می توانند جلوی رهبران خود و خطاهای آنها را اگر طرف حق را بشناسند بگیرند. این نامه فصل جدیدی از یک نگاه استراتژیک به قدرت نرم ارتباط است.

«دانشجو سلام»-اصولا زمینه های شکل گیری نامه رهبر انقلاب و چرایی انتخاب مقطع کنونی چیست؟

دکتر قربان خسروی: اسلام هراسی و مظلومیت دنیای اسلام و بی خبری ملل غرب از اسلام حقیقی و ظلم و جور همگی این ها گویای وضعیتی است که اسلام حقیقی با آن روبرو است.

رهبران کشور های  اسلامی نیز به خوبی صحنه مقابله و جنگ سخت و نرم نامتقارن غرب علیه اسلام را درک نکرده اند. این نامه نه تنها برای جوانان غرب است بلکه برای همه ملل جهان از جمله جوانان اسلام و رهبران غرب و اسلام هم هست. این نامه یک دیلماسی همه جانبه نگر عمومی است.

«دانشجو سلام»-این نامه چه پیامی برای داخل کشور مخصوصا آنهایی که شعار ما نمی توانیم سر می دهند، دارد؟

دکتر قربان خسروی: باید دوستان انقلاب در داخل همدل و یک صدا باشند. دوگانگی ما را تضعیف میکند. همه باید منافع ملی ایران و اسلام را بازتعریف کنیم. یک جامعه حول محور ولایت فقیه بسازیم که سخنان رهبری اگر به سایر ملل ارسال شود، گیرایی آن صد چندان گردد.

در داخل کسی نمیتواند بگوید ما نمیتوانیم منتهی توانستن نیز ابزاری میخواهد. ابزار آن خواستن برای یکی شدن و همدلی است.

«دانشجو سلام»-در نهایت وظیفه نسل جوان مسلمان در براقراری دیپلماسی کارآمد با نسل جوان غرب چیست؟

دکتر قربان خسروی: نسل جوان تنها راهش ادامه راهی است که همان آرمانهای انقلاب نامیده شده است. معنویت و علم و بقول دیروزی ها تعهد و تخصص  اگر غیر از این باشد حرف ما نیز برای آنها نافذ نخواهد بود. حرف رهبری به عمل جوانان برمیگردد. چون نیروی کار و عملیاتی هر رهبری در هر نظامی جوانان آن نظام هستند.

«دانشجو سلام»-از شما به دلیل پاسخهای مبسوطی که در اختیار این رسانه و مخاطبان آن قرار دادید کمال تشکر و امتنان را داریم.

دکتر قربان خسروی: بنده نیز آغاز به کار پایگاه خبری تحلیلی «دانشجو سلام» که به روشنگری در میان قشر فرهیخته و جوان دانشجو میپردازد را تبریک عرض کرده و رجای واثق دارم که با آغاز به کار این سایت دانشجویی، خلاهای فرهنگی و اطلاعاتی و علمی جامعه دانشگاهی پر بشود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.