1395-11-23 07:56
2901
0
35107
درگفتگو با یکی از فروشندگان لوازم خانگی عنوان شد؛

رعایت اصل نیاز سنجی و خرید کالای استاندارد و با کیفیت

در جامعه کنونی و به عبارتی عصر فن آوری و تکنولوژی، استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیک اجتناب ناپذیر است و در عمل، زندگی بدون استفاده از این وسایل غیر قابل تصور است. مشخصه اصلی این تجهیزات نیز استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است چرا اکثر وسایل و تجهیزات نوین به ویژه وسایل خانگی که در تمامی زوایـای خانه های ما حضور یافته و سبب رفاه و آسایش نسبی برای تک تک افراد خانواده گردیده اند، با انرژی الکتریکی کار می کنند.

به گزارش گلستان ما ؛ این روزها در اکثر خانه ها تعداد زیادی لوازم برقی نظیر ماشین لباسشویی، اطو، تلویزیون، اطو، چرخ گوشت و ... دیده می‌شود که استفاده از آنها نیاز به داشتن اطلاعات خاصی ندارد ولی به کار گیری بهینه و اقتصادی از آنها  نیاز به دانستن برخی مطالب فنی دارد. چرا که استفاده صحیح و منطقی از وسایل برقی و رعایت برخی اصول ایمنی، علاه بر افزایش طول عمر دستگاه ، جلوگیری از خطرات احتمالی، باعث صرفه جویی در مصرف برق و کاهش هزینه های اقتصادی خانوار نیز می گردد. به همین منظور با «مجید اسکندری» از فروشندگان خوشنام و با تجربه لوازم خانگی، با سابقه ای نزدیک به دو دهه، گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که حاوی نکات قابل ملاحظه ای است:

چگونه وسیله برقی انتخاب کنیم؟

مهمترین اصل در خرید وسایل و تجهیزات برقی و الکترونیک نیازسنجی است. این نیاز به معنای در نظر گرفتن شرایط و مختصات منزل، ضرورت استفاده و ویژگی های کالای مورد نظر است. به عنوان مثال تعبیه یک ال سی دی 42 اینچ در اطاقی که مساحت آن 12 متر مربع است و یا خرید یک دستگاه ماشین ظرفشویی 8 نفره برای یک زوج جوان به هیچ عنوان منطقی نیست. یا برخی از از خانواده ها اقدام به خرید وسایلی می کنند که در طول سال حتی یک بار نیز از آنها استفاده نمی کنند. بنابراین توصیه می شود خانواده ها در ابتدا نیاز سنجی کنند و سپس با در نظر گرفتن لزوم به کارگیری یک وسیله، ابعاد و نوع فضای منزل و شرایط مالی و اقتصادی خانواده، اقدام به خرید کالا کنند.

کالای ایرانی یا خارجی؟

بدون شک هیچ ایرانی دور اندیشی آینده اقتصادی کشور و فرزندان خود را فدای اقتصاد سایر کشور ها نمی کند و به تولید ملی کشور خود ضربه نمی زند. در حال حاضر ما اجناس ایرانی خوبی در برخی صنایع تولید می کنیم که در دنیا شناخته شده هستند و به کشورهای  اروپایی نیز صادر می شوند. صنعت لاستیک، کاشی، منسوجات پارچه ای، برخی محصولات غذایی و ... ما قابل رقابت با محصولات خارجی درجه یک دنیا هستند.

اما باید بپذیریم در صنایع خانگی در چند سال اخیر به جز برندی نظیر اسنوا، پیشرفت قابل توجهی نداشته ایم و نتوانستیم خودمان را با علم روز دنیا همگام کنیم. به عنوان مثال خط تولید تلویزیون های پارس گروندیک یا شهاب به علت عدم توانایی رقابت و تولید تلویزیون های صفحه تخت متوقف شدند.

موبایل های ایرانی نیز به دلیل عدم توان تولید گوشی های هوشمند، از دور خارج شدند. بنابراین ذکر این نکته ضرروی است که تنها خرید کالای ایرانی توسط مصرف کننده مطرح نیست، بلکه به روز بودن صنایع و تولید محصولات با استاندارد روز دنیا نیز می تواند در انتخاب محصولات توسط مشتریان تاثیر گذار باشد. البته لازم است جلوی واردات لوازم خانگی لوکس گرفته شود و فقط مجوز ورود کالاهای اساسی به کشور صادر شود.

استفاده بهینه از لوازم خانگی چه شرایطی دارد؟

با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه و قیمت بالای برخی از وسایل برقی، مهم است كه هم به فكر سالم ماندن وسایل الکتریکی باشیم و هم با استفاده نادرست موجب بروز دردسر و خطر برای خود و اطرافیان نشویم. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از هر کالای برقی دفترچه راهنمای آن با دقت مطالعه شود یا از افرادی که مطلع هستند نحوه استفاده صحیح از محصول را بپرسید و در صورت خرابی هر کدام از وسایل با تعمیر کار با تجربه یا نمایندگی تماس حاصل شود.

در ضمن استفاده از ترانس یا همان محافظ بخصوص برای لوازمی مانند یخچال و فریزر، تلویزیون و رایانه خانگی كه همیشه به برق متصل هستند، ضروری است. استفاده از وسایل برقی نیز شرایطی دیگری نیز دارد که توجه به آنها ضروری است. به عنوان مثال سعی شود تا حد امکان از اتو، ماشین لباسشویی، جارو برقی و سایر لوازم پر مصرف در ساعات اوج مصرف استفاده نگردد.

روزهای تعطیل و ساعات اولیه صبح بهترین ایام برای استفاده از این وسایل است.در مورد یخچال سعی شود از تمام ظرفیت آن استفاده گردد، زیرا در صورت پر بودن یخچال، هنگام باز و بسته نمودن در آن هوای کمتری جابه جا شده ، در نتیجه تلفات انرژی کمتری به دنبال خواهد داشت. قطع کامل برق تلویزیون در هنگام خروج از خانه به ویژه روزهای بارانی ضروی است. در ضمن هیچگاه نباید قسمت موتور و بدنه لوازم برقی را با آب بشویید. این كار بسیار خطرناك است و حتی ممكن است موجب برق گرفتگی شود.

سخن پایانی

با وجود سهولت در نصب و استفاده از وسایل خانگی برقی، بدانید که استفاده از این کالاها نیاز به وسواس، دقت و ایمنی خاصی دارد. به عنوان مثال چرخ گوشت وسیله ای است که هیچگاه نباید در حضور کودکان از آن استفاده کرد. در بسیاری از کالاها حداکثر زمان استفاده مشخص شده است که باید به این زمان توجه کرد. بطور نمونه حداکثر زمان استفاده از مخلوط کن 1 دقیقه است. این یعنی روشن بودن مداوم بیش از یک دقیقه، موجب آسیب دیدن بخش های داخلی دستگاه خواهد شد.

بنابراین مجدداً توصیه می شود شهروندان جهت خرید کالاهای خانگی اولاً به فروشگاه های مجاز لوازم خانگی مجاز و نمایندگی ها مراجعه کنند. در ثانی هنگام خرید کالا، علاوه بر رعایت اصل نیاز ، توجه به نمودار میزان مصرف انرژی، توجه به ساختار و شرایط فیزیکی منزل، در نظر گرفتن بنیه اقتصادی خانواده، نحوه استفاده و مراقبت از دستگاه را نیز از فروشنده یا عاملین مجاز نصب سوال کنند تا علاوه بر استفاده بهینه و حداکثری، از بروز حوادث ناگوار برای خود و ساکنان خانه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.