1393-06-01 13:04
4581
0
1526
گفتگو با پزشک رامیانی به بهانه روز پزشک؛

دکتر بای: طرح نظام سلامت باید مطب محور باشد

پزشک عمومی شهر رامیان با توصیف کردن طرح نظام سلامت گفت: اجرای این طرح در وضعیت موجود قابل اجرا نیست و ضرورت دارد تا این طرح مطب محور باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان ، به بهانه یکم شهریورماه روز ابوعلی سینا و نامگذاری این روز بنام پزشک به سراغ دکتر غلامرضا بای پزشک عمومی و بومی شهر رامیان رفته و گفتگویی داشتیم که شرح این گفتگو در ذیل آورده شده است.

doktorbay3

سابقه کاری خود را شرح دهید؟

بنده سال 1371 ازدانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شدم و از ابتدای سال 72 متعاقب اعزام به خدمت سربازی در شهرزادگاهم مطب تاسیس کردم و بمدت دو سال فعالیت داشتم و پس از آن بمدت یک سال و نیم طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت را در ناحیه کرند ، قره محله تپه، دلند و رامیان گذراندم.

چطور شد که به این حرفه علاقمند شدید؟

علاقه به این رشته مربوط به سال60 بود که بنده دچار روماتیسم حاد مفصلی شدم و بمدت 45 روز قادر به راه رفتن نبودم و مجبور به تزریق دهها آمپول شدم . پس از بهبودی تصمیم به تلاش در جهت قبولی در کنکور سراسری و ادامه تحصیل در رشته پزشکی شدم.

چرا طبابت را در شهر خود ادامه دادید؟

زمانیکه قصد تاسیس مطب در شهر رامیان را داشتم هیچ پزشکی در طی ده سال قبل از آن اقدام به تاسیس مطب در این شهر نمی کردند و بعبارتی فقط عصرها بطور سرپایی از شهرهای مجاور برای ویزیت به رامیان آمده و سپس به مطب خودشان در آزادشهر یا گنبد می رفتند ، این مسئله برای بنده سنگین بود که بیماران همشهری من علیرغم پرداخت ویزیت برابر با دیگر شهرها بصورت شهروند درجه 2 یا 3 برخورد شوند.

doktorbay2

در رابطه بیمه خدمات درمانی روستایی که جدیدا ملغی شده است و طرح نظام سلامت چه نظری دارید؟

این مسئله به برنامه ریزی غلط مسئولین در رده های بالاتر وزارتخانه برمی گردد که بدون ارزیابی از وضعیت در مان جامعه این اقدام را فراگیر کردند .

طرح نظام سلامت طرح بسیار خوبی است ولی در وضعیت موجود قابل انجام نمی باشد . این طرح باید مطب محور باشد .اگر قرار بود نظام بهداشت و درمان دولتی مشکل بهداشت و درمان را حل نمایند در 30 سال گذشته حل میکرد ولی به سبب بورد کراس موجود قادر به انجام آن نخواهد بود.

20 سال قبل بیمار 20 تومان جهت ویزیت پرداخت میکرد و نظام بیمه 75 تومان الباقی را ، در حالیکه امروز بیمار 11 هزار تومان و بیمه 3 هزارو 710 تومان را پرداخت میکند یعنی دقیقا در حد پرداختی ها جابجا شده است.

بیماری های عمومی در طی سال چه هستند؟

بیماری شایع در منطقه ما در فصول  سرد سال عمدتا بیماریهای تنفسی بخصوص سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سینوزیت و برونشیت می باشد و در دیگر فصول نظیر تابستان بیماریهای گوارشی گالستروانتریت حاد و انواع مسمومیت های غذایی می باشد . در حال حاضر با افزایش بیماری قلبی و فشار خون و دیابت بعنوان بیماریهای خطرناک مواجه می باشیم.

آیا با بیمارهای خاص مواجه شده اید و چه اقداماتی را انجام داده اید؟

بیماری خاص که نادر باشد داشتم ولی حضور ذهن ندارم . مواردی از تیفوتید یا حصبه داشته ام که بعنوان بیماری آندیک این منطقه نمی باشد و تشخیص آن مشکل است.

2 سال گذشته که مشکل وبا در منطقه بود هر دو مورد اولین گزارش ها مربوط به مطب بنده بود.

doktorbay1

با بیماری که هزینه درمان ندارد چه می کنید؟

معمولا اگر هزینه فقط در بخش پرداخت ویزیت باشد مشکل قابل حل می باشد ولی چنانچه در سطح دارو و داروخانه باشد همکاری لازم بعمل می آید تا بیمار متحمل هزینه سنگین نشود.

آمار مصرفی دارویی شهرستان چگونه است؟

از میزان متوسط استان مختصر بالاتر است.

در حال حاضر وضعیت دارویی شهر چگونه است؟

در حال حاضر رضایت داریم.با تجهیز داروخانه و داروخانه مرکز بهداشت مشکل دارویی نداریم.

چه انتظاراتی از جامعه پزشکی شهر دارید؟

در طی دو هفته فعالیت بنده و دیگر همکاران در شهر رامیان متاسفانه نتوانستیم هیچ دندانپزشکی را مجاب کنیم که در این شهر مطب دایر نماید . علیرغم اینکه چند نفر از همشهریان ، دندانپزشک هستند ولی هیچکدام تمایلی به تاسیس مطب در رامیان ندارند.

معضل دوم عدم پاسخگویی فعال مراکز دولتی به مراجعین می باشد ، همشهریان به سبب این وضعیت هیچگاه اعتماد لازم را به مراکز دولتی ندارند و در بسیاری موارد از مراجعه سر باز زده و مستقیما به گنبد یا آزادشهر مراجعه می کنند.

در رابطه با روز پزشک چه صحبتی دارید؟

همانند تمام روزهای نامگذاری شده این روز هم بعنوان بزرگداشت حکیم ابن سینا نامگذاری شده است و توقع خاصی از کسی نداریم. اگر تبریک بگویند خوشحال می شویم و اگر فراموش شود گله ای نیست . مردم ما مشکلات فراوان دارند.

توصیه های بهداشتی خود را در حال حاضر و در فصول پیشرو مطرح نماید؟

رعایت بهداشت فردی و عمومی ، فعالیت بدنی مناسب ، رژیم غذایی چرب و کم کالری، مصرف سبزیجات و میوه جات ، زندگی با استرس پائین ، رانندگی با سرعت متناسب و رعایت فرهنگ شهروندی و .... منجر به بالا رفتن شاخصه های عمومی بهداشت در شهر و کشور عزیزمان خواهد شد.

حرف پایانی ...

با تشکر از زحمات شما عزیزان که بدون چشمداشت مالی در راستای ارتقاء فرهنگ شهر و شهرستان محروم رامیان اقدام میکنید.

باتشکر فراوان از شما که وقت گرانبهای خود را در اختیار ما گذاشتید.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.