1395-12-10 15:02
5428
0
35909
گفتگو با بانوی پرتلاش گميشانی ؛

حس خوب موفقيت اقتصادی با پرورش انواع ماكيان از شترمرغ تا بلدرچين

بانوی پرتلاش ترکمن در روستای کوچک و محروم غفار حاجی گمیشان با پرورش انواع ماکیان از شتر مرغ تا بلدرچین و پرورش انواع درختان مثمر و سبزیجات با کمک همسرش محرومیت را از زندگی خود و خانواده هفت نفره اش کنار زد.

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گمیشان ، زلیخا ایلمانی بانوی پرتلاش اهل روستای غفارحاجی شهرستان گمیشان، با پرورش انواع ماکیان از شترمرغ تا بلدرچین توانست با کمک همسرش خانواده هفت نفره خود را به خوبی اداره کند.

به سراغ ایلمانی رفتیم تا ضمن گپی دوستانه با این فعالیت اقتصادی مفید و ارزشمند آشنا شویم.

لطفا در ابتدا مختصرا خودتان را معرفی کنید؟

زلیخا ایلمانی هستم، ساکن روستای غفارحاجی گمیشان به مدت 17 ساله ازدواج کردم و مادر پنج فرزند دختر هستم.

چه مدت وارد این کار شدید و انگیزتون چه بوده؟

من خانه دار هستم و همیشه از بیکاری متفنر بودم و دوست داشتم یه کار اقتصادی انجام بدم و با توجه به اینکه خانواده پر جمعیتی داریم و همسرم هم در آژانس کار می کرد جنبه اقتصادی و مالی کار هم برام مهم بود و بالاخره 15 ماه پیش تصمیم خودم را گرفتم و همسرم هم موافقت کرد و در این کار حمایتم کرد.

حالا شغل من و همسرم هردو پرورش ماکیان هست و از این بابت هم راضی هستیم و خدارو شکر می کنیم که می توانیم به راحتی خانواده 7 نفره خودمان را اداره کنیم.

e7

در حال حاضر چه پرندگانی را پرورش می دهید و دلیل این تنوع چیست؟

شترمرغ، بلدرچین، مرغ شاخدار ، بوقلمون ، مرغ ابریشم و مرغ محلی را پرورش می دهم.

من در ابتدا با هدف پرورش شترمرغ وارد این کار شدم و چون می خواستم از وام مشاغل خانگی استفاده کنم با وجود پیگیریهای زیادی که داشتم پرورش شترمرغ در آن زمان جز مشاغل خانگی به حساب نمی آمد که ( البته در حال حاضر این مشکل حل شده است ) تاچارا به سراغ بلدرچین و دیگر پرندگان رفتم.

پرورش بلدرچین و شترمرغ باید به موازات هم و همزمان انجام شود

ایلمانی میگوید: تامین غذای شترمرغ گران است و زمان سوددهی تقریبا هشت تا نه ماه طول می کشد ولی برخلاف شتر مرغ بلدرچین پس از 40 روز کاملا رسیده و آماده کشتار و بعد از 45 روز به تخم دهی می رسد و پرورش همزمان این دو پرنده باعث می شود از نظر مالی برای تامین مخارج غذای شترمرغ دچار مشکل نشویم.

e8

با چقدر سرمایه اولیه این کار را شروع کردید؟

از صندوق کارآفرینی امید مبلغ 20 میلیون تومان وام گرفتم و 20 میلیون هم آورده خودم بود که در مجموع با 40 میلیون تومان این کار را شروع کردم.

کمی از خواص بلدرچین رایمان بگویید؟ تخم بلدرچین یک پنجم تخم مرغ است ولی 5 برابر آن ویتامین دارد و به همین دلیل به بمب آهن و ویتامین معروف است.

گوشت بلدرچین هم بسیار لذیذ است و چربی بسیار کمتری نسبت به پرندگان دیگر دارد ولی دو برابر پرندگان دیگر پروتیین دارد و مناسب افراد سالمند و کودکان است.

گوشت بلدرچین برای کم خوابی و درمان افسردگی هم مفید است.

e0

بازار فروش بلدرچین چطور است ؟ و برای فروش آن مشکلی ندارید؟

خوشبختانه استقبال مردم از محصولات ما زیاد است و ما مستقیما و بدون واسطه در خانه می فروشیم

تخم بلدرچین ها هر 12 عدد 2000 تومان و و خود بلدرچین ها دانه 3000 تا 3500 نومان فروخته می شود

به کسانی که میخواهند خیلی سریع به سوددهی برسند پرورش بلدرچین را توصیه میکنم چون فقط بعد از طی 40 تا 45 روز آماده فروش و تخم دهی می شوند

از خواص شترمرغ برایمان بگویید؟

شترمرغ حیوانی است که اصلا دورریز ندارد و از تمام قسمت های آن استفاده می شود

علاوه بر گوشت و تخم آن از پوست آن چرم بسیار مرغوبی بدست می آید و روغن شتر مرغ که از سینه پرنده بعد از کشتار بدست می آید در درمان بسیاری از امراض استفاده می شود و کود حاصل از فضولات این پرنده یکی از بهترین کودها برای تقویت خاک است.

برنامه هاتون برای آینده چیست ؟

دلم میخواهد پرورش شترمرغ به صورت صنعتی ادامه دهم و مراحل بسته بندی محصول بلدرچین را خودم در خانه انجام دهم و حصولاتم را با نام و برند خودمان در بازار ارایه کنیم.

من علاوه بر پرورش انواع ماکیان،‌ پرورش انواع سبزیجات را در حیاط منزل دارم و درختان سیب، انوع آلو و هلو و و گلابی و... را پرورش می دهم و معتقدم حتی یک وجب از خاک را نباید بلااستفاده گذاشت و از این همه نعمت خدا دادی استفاده کرد.

شترمرغ حیوان بسیار ارزشمندی است که سود آن از ما بقی پرندگان دیگر بیشتر است و با توجه به اینکه زمینهای شور و لم یزرع در گمیشان زیاد است می توان برای پرورش شترمرغ مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا تجربیات خودتون در اختیار دیگران هم می گذارید؟

بله، من خودم وقتی این کار را شروع کردم کسی نبود از تجربه و راهنمایی آن استفاده کنم و در آغاز راه به دلیل عدم شناخت کافی شکست خوردم و دوباره شروع کردم و خدارو شکر موفق شدم و به شکرانه این موفقیت تمام تجربیاتم در اختیار جوانان و آشنایان علاقه مند میگزارم و راهنماییشون میکنم و از موفقیت آنها لذت می برم

حرف آخر؟

من حدود یکسال گرفتار کاغذ بازی ادارات بودم و خیلی اذیت شدم تا توانستم وام را بگیرم ، ولی به دلیل علاقه زیاد ناامید نشدم ولی این مراحل طولانی کار و سختگیری ها ممکن است باعث شود خیلی از جوانها ناامید شوند و دنبال کار را نگیرند و از همین جا از همه مسیولین درخواست می کنم همکاری بیشتری با کسانی که برای انجام فعالیت های اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی دارند داشته باشند.

در آخر هم از همسرم که در تما مراحل همراه و پشتیبانم بود و بدون کمک هاش هرگز موفق نمی شدم و برادر شوهرم که که در مراحل ساخت قفسه ها و مکان نگهداری پرندگان کمک شایانی بودند تشکر می کنم و به همه جوانها توصیه میکنم حتی از یک وجب خاک هم نباید گذشت و به صورت بلااستفاده قرار داد.

q1

q2

q6

q7

q8

q9

e2

e9

e10

e11

e12

روستای غفار حاجی با 36 خانوار و 150 نفر جمعیت در بخش گلدشت گمیشان قرار دارد و اکثر مردم آن دامدار و کشاورز هستند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.