1394-03-18 13:00
2657
0
15848

بیش از ۱۵ هزاربیسواد در گلستان آموزش می بینند/ریشه کنی بیسوادی با ۷ طرح ویژه

معاون نهضت سواد آموزی از ریشه کنی بیسوادی با 7 طرح ویژه در سال جدید برای آموزش بیش از 15 هزاربیسواد در گلستان خبرداد.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست ، عبدالحکیم فیروزی در تشریح برنامه های سوادآموزی در سال جدید اظهار کرد: تقویت انگیزه در آموزش دهنده ها،  نظارت و کنترل فرایند های آموزشی، نظارت بر سنجش  آموخته های سواد آموزان و تقویت مشارکت در این حوزه ۷ طرح در نظر گرفته شده که پس از تصویب در شورای معاونین در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راه باید از تمام ابزار ها استفاده کرد و این نیازمند خلاقیت در این حوزه است.

معاون نهضت سواد آموزی افزود: اعتقاد ما این است که سوادآموزی استان تاز مانی  که پویایی نداشته باشد و به شیوه سنتی و کلیشه ای کار کند قطعا نمی تواند در برنامه هایی که پیش رو دارد موفق شود.

طرح ناظر آموزشی باهمکاری۴ متخصص

وی با بیان اینکه نظارت بر کیفیت آموزش و یاددهی بعد از اینکه سوادآموزی به معاونت تبدیل شد کمتر دیده شده است، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار طرح ناظر آموزشی را با همکاری حداقل ۴ ناظر متخصص و باتجربه کافی در این حوزه بویژه بازنشستگانی که درسوادآموزی فعال بودند با تقسیم استان به چند قسمت اجرا خواهیم کرد.

فیروزی با اشاره به بهره وری آموزشی این طرح اضافه کرد: با صدور ابلاغ ناظر آموزشی این افراد در فرایند تدریس آموزش دهنده ها نظارت و کنترل می کنند و  نتیجه ارزیابی های خود را هر ۴۵ روز یکباربه اداره کل آموزش و پرورش ارسال نمایند.

تشکیل گروه های آموزشی در نهضت سوادآموزی

وی گروه های آموزشی در نهضت سوادآموزی را طرح دیگر این معاونت برشمرد و افزود: در این طرح افراد مجرب و با سابقه  از بین آموزش دهندگان به انتخاب خود آنها در هر دوره انتخاب می شوند و جلسات منطقه ای و استانی برگزار می کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: منتخبین هر شهرستان  آموزش لازم را می بینند  تا با آگاهی لازم گروه های خود را تشکیل داده ، اشکالات و اصلاحات روند آموزش را به آموزش دهنده ها گوشزد کنند تا به کیفیت بخشی کار آموزش دهنده ها کمک کنند .

وی آموزش دهندگان را افراد فراموش شده در آموزش و پرور ش نامید و افزود: تجلیل از آموزش دهنده ها را سومین طرح و سالانه با برنامه ریزی خاص  دنبال خواهیم کرد تا با فرهنگ سازی افراد برگزیده به جامعه معرفی شود.

عبدالحیم فیروزی فعالیت نهضت سوادآموزی را فرهنگ سازی دانست، افزود: یکی از ایده ها این است که اگر آموزش دهنده ای از طریق سوادآموزی خلاقیتی را تقویت کرده و بروز دهند مثلا در صنایع دستی و یا فعالیت در تعاونی ها، این کار مقدمه تجلیل از سوادآموزان خلاق شود.

IMG 0545

تشکیل کمیته اجرایی عشایری استان

وی با بیان این طرح افزود: بیسوادان و کم سوادان عشایر را قشر آسیب پذیر جامعه هستند، پاسدار مرزها و  وقطب اقتصادی با شرایط زندگی دائما در حال کوچ هستند و برابری آموزشی برای آنها کمتر اتفاق می افتد.

این مقام مسئول از تشکیل کمیته اجرایی عشایری متشکل از اداره کل عشایری استان، اداره عشایر اداره کل آموزش و پرورش و معاونت سوادآموزی با حمایت سایر دستگاه ها برای اولین بار در استان خبرداد و افزود:  این کمیته افراد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را که از سوادخواندن و نوشتن محروم هستند شناسایی، جذب و  تحت پوشش  قراردهد.

فرهنگ سازی اصلی غیر قابل انکار در نهضت سوادی

وی فرهنگ سازی را اصلی غیر قابل انکار در نهضت سوادی دانست و افزود: بیسوادی باید به عنوان معظل اجتماعی در جامعه معرفی شود.

معاون نهضت سواد آموزی با بیان اینکه بیسوادی شایسته ملت عزیز ما نیست، ادامه داد: با همکاری استانداری و سایر دستگاه ها پیاده روی خانوادگی را طرح چهارم با هدف مبارزه با بیسوادی در یک جمعه برای ۶ ماه نخست سال برگزار کنیم.

همکاری ۴۴ مرکر آموزش از راه دور

عبدالحکیم فیروزی با اشاره به ابلاغ مقام معظم رهبری در این حوزه  وظیفه سوادآموزی را عمومیت و سپس تعمیق بیان کرد و افزود: برای این منظور با ۴۴ مرکزآموزش از راه دور قرار داد همکاری منعقد کرده ایم.

وی با بیان اینکه وظیفه سوادآموزی این است که افرادفارغ اتحصیل دوره انتقال و آموزش گیرندگان را رها نکنند، تصریح کرد: بیش از ۲ هزار نفر در استان هستند که  باید به ادامه تحصیل ترغیب شوند.

دوسوم بیسوادان در استان روستایی اند

فیروزی از ایجاد کار گروه روستایی  بعنوان طرح دیگر نهضت سوادآموزی گلستان نام برد و گفت: دو سوم بیسوادان در استان گلستان روستایی هستند که با استفاده از ظرفیت شوراهای روستایی، دهیاران، امام جماعت و بخشداران با جذب افراد بیسواد این معضل را کاهش دهیم و این آموزش از طریق نهضت انجام می شود.

وی با بیان اینکه دو سوم بیسوادان را بانوان تشکیل می دهند،تشکیل کارگروه زنان را بعنوان هفتمین طرح آموزش و پرورش بسیار مهم دانست  افزود: بانوان نقش مهمی در زندگی اجتماعی دارند و باید بیشتر تلاش کنند.

معاون نهضت سواد آموزی ادامه داد: کارگروه در فرمانداری ها زیر نظر مشاور بانوان فرماندار تشکیل می شود و از ظرفیت بانوان تمام دستگاه ها برای تحقق اهداف ملی نهضت سواد آموزی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.