1394-03-09 15:57
13496
1
15456
گفتگو با جوان خان ببینی به بهانه ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان؛

اقدام جالب زنبوردار خان ببینی در پستوی خانه/ در آمد سالیانه بیش از 20 میلیون تومان

اقدام جالب و درمانی زنبوردار جوان خان ببینی نیاز به  حمایت و بازاریابی دارد تا به عنوان یک داروی بسیار مفید مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان بهانه ای شد تا به سراغ یکی از جوانان پرتلاش شهرستان رامیان برویم و گفتگویی در زمینه فعالیتی که انجام می دهد داشته باشیم.

"احمد امیر ماهانی" جوان 35 ساله ساکن روستای سعدآباد خان ببین با چهار فرزند، زنبورداری را به عنوان شغل دومش انتخاب کرده است و حدود 7 سال است که بصورت حرفه ای این کار را انجام می دهد.

وی از کودکی در کنار پدر به زنبورداری مشغول بود و تجارب بسیار خوبی را کسب کرده و اکنون به عنوان یک زنبوردار موفق به همراه خانواده اش این کار را انجام می دهد.

وی می گوید: ابتدا با دو کندو کار زنبورداری را شروع کردم تاجاییکه به 300 کندو هم رسید ولی به دلیل کمبود وقت و عدم رسیدگی تعداد کندوها کم شد و در حال حاضر 50 کندو دارم

zan8

این زنبوردار جوان در خصوص پرورش زنبور می گوید: زنبورها را ییلاق و قشلاق میکنیم. اوایل خرداد به مناطق کوهستانی می بریم و ماههای اردیبهشت و خرداد زمان تولید مثل و تکثیر است.

در زمستان خمیری از پودر شکر و عسل را برای غذا به زنبورها می دهیم و بهار هم چون زاد و ولد دارند از شکر و آب استفاده میکنیم.

در مناطق ما عسل گل نمدارو گل ولو تهیه می شود.

ماهانی  در توصیه به افرادیکه می خواهند این کار را آغاز کنند می گوید: باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند و از افراد دارای تجربه استفاده نمایند .

600 هزار تومان سرمایه اولیه

از این زنبوردار جوان در رابطه با سرمایه اولیه برای شروع زنبورداری پرسیدم ادامه داد : یک کندوی کامل از 10 قاب تشکیل شده که هر قاب 3 هزار زنبور نیاز دارد و حدود 30 هزار جمعیت زنبور لازم دارد. هر کندو 300 هزار تومان است و باید حداقل با دو الی سه کلونی زنبور کار را شروع کند.

zan9

اقدام جالبی که این زنبوردار انجام می دهد، از گرده های گل هم برای تهیه دارو استفاده می کند ولی از مشکلات پیش رویش می گوید: استفاده از گرده های گل خواصی 10 برابر عسل دارد  و به عنوان دارو بسیار مفید است ولی به دلیل عدم آگاهی و بازاریابی در این مناطق استفاده چندانی نمی شود.

وی ادامه می دهد: در صورت وجود بازار کیلویی 300 الی 400 هزار تومان قیمت فروش دارد ولی در منطقه ما و در بازار سیاه کیلویی 80 هزار تومان می خرند.

بزرگترین مشکل زنبورداران سمپاشی کشاورزان است

با توجه به اینکه در منطقه ای کشاورزی قرار داریم و سمپاشی هایی بی رویه کشاورزان و استفاده نکردن از سم های ارگانیک فراوان است لذا تلفات زنبور در این منطقه زیاد است.

وی کمی از درد دلهای زنبورداران می گوید: توسط هیچ نهادی حمایت نمی شویم . سال گذشته تعداد 100 کندو تلفات داشتیم

ماهانی ادامه می دهد: ولی امسال توانستم به کمک تسهیلاتی که از بسیج سازندگی دریافت کردم تعداد کندوهایم را افزایش دهم.

احمد امیر از درآمدش می گوید: سالیانه دو مرحله عسل تهیه میکنیم و میزان عسل دهی به آفات در جنگل بستگی دارد .

هر قاب کولنی یک کیلو عسل می دهد و هر کولنی حدودا سالی 15 کیلو عسل نمدار و سالی 7 الی 8 کیلو عسل ولو می دهد و هر کیلو عسل 25 هزار تومان به فروش می رسد. عسل نمدار در اوایل تابستان و عسل ولو تا پایان مهر ماه تهیه می شود.


 این جوان تلاشگر از خصوصیات عسل خوب می گوید: رطوبت آن پایین باشد یعنی هرچه رقیق تر باشد رطوبت آن بالاتر است و همچنین شکرک نبندد و اگر زود شکرک بست رطوبت آن بالاست و آب دارد.

عسل خوب در آب به سختی حل می شود و هرچه تیره تر باشد مرغوب تر است ولی عسل آویشن هرچه روشن تر باشد مرغوب تر است..

وی همچنین از موارد دارویی این حیوان نیش دار می گوید: از نیش زنبور هم برای درد مفاصل استفاده می کنند و همچنین سیاه موم و گرده گل هم در معالجه و طب سنتی و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

وی از نیش زدن های زنبور می گوید: هنگام نیش زدن باید خونسردی خود را حفظ کرد. بارها شده است که نیش های فراوانی از زنبورها خورده ام تاجاییکه به تب منجر شده است.

زنبورها به رنگ قرمز و سیاه بسیار حساس هستند .

مراحل آماده سازی یک کندو

zan1

zan2

zan3

zan4

zan5

پخش دود جهت جلوگیری از تهاجمی شدن زنبور

zan6

zan7

زنبور نر

zan10

دستگاه عسل گیری

zan11

zan12

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

یزدان نورانی

زحمت بکشید آدر زنبوداران معتبر را قید کنید تا بتوانیم مستقیم و بدون واسطه از آنها خرید کنیم با تشکر

1
0
پاسخ
1397-06-31 13:49

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.