1398-12-21 14:48
1249
0
67788

بیش از 10 هزار اصله نهال در مسیر جاده بین‌المللی گلستان - مشهد غرس شد/ خلع ید 18 هکتار از اراضی ملی در گالیکش

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش گفت: در راستای توسعه فضای سبز و در هفته منابع طبیعی 10 هزار اصله نهال در 35 کیلومتر از مسیر جاده بین‌المللی گلستان به مشهد غرس شد.

به گزارش گلستان ما، صفر سیجانی روز گذشته در حاشیه برنامه درختکاری مسیر جنگل گلستان به مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی و در راستای توسعه فضای سبز بیش از  10 هزار اصله نهال در مسیر جاده آسیایی و بین‌المللی گلستان به مشهد با حضور مسئولان غرس شد.

وی با اشاره به طرح تنفس 10 ساله جنگل‌ها و توقف بهره‌برداری از آنها افزود: 50 دوره آموزشی در جوامع روستایی در راستای توانمندسازی جوامع محلی و مدارس برای آگاهی‌بخشی مردم از این طرح برگزار شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش ادامه داد: 18 هزار اصله نهال درختان مثمر و غیرمثمر در این هفته بین مردم شهرستان گالیکش توزیع می‌شود.

وی درباره فعالیت‌های منابع طبیعی در راستای پرورش «قارچ ترافل» خاطرنشان کرد: پرورش و جمع‌آوری قارچ ترافل به بخش خصوصی واگذار شد و قرار است در ازای جمع‌آوری این قارچ 80 هکتار از اراضی منابع طبیعی و ملی حوزه شهرستان را نهالکاری کند.

سیجانی گفت: امسال با عقد قرارداد با بخش خصوصی قرار بود 16 تن از این نوع قارچ جمع‌آوری و به کشورهای اروپایی صادر شود که تاکنون 10 تن به ارزش ریالی 7 میلیارد و 280 میلیون ریال از این قارچ جمع‌آوری و به کشورهای اروپایی صادر شد.

وی اجرای 6 پروژه در حوزه کاهش و جلوگیری از سیل را از پروژه های مهم امسال در بخش آبخیزداری برشمرد و اضافه کرد: 6 پروژه شامل سرشاخه گیر و سنگی ملاتی در روستاهای «فرنگ»، «آبپران»، «فارسیان» و «پادولدول» به ارزش ریالی 22 میلیارد ریال در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش از 27 مورد اطفا حریق در سال 1398 خبر داد و گفت: امسال 27 مورد حریق در اراضی جنگلی حوزه شهرستان رخ داد و حدود 55 هکتار از این اراضی خسارت دید که بیشتر آتش‌سوزی‌ها سطحی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: در راستای حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی و باز پس‌گیری آنها از دست متصرفین و متجاوزین 34 فقره پرونده تشکیل و بیش از 18 هکتار از اراضی خلع ید شد.

سیجانی افزود: همچنین 82 فقره پرونده در راستای قاچاق چوب تشکیل که ارزش ریالی آن 560 میلیون ریال بوده و پس از کشف این محموله به دستگاه قضایی ارجاع شد.

وی از طرح «همیار طبیعت» و فعال شدن سامانه این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون 72 نفر در این سامانه برای کمک به اداره منابع طبیعی در حفظ اراضی ملی ثبت‌نام کردند و ما آمادگی ثبت‌نام دیگر افراد را در این سامانه داریم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.