1399-12-07 11:24
729
0
73409

ایمن‌سازی " سه راهی کلاله" درگیر اما و اگر/پروژه‌ای ۵ میلیاردی که کسی از اجرای آن راضی نیست

سه راهی کلاله که استان‌های شمالی را به مشهد متصل کرده و همه ساله مسافران زیادی از آن عبور می‌کنند یکی از نقاط پرخطر در جاده‌های گلستان است و همواره سبب بروز سوانح رانندگی و مجروح و جان باختن مسافران می‌شود.

به گزارش گلستان ما، ایمن سازی نقاط حادثه‌خیز در طول راه‌های استان گلستان چند سالی است که به یک مطالبه جدی تبدیل شده است. بروز تصادفات و مصدومیت و جان باختن تعداد زیادی از شهروندان به علت ناایمن بودن جاده‌ها در کنار کیفیت پایین خودروها و خطاهای انسانی، خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.

در استان گلستان آن طور که از آمارها پیداست 120 نقطه حادثه خیز در طول راه‌های استان وجود دارد که 48 نقطه آن پرتصادف است. بعد از سانحه رانندگی که در سال 97 برای تعدادی از مدیران وزارت تعاون و سازمان تأمین اجتماعی در یکی از دوربرگردان‌های ناایمن استان رخ داد که منجر به جان باختن دو تن از مدیران ارشد این سازمان شد، کار ایمن سازی نقاط پر خطر با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

یکی از این نقاط سه راهی کلاله به گالیکش و مشهد است که از آن به سه راهی مرگ هم یاد می‌شود.

چند سالی هست که موضوع ایمن سازی این نقطه به علت تصادفات زیاد و مرگ و میر ناشی از آن در دستور کار قرار گرفته اما به رغم صرف هزینه اما اقدامات انجام شده نتوانسته ایمنی لازم را ایجاد کند ضمن اینکه ساکنان روستاهای اطراف و رانندگان نیز از اقدامات انجام شده انتقاد دارند.

ساماندهی سه راهی کلاله آن طور که مسئولان می‌گویند از سال 94 در قالب طرح آزادراه نوکنده آشخانه کلید خورد و مطالعات آن انجام شد. ایجاد تقاطع غیرهمسطح چاره کار معرفی شد اما شرکت ساخت و توسعه راه و شهرسازی در استان گلستان هنوز این پروژه را اجرایی نکرده است.

علی اصغر میرزایی فرماندار گالیکش درباره ایمن سازی این محور گفت: ایمن سازی سه راهی کلاله فقط با ایجاد تقاطع غیرهمسطح یا میدانی بزرگی انجام می‌شود که استانداری و نماینده مردم شهرستان در مجلس پیگیر اعتبارات آن هستند.

محمد ابراهیمی تودرواری، فرماندار کلاله هم گفته شرکت توسعه زیرساخت راه و شهرسازی اقداماتی را در این نقطه انجام داده است اما با وجود هزینه کرد اعتبارات، نه ایمنی تردد را به همراه داشته نه سبب رضایت مردم شده است.

وی گفت: واقعیت این است که در سال‌های اخیر هزینه‌های گزاف اما بی نتیجه‌ای برای ایمن سازی سه راهی کلاله شده است در حالی که می‌شد با تجمیع اعتبارات مشکل را به صورت کلی برطرف کرد.

البته کشاورزان و ساکنان روستاهای اطراف نیز از تقاطع همسطحی که شرکت توسعه زیرساخت اجرا کرده، انتقاد دارند. آنان می‌گویند دیگر نه می‌توانند دام خود را از این مسیر عبور دهند و نه ادوات کشاورزی آنان می‌تواند از جاده بگذرد.

از طرفی 3 کیلومتر در مسیر رفت و 3 کیلومتر مسیر برگشت خودروها هم برای روستاییان " تراجیق" دورتر شده و برای همین رانندگان مجبورند کرایه بیشتری از مردم بگیرند. آژانس‌ تلفنی که با 8 هزار تومان داخل روستا مسافر جابه جا می‌کرد الان کرایه‌ها را 12 هزار تومان کرده است.

رضا آریانپور، نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ایمن سازی سه راهی کلاله اظهار داشت: این نقطه محل اتصال استان‌های شمالی کشور به سمت مشهد است و ضمن اینکه تلاقی سه شهرستان کلاله، گالیکش و مراوه تپه هم در همین نقطه است. برای همین از نظر ارتباطی بسیار حائز اهمیت است و تردد زیادی هم از این نقطه انجام می‌شود.

وی گفت: از سال‌های گذشته تاکنون طرح‌های زیادی برای ایمن سازی این سه راهی انجام شده اما نتیجه بخش نبوده است. متأسفانه تعداد زیادی از مردم قربانی عدم ایمنی این نقطه شده‌اند ضمن اینکه آخرین طرحی هم که اجرا شده اعتراضات شدیدی را در پی داشته است.

آریانپور ادامه داد: به وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کردم که اجرای این طرح ثمربخش نیست و مشکلات اجتماعی در پی دارد اما چون طرح تا حد زیادی اجرا شده بود مسئولان اصرار داشتند که آن را به طور کامل اجرا کنند. این اتفاق افتاد اما مشکلات مردم بیشتر شد در حالیکه دولت می‌توانست با ایجاد روگذر یا زیرگذر یا یک میدان بزرگ به همراه خیابان کشی استاندارد، مشکل سه راهی کلاله را برطرف کند.

رفیع نژاد، مدیر حوزه طرح‌های ساخت و توسعه راه و شهرسازی هم در این باره گفت: ایجاد تقاطع غیرهمسطح در سه راهی کلاله مصوب شده که قرار است در آینده احداث شود.

به گفته وی اجرای این پروژه دست کم به 12 هکتار زمین و 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با روند اختصاص اعتبارات چند سال طول می‌کشد.

وی درباره اجرای طرح تقاطع همسطحی که اکنون در این نقطه اجرا شده و انتقادات زیادی هم در پی داشته است، گفت: از سال گذشته بخشی از زمین آزاد شد و مصوبه این طرح را هم در کمیسیون ایمنی راه‌های استان گرفتیم. اجرای این طرح مشکلات ترافیکی همراه ندارد و کمی به زمان نیاز داریم تا رانندگان و مردم منطقه این گردش‌ها و میدان‌ها برایشان عادی شود.

مدیر حوزه طرح‌های ساخت و توسعه راه و شهرسازی افزود: دو دوبرگردان همسطح نیز در دستور کار قرار دارد که در ماه‌های آینده تکمیل خواهد شد. تا کنون برای این طرح 5 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و بخشی از طرح اصلی در قالب تقاطع غیرهمسطح است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.