1399-03-28 22:54
2025
0
69043
استاندار گلستان در مراسم کلنگ زنی سایت جدید روستای جنگنده مینداشت:

سد نرماب در اردیبهشت ۱۴۰۰ آبگیری می شود/ تکمیل سد نرماب یک هزار ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

استاندار گلستان گفت: استاندار گلستان با اشاره به آبگیری سد نرماب در اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: تکمیل سد نرماب و احداث شبکه آن مجموعا یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

به گزارش گلستان ما، در مراسم آغاز جابه‌جایی روستای جنگلده بالا که در مخزن سد نرماب قرار گرفته است، اظهار داشت: بنیاد مسکن استان از سال گذشته تا کنون ۱۱ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شده و این ۲۰۰ واحد مسکونی که از طرف آب منطقه ای به بنیاد مسکن واگذارشده  نیز تا پایان سال ساخته خواهد شد.

وی افزود: براساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس، پروژه‌های بزرگ در ایران به دلایل مختلف تقریبا سه برابر زمان پیش بینی شده طول می‌کشد و از نظر هزینه نیز بیشتر از ۵ برابر هزینه می‌شود. پروژه سدنرماب سال ۹۱ شروع شده و قرار بود در سال ۹۷ به اتمام برسد اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری این اتفاق رخ نداد.

استاندار گلستان گفت: براساس جلسه‌ای که با وزیر نیرو داشتم، مقرر شد ۶۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار در یکی دو ماه آینده پرداخت شود.

وی با بیان اینکه بدنه سدنرماب حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهارداشت: فاینانس این پروژه برعهده پیمانکار است که اصل و فرع آن تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان شده و برای تکمیل سد و احداث شبکه انتقال و توزیع آن یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است. 

دکتر حق شناس ادامه داد: این سد ظرفیت ذخیره سازی بیش از  ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد و می‌تواند آب شرب ۵۵۰ هزار نفر را در استان فراهم کند.

مهندس سید محسن حسینی سرپرست آب منطقه‌ای استان گلستان نیز در حاشیه این مراسم، اظهارداشت: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که نیاز است جناح چپ سد را تکمیل کنیم و امیدواریم این سد در اردیبهشت ۱۴۰۰ آبگیری شود.

وی افزود: دو روستای جنگلده بالا و پایین در کاسه سد قرار داشتند که چند سال پیش روستای جنگلده پایین جابه جا شد و فقط بخشی از کار باقی مانده است. اما به علت موضوعات اعتباری و مجوزها کار جابه جایی روستای جنگلده بالا با تأخیر مواجه شد. 

سرپرست آب منطقه‌ای استان گفت: مساحت سایت جدید برای جابه جایی روستا ۱۴ هکتار است که اراضی خریداری و منابع اعتباری نیز تأمین شده است. ما در این سایت ۴۵۷ نفر در قالب ۱۹۲ خانوار را داریم که قرار است برای آنها تا پایان سال خانه‌های جدید ساخته شود.

وی ادامه داد: در سایت جدید علاوه بر ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی، خانه بهداشت، فضای ورزشی به مساحت ۲۳۰۰ مترمربع، فضای سبز به مساحت ۱۴ هزار مترمربع، فضای آموزشی و مدرسه ۱۲۰۰ مترمربع، شبکه معابر، کتابخانه، مسجد و بوستان روستایی پیش بینی شده است.

مهندس حسینی خاطرنشان کرد: واحدهای مسکونی این روستاییان قرار است با کمک بنیاد مسکن و تا پایان امسال ساخته شود و همزمان با آغاز عملیات جابه جایی تکمیل جناح چپ سد نیز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های تکمیل این سد اظهارداشت: با توجه به حجم آب قابل ذخیره سازی در پشت این سد، استان از نظر وقوع سیلاب و خسارت‌های آن ایمن‌تر خواهدشد.

مهندس حسینی افزود: علاوه براین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر در شرق استان و آبیاری ۱۸ هزار هکتار از اراضی پایاب سد نیز تأمین می‌شود.

انتهای پیام/


 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.