1394-06-10 09:58
4778
0
19854
با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان برگزار شد؛

جشن ثبت درخت چنار سایر مینودشت در فهرست آثار ملی کشور + تصاویر

با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، جشن ثبت ملی «چنار» کهنسال روستای «سایر» برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مینوخبر، در آخرین روز از هفته دولت با حضور کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، حجت الاسلام خانلری امام جمعه بخش کوهسارات مینودشت، حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی مینودشت، میرنیا بخشدار کوهسارات مینودشت و سایر مسئولان محلی جشن ثبت ملی «چنار» کهنسال روستای «سایر» برگزار شد.

در این مراسم برنامه هایی همچون موسیقی محلی، پخت آش محلی، برپایی غرفه های صنایع دستی، پخت نان محلی و ... برگزار شد.

شایان ذکر است؛ در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ 31 مرداد ماه در محل سازمان مرکزی میراث فرهنگی برگزار شد، 4 اثر طبیعی استان گلستان از جمله «چنار» کهنسال روستای «سایر» در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

گفتنی است؛ درخت کهنسال چنار روستای سایر مینودشت، در ارتفاع 1171 از سطح دریا در 300 متری جنگل های سر سبز البرز شرقی و شمال کوه های خواجه قنبر و در عرصه ملی که اطراف آن را اراضی کشاورزی در بر گرفته است و در فاصله 150 متری جاده آسفالته قراردارد. در زیر این درخت جوی آبی واقع است که آب آن از چشمه ای بنام «کل آدو» که در فاصله یک کیلومتری درخت کهنسال چنار قرار دارد و نقش بسیار مهمی در سر سبزی و شادابی درخت چنار ایفا می کند.

از نظر وضعیت کلی منفرد و شاخص است و در هیچ جای استان گلستان با این عظمت گزارش نشده است. وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه طوری است که همه ساله به ویژه در فصول بهار و تابستان و اوایل پاییز باعث جذب گردشگران زیادی برای دیدن این درخت کهنسال می گردد. طول تاج 40 متر، ارتفاع 25 متر، قطر 4/5 متر و محیط از سطح زمین 24 متر و از یک متر بالاتر وسعت تاج 1200 متر مربع و قطر شاخه های فرعی بین 3/5 تا 7/5 متر است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.