1393-06-04 18:00
2177
2
1729

اعتراض روستاییان مینودشت به خرید و فروش اراضی / مدیرکل منابع طبیعی: همه مراحل قانونی است

چندی پیش در رسانه ملی خبر انتشار خرید و فروش غیر قانونی زمین های ارتفاعات شهرستان مینودشت مطرح شد. در این گزارش روستائیان مدعی زمین خواری در روستاهای مینودشت شدند، اما اداره کل منابع طبیعی با رد این ادعا عنوان کرد تمام مراحل قانونی انجام شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر ؛ در این گزارش منتشر شده از روستاهای مینودشت که همراه با اعتراض مردم منطقه و ساکانان روستاهای ارتفاعات جنوبی مینودشت همراه بود، عنوان شد که زمین های روستاهایی مانند بلمجرک با واسطه توسط یک فرد ، به قیمت ارزان خریداری شده و پس از آن با قیمت بسیار بالا منابع طبیعی شهرستان این زمین ها را از آن فرد مذکور خریداری کرده است.

در همین رابطه یکی از افرادی که خود مدعی فروش غیر قانونی و به نوعی زمینخواری در روستای بلمجرک است، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در اواسط شهریور ماه سال ۹۲ دو نفر با نام های مشخص ۵۵ هکتار از زمیk های شیبدار رها شده و دارای بوته های جنگلی روستای بلمجرک شهرستان مینودشت استان گلستان را با توجه به عرف و قیمت زمین های منطقه از قرار هر هکتار حداکثر تا یک میلیون و ۳۵۰ هزارتومان در دفترخانه از مردم روستا خریداری کردند.

مهدی مصطفی لو که زمین های خانواده همسرش جزو اراضی به فروش رفته بوده، افزود: اداره جنگل بانی شهرستان مینودشت یک هفته بعد، همه این زمین ها را هکتاری ۱۱ میلیون تومان از این دو نفر که از بستگان معاونت جنگلبانی شهرستان مینودشت هستند خریداری می کند.

کار نقشه برداری را جنگلبانی مینودشت انجام داد

وی با بیان این که بعد از مصاحبه صدا و سیما و پخش از تلویزیون رئیس جنگل بانی شهرستان برکنار شد، اظهار کرد: کار نقشه برداری را سه نفر از کارمندان جنگلبانی طی چند روز در ساعات اداری انجام می دادند . ۱۲ تا ۱۵ هکتار از این زمین ها ملی و متعلق به دولت بوده و فردی طی ۲۰ روز رای کمیسیون این زمین ها را نیز گرفته است، این در شرایطی است که گرفتن رای کمیسیون برای زمین هایی که جزو مستثنیات است بیش از یک سال طول می کشد.

وی ادامه داد: با توجه به تورم در فروردین سال ۹۲ اقای علی مصطفی لو سه تا چهار هکتار را از قرار هر هکتار یک میلیون و پانصد هزار تومان که به زمین های مردم متصل است از مردم بلمجرک خریداری کردند که در دفترخانه نیز ثبت شده است.

مصطفی لو با طرح این سوال که چه گونه جنگلبانی مینودشت طی چند روز موافقت اداره کل را برای خرید زمین ها جلب کرده است، افزود: بعد از این که مردم زمین ها را به دو نفر مذکور فروختند نزدیک به یک میلیارد تومان اعتبار لازم از اداره کل برای خرید زمین ها و کاشت نهال و حصار کشی جذب شد. اما نکته اینجاست که زمین ها با فشار جنگلبانان به مردم و با طرح این موضوع که زمین های مردم جزو اراضی ملی است و اگر نفروشند به دست دولت می افتد توسط روستائیان به فروش رسیده است.
زمین ها در رهن بنیاد علوی بوده است

وی با تاکید بر این که زمین ها در رهن بنیاد علوی بوده، عنوان کرد: چرا اداره جنگل بانی بدون فک رهن اقدام به هنگام خرید زمین هایی کرده که در رهن بنیاد علوی بوده و حالا باید تاوان آن را یا این سازمان از پول بیت المال بپردازد یا مردم چند برابر پولی که از فروش زمین های خود گرفته اند به بنیاد علوی بپردازند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بنیاد علوی از جنگلبانی و جنگلبانی هم از مردم روستا برای فک رهن شکایت کرده است و پرونده در دادگستری در حال رسیدگی است.

تمام مراحل خرید و فروش زمین ها قانونی انجام شده است

اظهارات مصطفی لو نشان از وجود تبانی در اداره کل منابع طبیعی گلستان برای خرید و فروش زمین ها دارد، اما مدیرکل منابع طبیعی گلستان این موضوع را رد می کند. ابوطالب قزلسفلو با بیان این که خرید و فروش زمین های در این مناطق کاملا قانونی انجام شده است، گفت: ما به دنبال واقعیت هستیم و نمی توان در اداره ای دروغ گفت زیرا سند خرید و فروش ها وجود دارد.

قزلسفلو در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: روستاییان مدت ها قبل در دفترخانه وکالتی را به فردی داده اند و پس از آن این فرد زمین را به منابع طبیعی فروخته است. باید قراردادهای روستاییان مطالعه شود تا دید این فرد زمین ها را به چه قیمتی به روستاییان فروخته است.

وی با بیان این که عنوان می شود زمین ها از مردم ارزان خریداری شده و گران به منابع طبیعی فروخته شده است، خاطرنشان کرد: زمین های خریداری شده توسط منابع طبیعی توسط کارشناسان رسمی دادگستری عضو کانون کارشناسان قیمت گذاری می شود و این قانون است.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان، در پاسخ به این سوال که گفته می شود روستاییان بدون خبرداشتن از موضوع، مدارک را امضا کرده اند، تصریح کرد: مگر می شود فردی را به دفترخانه برد و از او خواست چیزی را که نمی داند چیست امضا کند؟ افراد با علم خود زمینشان را فروخته اند و حال متوجه شده اند قیمتی که داده اند ارزان بوده است.

فروشنده زمین ها هیچ خویشاوندی در اداره منابع طبیعی ندارد

قزلسفلو در ادامه در باره این که گفته می شود زمین ها توسط یکی از بستگان منابع طبیعی مینودشت خریداره شده است، توضیح داد و گفت: نام فردی به اسم ابوتراب مطرح است که بررسی شده و این فرد هیچ بستگانی در اداره کل منابع طبیعی استان و حتی مینودشت ندارد، این ها فقط شنیده ها است و مستندات این موضوع را تایید نمی کند.

وی ادامه داد: بررسی بازرسی ها نشان می هد چند سال قبل این فرد زمین ها را برای پرورش گل و گلخانه از مردم خریداری کرده است، ولی موفق به بهره برداری نشده است، بعد ها اعلام کرده که اراضی کم بازده بوده و درخواست داده یا بفروشم یا عوض آن زمین دیگری بگیرم تا طرح را اجرا کنم.

وی اظهار کرد: منابع طبیعی هم اعلام کرد ۵۸ هکتار زمین نداریم تا عوض کنیم ولی این مقدا را برای یکپارچه سازی جنگل می خریم.

این مسئول گلستانی خاطرنشان کرد: اعتبارات ما در یک سال محدود است، بعضی مواقع ما زمین ها را از افراد می خریدیم اما زمان انتقال آنقدر طول می کشیده که اعتبار را از دست می دادیم و نمی توانستیم جنگل کاری کنیم برای همین زمین یکپارچه ۵۸ هکتاری را خریداری کردیم.

قزلسفلو بیان کرد: فاصله خریداری زمین از مردم تا فروش آن به منابع طبیعی چند سال بوده و در طول این مدت هم ارزش زمین ها تغییر کرده است، اما این که چقدر خریداری کرده است به ما مربوط نمی شود و ما فقط منافع دولت را هنگام خرید اعمال می کنیم که حدودا هکتاری ۷ میلیون درآمد.

وی گفت: این موضوع در دستگاه قضایی در حال پیگیری است و تایید و توضیح لازم را خود دستگاه قضایی ارائه خواهد کرد.

برای بررسی بیشتر این موضوع به سازمان بازرسی مراجعه کردیم ولی به گفته مسئولان این سازمان پرونده ای درباره زمین های ارتفاعات مینودشت به این سازمان ارائه نشده است. دادگستری گلستان هم با بیان این که این پرونده در حال بررسی است، اعلام کرد هنوز مستنداتی برای ارائه به رسانه ها در این رابطه وجود ندارد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حسين

عجب بخور بخوريه!

0
0
پاسخ
1393-06-16 10:00

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.