1393-05-06 11:46
1724
0
135

رابطه فرهنگ و سیاست از زاویه ای جدید

 به نظر می رسد سیاسی شدن فرهنگ بدترین آسیب ها را به فرهنگ یک جامعه وارد می کند .

به گزارش گلستان ما ؛ در دهه های گذشته زندگی نوع بشر تا حدی در هم تنیده نبود که بتوان ارتباطی تنگاتنگ و کاربردی بین بخشهای مختلف زندگی ایجاد کرد . اما امروزه بر خلاف دهه ها و سده های گذشته زندگی انسانها در حدی در بخشهای مختلف با یکدیگر مرتبط شده است که به سختی بتوان حوزه ای را از حوزه ای دیگر جدا کرد .

امروزه حوزه هایی همچون اقتصاد ، خانواده ، فرهنگ ، سیاست ، دولتها و ... در حدی پیوستگی پیدا کرده اند که جدا کردن آنها از یکدیگر امری سخت و تا حدی غیر ممکن است . در این زمینه دو حوزه ای که جنس ارتباط آنها در میان صاحب نظران با سوالات و ابهاماتی مواجه بوده است حوزه های سیاست و فرهنگ هستند.

سوال اساسی در این رابطه این است که رابطه این دو حوزه چگونه است و در مسیر تداخل این دو حوزه غالبا کدام یک آسیب می بینند؟

بگذارید پاسخ این سوال را بدون مقدمه چینی و بصورت صریح بیان نماییم.

بنظر می رسد سیاسی شدن فرهنگ بدترین آسیب ها را به فرهنگ یک جامعه وارد می کند . برای همین هم غالب اوقات اصحاب فرهنگ از مداخلات دولت و حاکمیت در برخی از امور فرهنگی گلایه می کنند . اما آیا فرهنگ فقط با دخالت دولت ها سیاسی می شود یا در پیش گرفتن رفتارهای دیگر هم ممکن است فرهنگ را به سمت سیاسی شدن پیش ببرد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله برخی اوقات فرهنگ و فعالان فرهنگی به گونه ای دیگر هم رنگ و بوی سیاسی پیدا می کنند . آن هم در شرایطی که فرهنگ را با سیاسی کاری و سیاست بازی در هم آمیزند .

به عبارت ساده تر در شرایطی که گروهی تلاش کنند تا اصحاب فرهنگ را نیز وارد بازی های غالبا ناجوانمردانه سیاسی نمایند ، فرهنگ به سمت سیاسی شدن حرکت می کند . بدیهی است فعالیت سیاسی در دنیای امروز جزو طبیعت و زندگی عادی انسان ها از اقشار و طیف های مختلف شده و کسی را نمی توان از فعالیت مدنی و سیاسی برحذر داشت .

اما مساله مهم در این زمینه این است که آلوده شدن حوزه مقدسی مثل فرهنگ به بازی های سیاسی نتیجه ای جز حرکت فرهنگ به مسیر قهقرا و سقوط را در بر نخواهد داشت.

یکی از مشکلات ما در ترکمن صحرا این است که در حالی که در دهه های گذشته اکثریت فعالان عزیز فرهنگی ما با مجاهدتی خاموش اما تاثیر گذار و شایسته بزرگترین قدردانی ها ، در مسیر حفظ فرهنگ اصیل ترکمن در بخشهای مختلف تلاش می کردند ، در سال های اخیر برخی از فعالان سیاسی ما به هر طریقی می خواهند این دوستان را آلوده بازی ها و مسائل سیاسی نمایند .

غافل از اینکه حوزه سیاست و بازی های سیاسی با جنس دل ها و قلب های طلایی فعالان فرهنگی ما ترکمنها بیگانه است .

یادم نمی رود در دوران دانشجویی ( اوایل دهه 70 ) در زادگاهم گمیشان با برخی از شاعران و فعالان ادبی که به فعالیتهای فرهنگی مشغول بودند در مورد مسائل سیاسی وارد بحث می شدم می گفتند ما با سیاست و بازی های سیاسی کاری نداریم و این عرصه را به سیاسی کاران سپردیم.

بنظر من در دو دهه اخیر ، ورود برخی از فعالان سیاسی در جمع فعالان ادبی اصیل ترکمن باعث گرایش این جمع ها به سمت مسائل سیاسی شده است .

البته در همین شرایط هم بخش اعظم فعالان شریف ادبی ترکمن صحرا هنوز هم تلاش می کنند از ورود در بازی های مرسوم سیاسی پرهیز کنند . بازهم می گویم مقصود از این مباحث عدم اعتقاد به حق فعالان فرهنگی مان در زمینه حضور در صحنه های سیاسی نیست . اما کنش و واکنش سیاسی به عنوان یک شهروند یک طرف و تلاش برای وارد کردن این عزیزان در بازی های سیاسی طرف دیگر .

بنظر می رسد در شرایط کنونی علی رغم تغییرات ایجاد شده در ساختارها و باورهای اجتماعی جامعه ترکمن هنوز هم فعالان فرهنگی در جامعه ترکمنها به عنوان یک گروه مرجع از جایگاه و منزلت بالایی برخوردارند . بیایید قدر این جایگاه و منزلت را بدانیم و اجازه ندهیم این قداست تاریخی ، آلوده هواخواهی های سیاسی گردد.

من دست فعالان اصیل ادبیات ترکمنی را به گرمی فشرده بر پیشانی آنها بوسه می زنم . این عزیزان بدون هیچ شلوغ کاری مرسوم سیاسی کاران ، با درایت و دوراندیشی مثال زدنی حافظ زبان مادری و فرهنگ اصیل ما هستند و هیچ وقت هم مجاهدت های خودشان را در بوق و کرنا نمی کنند.

آنها دود چراغ می خورند و بجای غم نان و نام ، غم نسل جوان صحرا را دارند . این بزرگواران حق بزرگی بر گردن نسل کنونی ما دارند و همه ما باید حافظ قداست و جایگاه آنها باشیم و تلاش نکنیم با تحریک و وارونه نمایی ، آنها را به مسیر سیاست بازی های دغل کارانه خود وارد کنیم .

 

عبدالقیوم شکاری

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.