1402-07-28 08:24
663
0
87046
فاز نخست احیای خلیج گرگان آماده بهره‌برداری؛

نگرانی دولت از خلیج گرگان پای وزیر کشور را به گلستان باز کرد

با وجود اینکه فاز نخست احیای خلیج گرگان آأماده بهره‌برداری است اما دولت از آینده خلیج نگران است و به این منظور وزیر کشور به گلستان سفر کرد.

گلستان ما_هادی علمدار؛ احمد وحیدی روز گذشته ۲۷ مهر سفر یک روزه‌ای به گلستان داشت. به نظر می‌رسد عمده دلیل سفر وزیر کشور به گلستان مسئله خلیج گرگان و آخرین وضعیت آن بود.

گرچه گفته می‌شود در ۱۵ آبان کانال لایروبی شده بازگشایی می‌شود اما دولتمردان نگرانی دارند که این بازگشایی در دراز مدت به دلیل عقب‌نشینی خزر آن نتیجه لازم را به همراه نیاورد.

موضوعی که شاید باعث شد دولت روحانی بهانه لازم برای عدم لایروبی خلیج گرگان را به دست بیاورند و سر و ته آن را بنا به اظهار برخی از کارشناسان صرفا با یک مطالعه ناقص جمع کند.

این در حالی است که مسئله خلیج گرگان یک موضوع حیاتی برای گلستان بوده و مردم و بزرگان استان خواستار اقدام عاجل برای آن هستند.

در هر صورت دولت سیزدهم دل به دریا زده و تلاش کرد خلیج گرگان را از بحرانی که گفته می‌شد عامل نابودی محیط زیست است نجات دهد.

کافی است به مرگ پرندگان مهاجر در چند سال اخیر توجه کنید که با انجام لایروبی که هنوز مراحل آن کامل نشده این مسئله مرتفع شده است.

بنا به گفته نورالله عباسی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان گلستان در قسمت فاز یک احیا و لایروبی به عرض ۴۵۰ مترمربع به صورت قیفه شکل در نظر گرفته شده به‌طوری که در سمت اسکله بندرترکمن عرض آن به ۷۰ متر در می‌رسد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان گلستان ادامه داد: تقریبا کار در مرحله پایانی قرار دارد و ۳۰ هزار متر مربع آن باقی مانده و با ایجاد تله رسوبی و دپو و جمع‌آوری حجم دیوارهای جانبی کانال امیدواریم تا ۱۵ آبان به بهره‌برداری برسد.

عباسی به اهداف اجرای طرح اشاره کرد و گفت: مهمترین اهداف آن جلوگیری از خشک شدن خلیج و بحث افزایش کیفیت و امکان تردد شناورهای سبک به دریای خطر به داخل خلیج و بحث‌های گردشگری دریای است.

اما نگرانی‌های وزیر کشور با وجود گزارشات امیدبخش مسئولان مشهود است و این مسئله باعث شد که وحیدی از آخرین نقطه‌ای که لایروبی اتفاق افتاده بازدید کند.

حتی وزیر کشور نگران آن بود که سفر رئیس جمهور باعث عقب افتادن این پروژه نشود و از مجری طرح درخواست می‌کرد با قدرت این پروژه را ادامه دهد.

البته گمانه‌زنی‌هایی برای عقب‌نشینی خزر وجود دارد و به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید کشتی تحقیقاتی برای بررسی آخرین وضعیت خزر و برنامه‌ریزی براساس پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم اقدام کنند.

اما آنچه مسلم است اقدام دولت برای احیای خلیج گرگان یک قدم شجاعانه بود و قطعا این اقدامات اثربخش نیز خواهد شد و بارها و بارها مسئولان عنوان کردند که این پروژه به بهبود کیفیت آب ورودی خزر کمک می‌کند و حتی صیادان منطقه امیدوارند که با بازگشایی کانال صید و صیادی رونق بیشتری در این منطقه بگیرد.

البته بازدید وزیر کشور از پروژه لایروبی خلیج گرگان آورده‌هایی نیز برای استان به همراه داشت احمد وحیدی در جریان این بازدید در جلسه لایروبی خلیج گرگان بیان کرد: خرید یک دستگاه لایروب ضروری بوده و باید فعالیت یک دستگاه لایروب بصورت همیشگی در حوزه خلیج گرگان ادامه داشته باشد

وی همچنین خواستار آن شد تا مطالعات طرح پمپاژ آب به خلیج گرگان هرچه سریعتر انجام شود و این پروژه وارد فاز اجرایی شود. 

همچنین در گزارشی که به وزیر کشور و استاندار گلستان در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور برای احیای خلیج گرگان عنوان شد تاکید شده که مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان به دلیل افزایش میزان لایروبی مذکور کافی نیست.

 تامین حق‌آبه نکارود و دیگر رودخانه‌هایی که به خلیج گرگان می‌ریزد یکی دیگر از مهمترین اقدامات دولت برای احیای خلیج گرگان است که باید محقق شود و در این جسله به آن تاکید شد.

 جابه‌جایی ۲۰۰ هزار نفر مسافر از طریق اسکله چوبی بندرترکمن به جزیره آشوراده یکی از دلایل حفظ صنعت گردشگری دریایی خلیج گرگان است که مسئولان به آن تاکید داشتند.

گفتنی است کانال آشوراده ۷.۵ کیلومتر به عرض ۷۰ تا ۴۵۰ متر بوده و مهم ترین کانال آبرسان خلیج گرگان به شمار می رود.

همچنین برای این طرح ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال برآورد اولیه شد که تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص و به پیمانکار پرداخت شده است .

 به تازگی برای اجزای این پروژه یک‌هزار میلیارد ریال توسط دولت و به همین مقدار از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تخصیص داده شد و به پیمانکار پرداخت شد. 

همچنین مسئولان استان خواستار ردیف اعتباری برای تعمیر و نگهداری کانال احداثی خلیج گرگان و اجرای سایر اقدامات باقی مانده از سوی سایر وزارتخانه ها و دستگاهای اجرایی شدند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.