1402-09-11 09:11
1058
0
87706
یادداشت روز؛

میرزا کوچک خان جنگلی نماد استقلال و آزادی‌خواهی

یک فعال رسانه گفت: میرزا کوچک خان جنگلی، نماد استقلال و آزادی‌خواهی در ایران است که با رهبری جنبش جنگل، نقش مهمی در مبارزه با استعمارگران ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «گلستان ما» حمید دلدار در یادداشتی نوشت: میرزا کوچک خان جنگلی ملقب به سردار جنگل، یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ ایران در دوره معاصر است. وی رهبر نهضت جنگل بود که در سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۰ خورشیدی در گیلان به وقوع پیوست. این نهضت، که با هدف مقابله با استعمارگران خارجی و برقراری عدالت اجتماعی در ایران شکل گرفت، یکی از تأثیرگذارترین جنبش‌های اجتماعی ایران در قرن بیستم محسوب می‌شود.

میرزا کوچک خان در سال ۱۲۴۴ خورشیدی در روستای لنگه از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در گیلان متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خود گذراند و سپس به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت. پس از اتمام تحصیلات، به گیلان بازگشت و به تدریس پرداخت.

میرزا کوچک خان از همان دوران جوانی، به سیاست و مسائل اجتماعی علاقه‌مند بود. وی در جریان انقلاب مشروطه، از مبارزان فعال این انقلاب بود و پس از سرکوب مشروطه به دست محمدعلی شاه، به ناچار به تبعید رفت. وی پس از چند سال تبعید، به گیلان بازگشت و به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد.

در سال ۱۲۹۳ خورشیدی، پس از ورود نیروهای روسیه تزاری به ایران، میرزا کوچک خان به همراه گروهی از مجاهدان گیلانی، قیام جنگل را آغاز کرد. این قیام، که با هدف مقابله با نیروهای روسیه و برقراری عدالت اجتماعی در ایران شکل گرفت، به سرعت در سراسر گیلان گسترش یافت.

میرزا کوچک خان و پیروانش، در طی سال‌های قیام جنگل، با نیروهای روسیه، انگلیس و دولت مرکزی ایران به مبارزه پرداختند. این قیام، با وجود تمام مشکلات و دشواری‌ها، توانست مدتی طولانی دوام بیویرد و تأثیرات زیادی بر تحولات سیاسی ایران در آن زمان گذاشت.

سرانجام، در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، با آغاز جنگ جهانی ویل، نیروهای روسیه از ایران عقب‌نشینی کردند. این امر، سبب شد تا قیام جنگل نیز دچار ضعف شود. در نهایت، در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، میرزا کوچک خان و پیروانش، در نبرد با نیروهای دولتی شکست خوردند و میرزا کوچک خان به شهادت رسید.

نهضت جنگل، یکی از تأثیرگذارترین جنبش‌های اجتماعی ایران در قرن بیستم محسوب می‌شود. این نهضت، با وجود شکستی که در نهایت متحمل شد، توانست به مردم ایران نشان دهد که می‌توان با اتحاد و مبارزه، علیه استعمارگران خارجی و ظلم و ستم داخلی ایستاد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.