1402-10-10 15:44
636
0
88162
یادداشت؛

ضرورت بازطراحی دکترین امنیت ملی و پیوست رسانه‌ای

حکومت‌ها در راستای امنیت ملی باید همواره دکترین به‌روز شده‌ای با پیوست رسانه‌ای آن را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، حسین پایین‌محلی در یادداشتی با عنوان «ضرورت بازطراحی دکترین امنیت ملی و پیوست رسانه‌ای» که آن را قدیم شهیدان حججی، حدادیان، مهقانی، تولی، شیبانی، عجمیان و علی وردی و شهید سید رضی کرده است، نوشت: با شکل‌گیری دولت ملت در اندیشه سیاسی غرب مدرن مقوله امنیت نه تنها به مرزهای جغرافیایی محدود نشد بلکه غرب مدرن به دنبال دولت جهانی بود و بعد از قرن نوزدهم که ساختارهای جهانی سه قطبی تعریف شد امنیت جهانی و امنیت ملی در نظام‌های برآمده از انقلاب صنعتی وعصر روشنگری به هم گره خوردند.

لیبرالیزم، مارکسیسم و فاشیسم_نازیسم سه نظامی بودند که در نزاعی در قرن بیست جنگ‌های جهانی اول و دوم و سپس سردی را رقم زدند که در هر دوره‌ای یک رقیب حذف شد. امنیت ملی امروز صرف در جغرافیا تعریف نمی‌شود (عنصر ثابت جغرافیاست) که اگر هم بشود باز امروز جنگ‌های مربوط به آب، آب و هوایی و بیولوژیکی در انواع مختلف و … از حوزه قدرت نظامی و حاکمیت بیرون و تبدیل به مسائل ملی و منطقه‌ای و جهانی شده است.

 لذا حکومت‌ها در راستای امنیت ملی باید همواره دکترین به‌روز شده‌ای را داشته باشند و برای حفظ امنیت نه به جغرافیای سیاسی مشخص خود بلکه ضمانت امنیت خود را در خارج از مرزها جستجو کنند.

به عنوان مثال امروز در حوزه‌های سلاح‌های محرمانه و به کلی سری بحث ایجاد زلزله، سیل، طوفان، تغییرات آب و هوایی، ایجاد خشکسالی برای کشورها ازطریق عقیم‌سازی ابرها از راه دور، جنگ در حوزه صنایع غذایی و دام و طیور و کشاورزی از طریق تولید و توزیع باکتری‌ها، ویروس‌ها و از بین بردن محصولات و ایجاد قحطی و در نهایت وابسته‌سازی دولت‌ها به غرب و دولت‌های جهانی (بخوانید تروریسم نو توسط نظام سلطه) است.

جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس، بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته چرا که جنس بحران‌ها در فضای سنتی و مدرن یکی بوده اعم از جنگ، ترور، تحریم، تجزیه طلبی، و… اما امروز با پدیده‌های بسیاری مواجهیم که هر یک در سطح برخی مناطق یک بحران (مثل مهاجرت افغانها از مرز شرقی و کمبود آب، اشتغال و حمله و انجام اقدامات تروریستی و فرار به کشور همسایه پس از انجام عملیات در سیستان توسط تروریست‌ها) و در سطح کشور تبدیل به چالش و با توجه به عدم تدبیر و رهاشدگی تبدیل به بحران می‌شود.

بحرانی که اول فشار آن بر مردم می‌آید که همواره هزینه مرگ بر آمریکایی را دادند که برخی مسئولانش یا دوتابعیتی‌اند و یا برای تحصیل علم و خدمت به اسلام فرزندانشان را روانه دیار غربی کردند که از قضا دشمن ما هستند!

احصاء نظام مسائل جامعه ایرانی در بخش‌های مختلف ملی که تاثیرات آن در بخش‌های کوچکتر هم بوده کاری سخت نیست اما حل آن نیازمند یک مهندسی و به روزرسانی دکترین امنیت ملی همراه با پیوست رسانه‌ای است.

امنیت در همه حوزه‌ها نیازمند توجه است ودر جنگ ترکیبی ما ونظام سلطه از هیچ نقطه‌ای نباید غفلت کرد. از حوزه تغییرات اقلیمی و جنگ‌های نو تا امنیت سایبر و فضای مجازی، از مدیریت مهاجرین و بحث‌های مربوط به افغانستان که خود مسائل خاص خود را دارد (حق آبه ایران، تعدی به مناطق مرزی و درگیری‌های خرد در منطقه مرزی تا هجوم افغان‌ها و…) تا بحث جمعیتی همگی نیازمند آن است که حاکمیت ورود جدی کند و در دکترین امنیت ملی خود مسائل را احصاء و آینده پیش رو درحوزه‌های مختلف را توسط هیئت‌های اندیشه‌ورز پیش‌بینی و پیشگیری‌های لازم را ارائه نماید.

امنیت ملی یعنی اینکه هر نقطه‌ای که برای ایرانی تهدید می‌شود باید آن نقطه را به تهدید برای تهدید کننده تبدیل کرد، تروریسم حوزه وسیعی دارد که علاوه بر تروریستی که به شاهچراغ حمله کرد تا تروریست‌هایی که در ساختارهای حاکمیتی با نفوذ ساختاری ما را به تبعیت بی‌چون و چرا از ارزش‌های غربی وا می‌دارند می‌شود.

باید بر اساس یک دکترینال جامع همه نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید را رصد و اقدامات لازم اعم از آسیب‌شناسی تا پیشگیری و عملگرایی را لحاظ کرد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.