1400-09-16 11:28
822
0
77425
دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان:

دانشجویان برای دولت‌سازی آینده تربیت شوند/ کنشگری درست رسالت مهم جریان دانشجویی

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان گفت: از دولت انقلابی انتظار است به سمتی حرکت کند که دانشجویان را برای کشور سازی و دولت‌سازی در آینده تربیت کند.

به گزارش گلستان ما، مهمترین مطالبه مقام معظم رهبری از بسیج دانشجویی تاکید بر نهضت مسئله‌محوری و نقش‌آفرینیِ تخصّصی بوده است و این مهم با ۴۵۰۰ دانشجو شروع شد، این چیزی است که همیشه توصیه معظم له به دانشجویان بوده است، در همین راستا به سراغ یکی از فعالان دانشجویی استان رفتیم و در یک مصاحبه تفضیلی پیرامون تحقق این مهم پرداخته شد.

سید محمد حسینی امروز با گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: از دولت انقلابی انتظار است به سمتی حرکت کند که دانشجویان را برای کشور سازی و دولت‌سازی در آینده تربیت کند، و این زمینه‌چینی نیاز است اتفاق بیفتد، ما دانشجویان کارآمد و علاقه‌مند زیادی داریم، علاقه از سوی دانشجو وجود داشته اما زمینه فراهم نبوده، که نیاز است دولت به همکاری دانشگاه بیاید و زمینه را فراهم کند.

وی از مهمترین تفاوت‌های جنبش دانشجویی با یک دانشجوی ساده را در دغدغه داشتن و احساس مسئولیت کردن دانست و گفت: جنبش دانشجویی نسبت به اتفاقات اطراف خود بی تفاوت نیست.

* دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی نسبت به جامعه مسئولیت تکلیف کند

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان با اشاره به اینکه دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی در کنار درس و تحصیل باید نسبت به جامعه مسئولیت تکلیف کند، افزود: دانشجویان باید در قبال جامعه یک کنشگری مناسبی را داشته باشند.

حسینی در خصوص وقایع روز دانشجو 1332 بیان کرد: ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ را می‌توان جزو خودجوش‌ترین اقدام جنبش دانشجویی مسلمان علیه نظام شاهنشاهی و نماد استکبارستیزی این جریان دانست.

وی ادامه داد: اتفاقی که در شانزدهم آذرماه رخ داد زمینه‌ساز آبان ماهی شد که در ادامه انقلاب اسلامی رخ داد، شریان حیاتی جنبش دانشجویی در شانزدهم آذر ماه ایجاد و احیا شد و تبلور آن را ما در سیزدهم آبان‌ماه در بطن انقلاب اسلامی دیدیم که سفارت آمریکا اشغال شد و ندای مبارزه، عدالت‌خواهی، استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی در شانزدهم آذرماه زده شد و در 13 آبان به بار نشست و حماسه انقلاب دوم رخ داد.

* تلاش جریان ضدانقلاب برای به حاشیه راندن وقایع ۱۶ آذر

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان در خصوص چرایی اینکه آمریکا برای چه به عناوین مختلف در صدد به حاشیه کشاندن واقعه شانزدهم آذر است، گفت: یکی از حیاتی‌ترین عناصر برای تبلور و ادامه پایه‌های ثابت یک کشور تاریخ آن کشور است اگر تاریخ یک کشور دست‌خوش تغییرات و تحریف شود دچار خسران خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه هدف تحریف ایجاد تغییر در ماهیت یک کشور است، بیان کرد: جریان تحریف آمریکا می‌خواهد گذشته کشور یعنی گذشته ایران را دچار تحریف کند، نظام آن زمان را تحریف و جریان سلطنت طلب را به عنوان یک جریان عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز برای ایران معرفی می‌کند درصورتی‌که و وقایع تاریخی که رخ داد به وضوح بیان می‌کند که چه بر سر ایران آوردند.

وی با اشاره به اینکه جریان سلطنت طلب اکنون نیز خودشان را به‌عنوان وطن‌پرست و وطن‌دوست معرفی می‌کنند، گفت: در حالیکه این‌طور نیست ما شاهد هستیم آنها اقداماتی را انجام می‌دهند و با انواع تحریم‌ها به جنگ مردم ایران آمدند که این جای سوال است.

* جریان دانشجویی به‌ معنای واقعی کلمه باید انقلابی باشد

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه دشمن از اساس با نظام اسلامی و ملت ایران مشکل دارد، افزود:  استبداد و ظلم خواهی در جریان سلطنت طلب ریشه‌ دارد این جریان به کمک امریکا می‌خواهد تاریخ کشور را تحریف کند این سیر تاریخی که در شانزدهم آذر اتفاق افتاد و سیزدهم آبان به‌ هم پیوست اگر به ‌درستی در کشور تبیین شود به جریان دانشجویی در کشور هویت می‌بخشد.

حسینی بیان کرد: اگر ما می‌خواهیم جریان دانشجویی جریان موفق و مؤثری برای کشور باشد نباید بگذاریم که دچار انحطاط شود، جریان دانشجویی به‌ معنای واقعی کلمه باید انقلابی باشد، محافظه‌کار بودن کار خوبی نیست، یکسری الزامات را رعایت کردن نیاز است

وی با اشاره به اینکه محافظه‌کار شدن و مصلحت‌اندیشی خیالی خوب نیست، گفت: نیاز است دانشجو به معنای واقعی کلمه، انقلابی رفتار کند، آتش به اختیار باشد، اما خارج از اصول حرکت نکند و اگر جایی خطایی رخ داد پذیرش خطا صورت بگیرد و اصلاح رخ دهد.

جریان دانشجویی کنشگری درستی در جامعه داشته باشد

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان تاکید کرد: جریان دانشجویی باید به این سمت پیش برود که کنشگری خود را در جامعه به‌درستی رقم بزند آن کنشگری که مدنظر است، آمریکا و شاخه‌های رسانه‌ای آن در تلاشند که وقایع شانزدهم آذرماه و کلا تاریخی که اتفاق افتاد را به حاشیه ببرند علتش را هم بیان کرده‌اند.

حسینی با اشاره به اثرگذاری جریان دانشجویی در کشور گفت: جریان آمریکا پی برده که جنبش دانشجویی در ایران بر وقایع کشور، مطالبات کشور همچنین راهکار پیدا کردن برای حل مشکلات کشور می‌تواند تاثیر بگذارد.

وی افزود: آینده یک کشور بر پایه جوانان، نوجوانان و کودکان آن کشور وابسته است، ما در دانشگاه با دانشجو که قشر جوان کشور است سروکار داریم که قرار است آینده کشور را به دست بگیرند، اگر تاریخ تحریف‌شده و جریان تحریف‌شده به آنها برسد قطعا سرنوشت کشور را طوری رقم می‌زنند که در ادامه مسیر همان تحریف باشد حالا چه تحریف گسترده باشد یا تحریف کم باشد.

* جریان دانشجویی عمق نگری نکند به انحطاط کشیده می‌شود

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان ادامه داد: جریان آمریکا برای همین سعی می‌کند واقعه شانزدهم آذرماه را هر چقدر که می‌توانند دچار تحریف کنند تا شریان حیاتی که برای دانشجویان اکنون شکل ‌گرفته را به حاشیه ببرند، البته اکنون نیز تلاش‌های مختلف می‌کنند که جریان‌های دانشجویی رو به مسیرهای مختلف بکشانند.

حسینی؛ آفت جریان دانشجویی را گزارش کاری شدن و ظاهرسازی شدن دانست و تاکید کرد: عمق نگری اگر از جریان دانشجویی گرفته شود باعث خواهد شد آن جریان دانشجویی دچار انحطاط شود و در ادامه از بین رفتن شود.

وی با تاکید بر اینکه  جریان دانشجویی یک جریان علمی، دقیق و منظم است، گفت: بنابراین می طلبد که فرآیندها و رفتارهایی که اتفاق می‌افتد از همین مسیر عبور کنیم، نه این‌که افراد و جریان ها صرفاً دنبال کارهای نمایش بروند، ما الان در کشور شاهد این اتفاقات هستیم.

* ظاهرسازی بزرگترین آفت جریان دانشجویی

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان؛ ظاهرسازی را بزرگترین آفت دانست و بیان کرد: کسانی که این مسیر را انتخاب کنند دیگر به دنبال عمق نگری نیستند، وقتی تنبلی اصطلاحاً مزه به دهان افراد کند، آن وقت تن دادن به کارهای سخت مشکل می‌شود و این همان چیزی است که جریان ضددانشجوی انقلابی می‌خواهد.

حسینی گفت: شاهد بودیم که در وقایع شانزدهم آذر و در ادامه سیزدهم آبان، جریان تحریف از دل همان دانشجویان اتفاق افتاد، ما تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را داریم، افرادی که بودند و الان مخالف نظام شدند که چرایی این مسئله مهم است، البته افرادی هم در شانزدهم آذرماه بودند و اصولاً مخالف نظام شدند، همه این چرایی ها مهم است.

وی با بیان اینکه اتفاقات مذکور نشان می‌دهد که جریان دانشجویی صرفاً از مسیر احساسات نباید ورود کند، تصریح کرد: جریان دانشجویی باید از یک منطق و پشتوانه مبنایی برخوردار باشد، ما به‌ عنوان دانشجو لازم است که این مسیر را ایجاد و در خودمان حفظ کنیم.

*گلایه دانشجویان از تعجیل در بازگشایی دانشگاه‌ها

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان با ترسیم مؤلفه‌های موردنیاز دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی گفت: باید به‌ دور از افراط‌ و تفریط، به ‌دور از محافظه‌کاری و به ‌دور از مصلحت‌اندیشی‌های خیالی و در معنای واقعی کلمه به عنوان یک انقلابی اصولی و درست حرکت کنیم، رعایت کردن اخلاقیات، قانون، منویات را سرلوحه قرار دهیم.

 حسینی بیان کرد: مطالبه‌ای که برای جریان دانشجو از دولت انقلابی می‌توان انتظار داشت این است که هم نیازهای تشکیلاتی و فرایندهای تشکلی دانشجوها فراهم شود و هم ابعاد مختلف نیازهای دانشجویی مورد توجه قرار بگیرد.

وی توضیح داد: یکی از گلایه‌های گسترده‌ای که دانشجویان در این برهه زمانی دارند این است که چرا دولت تلاش فراوانی برای بازگشایی دانشگاه‌ها دارد، این تلاش زمانی مطلوب است که شرایط و اوضاع مختلف دانشجویان هم در نظر گرفته شود، شرایط کنونی کشور، اوضاع اقتصادی و مالی، مشکلات متفاوتی که ممکن است در ادامه رخ بدهد.

* وزارت علوم از جایگاه دانشجو به مسائل و مشکلات این قشر نگاه کند

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان گفت: باز شدن دانشگاه‌ها در پایان یک ترم که 95 درصد آن به‌صورت مجازی رخ داده و الان قرار است فقط دو الی سه جلسه حضوری باشد و بعد امتحانات بصورت حضوری برگزار شود چه کمکی به علم در دانشجوها می‌کند، جز  ایجاد تنش و  فشار روحی‌روانی بر دانشجو و آسیب‌هایی که ممکن در ادامه برای دانشجو پیش بیاد هیچ کمکی به دانشجو نمی‌کند

حسینی از دولت خواست بجای این‌که وزارت علوم از جایگاه خودش به دانشجویان نگاه کند از جایگاه دانشجو به مسائل و مشکلات نگاه کنند، آن دانشجویی که بومی منطقه نیست، رفت و آمد، خوابگاه و هزینه‌ها باید مدنظر قرار بگیرد، لذا نیاز است یک پشتوانه عمیق فکری رخ بدهد.

وی با بیان اینکه از دولت انقلابی انتظارات بیشتر است، گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی، فرماندهان گردان‌ها، لشکرها، تیپ‌ها ما در سنین 20 الی 30 سال بودند حتی سن‌شان کمتر از این اعداد بود، اعتماد به جوان خیلی کارساز است، آنها با سنین کم در کارهای خودشان موفق بودند.

* دانشجویان برای دولت‌سازی آینده تربیت شوند

دبیر سابق شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان گفت: سوال اینجاست که آیا دولت و مجموعه دولتی اصلاً به جوانان اعتماد دارند که بعنوان مثال یک جوان بیست‌ ساله یک گوشه‌ای از بار مشکلات کشور را به دوش بگیرد و آن را حل کند؟ و یا در دستگاه‌های اجرایی کشور که ادعای انقلابی بودن دارند آیا این جایگاه لحاظ شده است؟.

حسینی بیان کرد: از دولت انقلابی انتظار است به سمتی حرکت کند که دانشجویان را برای کشور سازی و دولت‌سازی در آینده تربیت کند، و این زمینه‌چینی نیاز است اتفاق بیفتد، ما دانشجویان کارآمد و علاقه‌مند زیادی داریم، علاقه از سوی دانشجو وجود داشته اما زمینه فراهم نبوده، که نیاز است دولت به همکاری دانشگاه بیاید و زمینه را فراهم کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.