1402-10-05 10:25
739
0
88105
یادداشت؛

حضور در انتخابات یک امر عقلانی است

درخشش جمهوری اسلامی اتکای آن بر آرای عمومی است و انتخابات عرصه تجلی مشارکت سیاسی میان مردم و نظام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، علی منصوری در یادداشتی نوشت: پیروزی نظام اسلامی ایران با محوریت شعار استقلال، آزادی، جمهوری در سال ۱۳۵۷ با رهبریت حضرت امام خمینی(ره) تحقق یافت و همواره تحقق شعارهای انقلاب اسلامی موردتاکید امام راحل بود، ضمن اینکه رابطه هویتی نظام با موضوع جمهوریت و اسلامیت یک رابطه مبنایی است.

درخشش جمهوری اسلامی اتکای آن بر آرای عمومی است و انتخابات عرصه تجلی مشارکت سیاسی میان مردم و نظام است.

حضرت امام خمینی(ره) مردم را صاحبان اصلی نظام دانسته و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان داشته‌اند. از اینرو حضور مردم پشتوانه و سدمستحکم در برابرحوادث مقابل نظام و حامی اصلی در پیش برندگی انقلاب اسلامی محسوب می‌گردد.

امام راحل مشارکت پرشور مردم در انتخابات را یک وظیفه دینی و انسانی و خنثی‌کننده ترفندهای دشمنان انقلاب دانسته و می‌فرمایند: «مردم ما شرکت کنند و در مقابل قدرتهای بزرگی که چشم دوخته‌اند به اینکه ملت ایران دیگر از اسلام برگشته و از مسائل اسلامی برگشته، آنها بفهمند مسئله این‌طور نیست… این یک وظیفه اسلامی است که ما حفظ کنیم جمهوری اسلامی را. صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۴۳۸».

انتخابات یکی از امورات اساسی سرنوشت‌ساز هر کشوری است که با دخالت مستقیم مردم صورت می‌گیرد. لذا علاوه بربار معنایی آن، یکی از اصول مهم جامعه مدنی به شمار می‌آید. اگر جامعه‌ای بخواهد شاخص‌های فضائل اخلاقی و احکام الهی، که هدف غایی تشکیل حکومت است را نهادینه کند حفظ حکومت را از مسلمات عقلی می‌داند.

در فروردین سال ۱۳۶۲ امام راحل در بخشی از سخنان خود در جمع مسئولان نظام به این مهم اشاره کرده و می‌فرمایند: «امروز ما مواجه با همه قدرت‌ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی می‌کنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست دهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیف‌هایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام و همه انبیاء از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند.»

لذا احساس مسئولیت در برابر نظام اسلامی و آینده کشور و دفاع از منافع ملی و حراست از دستاوردهای آن با حضور مسئولانه در انتخابات کشور؛ یک امرشرعی، عقلانی، انسانی ومدنی است. مقام معظم رهبری در دیدار مردم کرمان در خصوص انتخابات واهمیت آن علاوه بر چهار اصل مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی و امنیت انتخابات؛ به۱۵ راهبرد کلیدی واجرایی تاکید فرمودند:

۱–جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد.

۲- تحقق اسلامیت نظام هم نیاز مند انتخابات خبرگان برای انتخاب ولی فقیه دارد.  

۳- مجلس باید طبق مقررات و معارف اسلامی قوانین را تصویب کند و حل مشکلات کشور نیازمند به قانون‌گذاری مناسب دارد.  

۴- نبود انتخابات موجب برقراری دیکتاتوری یا هرج و مرج می‌شود.

۵- انتخابات تامین کننده و مسیر صحیح و حاکمیت ملی مردم است.

۶- برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود.

۷- وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

۸- انتخابات پایه و زمینه‌ساز تحول است.  

۹- خطاب به جریانات سیاسی فرمودند: اگر می‌خواهید به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کنید، راهش سر کار آوردن کسانی است که با شما هم جهت هستند که این مسئله نیز فقط با انتخابات محقق می‌شود.

۱۰- میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند.  

۱۱- همه کسانی که در جامعه مخاطب دارند مردم را برای مشارکت در انتخابات دعوت کنند.

۱۲- رقابت و مسابقه جوانان با افراد مجرب و باسابقه را برای ورود به مجلس، نوع دیگری از رقابت است.

۱۳- مجلس خوب و قوی باید هم نمایندگان جوان داشته باشد و هم نمایندگان باسابقه و باتجربه.

۱۴- تبلیغات غیر از دروغ‌گفتن، تهمت‌زدن و وعده خلاف‌دادن است.

تبلیغات یعنی بیان دیدگاه‌ها برای مردم همراه با اخلاق و دیانت.

۱۵- بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند؛ در حالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد. لذا علاوه بر لزوم توجه به مسائل مثبت و غیر قابل انکار دستاوردهای داخلیِ انتخابات؛ سرزنده بودن مردم و تسلیم ناپذیری ملت در برابر درنده خوی امریکا را نیزبه نمایش خواهد گذاشت.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.