1398-09-18 13:09
2037
0
66577
یادداشت؛

حد و اندازه‌ی تکثر نامزدها/ لزوم هوشیاری نامزدهای منسوب به جریان انقلابی

نظامی که واقعاً خود را پایبند به مردم‌سالاری می‌داند، از تکثر نامزدهای انتخابات استقبال می‌کند. این موضوع تا زمانی که به اصل حکمت و فلسفه‌ی خود لطمه نزده‌ است، اعتبار دارد. لذا تکثر نامزدها اگر منجر به آسیب‌رساندن به مردم‌سالاری شود نقض غرض خواهد بود و ه‌تنها ارزشمند نیست بلکه ضد‌ارزش قلمداد خواهد شد.

به گزارش گلستان ما، با انجام ثبت‌نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، شور و نشاط انتخاباتی در میان مردم بیشتر و بیشتر می‌شود.

اصل اینکه عده‌ای با علم به واجدیت شرایط، خود را در معرض افکار عمومی قرار دهند، بسیار مطلوب است.

یکی از مهم‌ترین برکات مردم‌سالاری شکوفاشدن استعدادها و شناخته‌شدن ظرفیت‌های ناشناخته است.

از طرف دیگر، تعدد و تنوع نامزدها خود یکی از مؤثرترین عوامل ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در میان مردم است و انگیزه‌ی سلایق متنوع را برای مشارکت حداکثری بیشتر می‌کند.

بنابراین نظامی که واقعاً خود را پایبند به مردم‌سالاری می‌داند، از تکثر نامزدهای انتخابات استقبال می‌کند.

این موضوع تا زمانی که به اصل حکمت و فلسفه‌ی خود لطمه نزده‌ است، اعتبار دارد. لذا تکثر نامزدها اگر منجر به آسیب‌رساندن به مردم‌سالاری شود نقض غرض خواهد بود و ه‌تنها ارزشمند نیست بلکه ضد‌ارزش قلمداد خواهد شد.

جدای از مسئولیتی که بر عهده‌ی نهادهای اجرایی و نظارتی قرار دارد و ان‌شاءالله در آینده درباره‌ی آن سخن خواهیم گفت، خود نخبگان نیز باید به این موضوع توجه نمایند.

ریاست و مسئولیتی که از ناحیه‌ی مردم و با رای آنان به کسی سپرده می‌شود، در واقع معنایش آن است که او به نیابت از مردم این وظیفه را انجام می‌دهد؛ خصوصاً نمایندگی مجلس که با اندکی تسامح، وکالت از ملت و حقیقتاً نمایندگی از آنان محسوب می‌شود.

افزایش بیش از اندازه‌ی تعداد نامزدها باعث پراکندگی رای مردم می‌شود و همین امر پشتوانه‌ی مردمی منتخبان را کاهش می‌دهد.

ممکن است گفته شود که در این‌گونه موارد، انتخابات به مرحله‌ی دوم کشیده می‌شود و در این مرحله تعداد نامزدها بسیار کمتر است.

پاسخ این است که تجربه نشان داده است که مشارکت مردم در مرحله‌ی دوم به علل گوناگون بسیار کاهش پیدا می‌کند؛ فلذا غالباً منتخبی که در مرحله‌ی اول موفق به کسب نصاب رای می‌شود عرفاً از اعتبار بیشتری برخوردار است و در ایفای نقش نظارتی خود -خصوصاً در حوزه‌ی انتخابیه‌اش- اقتدار بیشتری خواهد داشت.

تکثر نامزدها در یک گفتمان

تعدد بیش از اندازه‌ی نامزدهایی که با گفتمان مشترک وارد عرصه‌ی رقابت می‌شوند نیز مسأله‌ی بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر افرادی که دارای دیدگاه مشترکی در مسائل اساسی جامعه هستند، به تعداد زیاد وارد رقابت شوند ولی به سازوکاری برای وحدت متعهد باشند، اصل حضورشان نه‌تنها زیان‌بار نیست، بلکه می‌تواند به تقویت آن گفتمان بینجامد. در این صورت با نزدیک‌شدن به روز رای‌گیری نامزدهایی که طبق سازوکار مزبور واجد شرایط نیستند به نفع نامزد اصلی کناره‌گیری خواهند کرد و رای طرفدارانشان در سبد رای نامزد اصلی ریخته خواهد شد.

اینکه می‌گوییم تکثر نامزدهای یک گفتمان در ابتدای امر، می‌تواند باعث تقویت آن گفتمان شود، در صورتی است که همه‌ی آنان در فعالیت‌های انتخاباتی خودشان به ترویج آن گفتمان و دفاع از آن ملتزم باشند و به‌ بهانه‌ی جلب سلایق متنوع دچار رفتارهای دوگانه و مواضع محافظه‌کارانه نشوند.

اهمیت وحدت جریان انقلابی

اگر کسی تعلق خاطری به انقلاب اسلامی داشته باشد یقیناً شرایط بسیار حساس کنونی کشور را به خوبی درک می‌کند؛ اتفاقاتی که در جریان افزایش قیمت بنزین در کشور رخ داد، نشان داد که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی با توجه به اقتدار روزافزون نظام در منطقه، تمام ظرفیت‌های خود -از جمله: عوامل نفوذی خود در سطوح تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور- را برای ضربه‌زدن به اقتدار و اعتبار نظام به‌کار گرفته است.

حال در این شرایط بسیار حساس، وظیفه‌ی نخبگان انقلابی نیز بسیار سنگین است.

فعلاً مخاطب این نوشتار، نامزدهای منسوب به جریان انقلاب است؛ هرکسی باید اولاً و بالذات تکلیف خود را در ایجاد انسجام به درستی انجام دهد و برای هرگونه ازخودگذشتگی آماده باشد.

هرچند همان‌طور که گفتیم تعدد نامزدهای انقلابی می‌تواند به تعمیق و گسترش آن گفتمان در بین آحاد جامعه کمک نماید، اما خطر اصلی، زمانی است که در بزنگاه و هنگام ایجاد وحدت، عد‌ه‌ای از نامزدها -هرکدام به بهانه‌ای- بخواهند در صحنه بمانند.

همان‌طور که سابقاً گفته شد، در این زمینه عوامل متعددی تأثیرگذار است: هوای نفس، فشار اطرافیان، خبرهای وسوسه‌انگیز (مانند نظرسنجی‌های به اصطلاح معتبر! و در واقع نظرسازی‌ها و...)

لزوم هوشیاری نامزدهای منسوب به جریان انقلاب

در بسیاری از انتخابات‌ها و در خیلی از جناح‌ها مشاهده می‌شود که برخی افراد برای تشکیلاتی که به دنبال انسجام نامزدهای هم‌فکر است، خط‌ونشان می‌کشند؛ یکی نظرسنجی‌های مورد نظر را زیر سؤال می‌برد، دیگری زمان‌بندی تعیین می‌کند و سومی توقع دارد که در صورت کناره‌گیری، وعده‌ای به او داده شود!

هرچند بحمدالله چنین مواردی در جریان انقلابی به ندرت اتفاق می‌افتد ولی نامزدهای این جریان باید مراقب باشند رفتارهای دور از شان یک فرد انقلابی از آن‌ها دیده نشود.

امیرالمؤمنین(ع) با علم به حقانیت خود، از پیگیری حقش فقط به خاطر حفظ اساس اسلام صرف نظر کرد.

چه بسیار جوانانی که خود و همه‌ی اطرافیانشان آینده‌ای درخشان برای آنان پیش‌بینی می‌کردند ولی به خاطر دفاع از نظام اسلامی از جان خود و از تمام هستی خود گذشتند.

آری؛ بسیار زشت و شرم‌آور است که کسی بخواهد در اثر جاه‌طلبی، انقلاب و ثمره‌ی خون شهدا را پایمال نماید و موجب اختلاف بین نیروهای انقلابی شود‌.
به قلم سید محسن طاهری، مسئول مدرسه علمیه امام صادق(علیه السلام) گرگان

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.