1398-07-25 10:38
4103
1
65933

بررسی آخرین آرایش انتخاباتی حوزه انتخابیه گنبد کاووس

آیا یاشولی ها همانقدر که در انتخاب قره جه طیار نقش داشته و اصرار می کردند که مردم به او رای داده و سایر کاندیداها کنار بکشند ، آیا حاضرند پاسخگوی عملکرد ضعیف این نماینده باشند؟

به گزارش گلستان ما ؛  با نزدیک شدن به دوم اسفندماه موعد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آرایش انتخاباتی در گنبدکاووس در حال شکل گرفتن است .

 

انتخابات در گنبد کاووس تابع قومیت و طایفه است و‌ چندان پیچیده نیست .

 

نکته اول ؛ گنبد کاووس در انتخابات پیشین مجلس حدود ۲۲۰ هزار واجد شرایط رای دهنده داشت که دو سوم ترکمن و ‌یک سوم فارس بوده و‌درصد مشارکت دوره قبل نیز ۷۴ درصد عنوان شده است.

 

نکته دوم ؛ تشکیل گروهی غیر رسمی اما تاثیرگذار بنام یاشولی ها است که در ادوار گذشته خصوصا انتخابات دهم بسیار تاثیرگذار نشان داد و قره جه طیار خروجی همین گروه بود.

 

در خصوص یاشولی ها دو نکته حائز اهمیت است :

 

اول اینکه آیا یاشولی ها همانقدر که در انتخاب قره جه طیار نقش داشته و اصرار می کردند که مردم به او رای داده و سایر کاندیداها کنار بکشند ، آیا حاضرند پاسخگوی عملکرد ضعیف این نماینده باشند؟

 

دوم اینکه انتخاب یک نفر از بین ۱۲ گزینه قوی موجب ناراحتی و ایجاد کدورت بین سایر کاندیداها گشته و ممکن است دراین دوره خیلی ها به انتخاب نهایی یاشولی ها توجه نکنند و در میدان بمانند هر چند که در دوره قبل نیز چند نفری ماندند و برخی ها نظیر بردی پور و هاشمی به ترتیب حدود ۳۰ و ۲۰ هزار رای داشتند.

 

در انتخابات مجلس در گنبد تا بحال ترکمن ها برنده میدان سیاست بوده و فقط در مجلس نهم سلیمان عباسی توانسته بود با ۴۷ هزار رای به مجلس برود ، دوره ای که ترکمن ها دچار تکثر کاندیداها شده بوده و اجماع خوبی هم در فارس ها ایجاد شده بود .

 

اما در این دوره به نظر می رسد با توجه به تکثر فارس ها باز هم یک ترکمن برنده باشد ، دکتر حسین کریمی اول جانشین اسبق سپاه نینوا به میدان آمده تا خود را محک بزند ، فرهاد شیبک هم از معاونت سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه بخاطر حضور در انتخابات استعفا داد، سلیمان عباسی هم آهنگ آمدن دارد و اخیرا شنیده شده که حسن صادقلو استاندار اسبق هم نشستهایی را برگزار کرده که نشان از انتخاباتی بودن دارد.

 

اما ترکمن ها کاندیداهای مشخص تری دارند ، به نظر می رسد این بار کاندیدای نهایی از بین طایفه پرطرفدار قوجق بیرون بیاید ، طایفه ای که تاکنون عمده نمایندگان ترکمن گنبد از دل آن رشد و بلوغ یافته اند .

 

در این میان سه گزینه بیشترین بخت را دارند :

 

سلیمان هاشمی که در دوره قبلی بیش از ۲۰ هزار رای داشته ، دکتر رستگار که سابقه یک دوره نمایندگی را دارد و مهندس رشید خرمالی که مدیریت اتحادیه تعاونی های روستایی گنبد را بر عهده دارد.

 

حال باید دید مردم گنبد البته ترکمن ها به کدامیک از این سه تن اقبال بیشتری نشان می دهند ، فردی که به احتمال زیاد نماینده آینده گنبد در مجلس شورای اسلامی خواهد بود .

 

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

فرحناز

با توجه اینکه در ادوار گذشته یاش اولی ها ی بیسوادآزمایش خود را پس دادن وافرادی را بصورت شلنگ وتخته انتخاب کردن و این افراد لیاقت چنین جایگاهی در سطح ملی نداشتن وفلذا یاش اولی ها را کلن باید حذف یا در انتخاب فرد از طریق یاش اولی ها بازنگری کرد

0
0
پاسخ
1398-09-18 10:37

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.