1400-06-30 08:42
787
0
76209
پایان تحریم های منطقه ای؛

گلستان راهی مطمئن برای دیپلماسی اقتصادی با همسایه میانه/ شانگهای پلی برای توسعه اقتصادی نگارستان ایران است

حل بحران اقتصادی بین ایران و دیگر کشوراهای آسیای میانه در اجلاس شانگهای راه ابریشم را برای تجارت گلستانی همواره می کند.

به گزارش گلستان ما، شریان های بسته تجارت گلستان با ترکمنستان هر ساله یک میلیارد دلار استعداد مبادلات تجاری را با کشورهای حوزه سی.ای.اس به باد می دهد و تجارت منطقه و حتی کشورهای حوزه سی.ای.اس ازشرایط به وجود آمده در کشور ناراضی هستند.

مسئله اختلاف بین ایران و ترکمنستان به یک بدهی کهنه از بهای گاز بر می گردد و در حالی که گفته می شود این اختلاف حساب باعث شده هم تجارت و هم واردات گاز از کشور ترکمنستان به ایران مسکوت بماند.

اما در روزهای گذشته خبرهایی خوبی از پیوست ایران به اجلاس شانگ هایی به گوش رسید و در حالی که در دولت گذشته حتی عضویت در این اجلاس را به موضوع تحریم هایی آمریکایی گره زده بودند اما رییس دولت سیزدهم با تدابیر و ابتکار عمل خود توانست به یک راهبرد سیاسی و اقتصادی بزرگ برای کشور دست پیدا کند.

حالا حتی هیمنه تحریم های آمریکایی نیز با پیوست جمهوری اسلامی ایران به اجلاس شانگ هایی خرد شده است و باید گفت در ماه های آینده دولت می تواند شکست تحریم های آمریکایی را اعلام کند و پیروزی دفاع مقدس اقتصادی در برابر تحریم های ظالمانه آمریکایی را جشن بگیرد.

گلستانی ها اما مزه این پیروزی را زودتر از دیگر مردم ایران می چشند و در اجلاس شانگ های زمزمه هایی ازحل اختلافات بین جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان به گوش می رسد.

این خبر یعنی اینکه نفس های تازه ایی وارد ریه های اقتصادی کشور به ویژه منطقه گلستان می شود، پایداری ارتباط ایران با ترکمنستان و قزاقستان به منزله آن است که محصولات کشاورزی این منطقه مثل سیب زمینی که بر روی دست کشاورزان باقی می ماند و حتی گاهی در مسیر های ترانزیت به خاطر طولانی شدن بروکراسی تجاری در واگن های قطار می پوسید راهی بازارهای کشورهای حوزه سی.ای.اس می شود.

معاهده شانگهای در خصوص صادرات برخی از محصولات کشاورزی کمک می کند

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه می گوید: باز شدن برخی از گره ها به ویژه با کشور ترکمنستان داشتیم در این معاهده بسیار حائز اهمیت است و در این اجلاس موافقت شد این مشکل برطرف شود و این مهم برای گلستان بسیار حائز اهمیت است.

منتظری تاکید کرد: مدتی عبور و مرور از مرز اینچه برون به ترکمنستان را شاهد نبودیم و معاهده شانگهای در خصوص صادرات برخی از محصولات کشاورزی کمک می کند و این مهم یک دریچه فرصت و پیشران برای رشد اقتصادی استان به شمار می رود.

وی تاکید کرد: اجلاس شانگهای یکی از معتبرترین اجلاس جهان به شمار می رود و جمهوری اسلامی ایران سال ها در انتظار بود که به عنوان یک عضو اصلی و رسمی پذیرفته شود و اینکه در این شرایط به عنوان عضو اصلی پذیرفته می شود نشانه عظمت و بزرگی جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: به برخی از کشورهای اجلاس مثل افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان فصل مشترک فرهنگی داریم که می تواند این معاهده به تقویت آنها کمک کنند و لذا وزیر گردشگری در آن حضور پیدا می کنند.

منتظری تاکید کرد: شکل گیری این اجلاس در آستانه روی کار آمدن دولت سیزدهم یک فرصت مغتنمی بود، قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم بسیاری از شبکه های رسانه ای بیگانه و ارتباطات جمعی تبلیغات منفی می کردند که آیت الله رئیسی درها را به روی ایران خواهد بست و زمینه تبادل تجاری با ایران وجود نخواهد داشت ولی خوشبختانه آیت الله رئیسی در این فرصت به خوبی مواضع جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ترسیم کرد.

وی ابراز داشت: با روی کار آمدن آیت الله رئیسی نوع نگاه به جمهوری اسلامی ایران در دنیا روشن شد و جلوی بسیاری از سوء استفاده ها گرفته شد، در کمترین زمان امکان دیدار با مقامات بین المللی بین روسای جمهور و وزیران امور خارجه و وزیران ایجاد شده و این مزیت را به جمهوری اسلامی داده که در حوزه های مورد علاقه بتوانند با کشورهای دنیا وارد مذاکره شود و بتوانند در زمینه تجاری و اقتصادی که جزو نیازهای اساسی کشور قلمداد می شود ورود پیدا کنند.

این مقام مسئول متذکر شد: مزیت بعدی معاهده شانگهای عقد قراردادها است و اگر بخواهیم کشورهایی که عضو این معاهده هستند به صورت فردی قرارداد امضاء کنیم چند ماه طول می کشد ولی در کوتاه ترین مدت و زمان ممکن قراردادهای متعدد در این معاهده منعقد می شود.

منتظری تاکید کرد: مزیت بعدی معاهده شانگهای هم اندیشی و همراهی برای حل معضل برخی از مشکلات جهان اسلام به ویژه مسئله افغانستان است که بسیاری از کشورهای دنیا منتظر موضع جمهوری اسلامی ایران در این مسئله هستند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی ایران در عبور از تحریم های پیشرو یکی دیگر از مزیت های معاهده شانگهای به شمار می رود، گفت: استنباط آمریکا با سایر کشورهای اروپایی بر این است که قدرت بلامنازع هستند و تکیه گاه دیگر کشورها محسوب می شوند و در این معاهده این پشتیبانی که به واسطه کشورهای چین و روسیه به وجود آمده باعث می شود که موضع آمریکا در ضعف قرار گیرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا تقویت دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی را یکی دیگر از فرصت های معاهده شانگهای خواند و گفت: مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید کرده بودند که وزارت خارجه در حوزه اقتصادی گام بردارند و این در حالی است که یکی از وظایف وزرای امور خارجه شناسایی ظرفیت های اقتصادی است.

منتظری بیان کرد: خوشبختانه وزیر امور خارجه در مسیری که مقام معظم رهبری برای وزارت خارجه ترسیم کرده گام برداشته است.

سیاست خارجی دولت محدود به برجام نیست

حسن بیارجمندی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌ وگو با خبرنگار گلستان ما در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای اظهار کرد: عضویت در این سازمان تبلور عملی راهبرد حیاتی ترجیح شرق بر غرب و همسایه بر دور است.
کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: این سیاست، اولویت اعلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس قانون اساسی است، سال ۱۳۹۶این سیاست اعلان عمومی شد که: " در سیاست خارجی ،ترجیح شرق بر غرب ،ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملت ها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویت های امروز ماست" اما متاسفانه در دولت قبل بدان اهتمام لازم نورزیدند.

وی افزود: اگر نگاهی اجمالی به واکنش های داخلی و خارجی نسبت به عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان داشته باشیم و همچنین تصویری که در این هشت سال دولت های پیشین از جمهوری اسلامی ایران با برجام در جهان ساختند و تحریم هایی که بعد از آن اعمال کردند و در یک کلام کل عایدی ما از برجام اذعان خواهیم نمود که این عضویت و پیگیری روند کامل آن و اهتمام به مشارکت فعالانه و روابط عمیق با اعضای این سازمان می تواند ما را با یک توان تجاری مناسب به بازارهای بزرگ جهانی متصل کند.

بیارجمندی اضافه کرد: با پیوستن به دیگر سازمان های اقتصادی همچون بریکس(سازمان قدرت های اقتصادی نو ظهور) گسترش دهد و این خود علاوه بر اینکه منافع مشترک بالایی برای ایران و این سازمان دارد و ایران را از اثرگذاری تحریم ها تا حدود بسیاری دور کند و دسترسی ایران به توان تکنولوژیکی و فناورانه ای که در این منطقه تسهیل کند، از همه مهم تر اینکه با توجه به زیرساخت های پولی و مالی که در این سازمان وجود دارد، بخش اصلی تحریم های مالی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران خنثی می شود.


کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با حفظ استقلال و آزادی و مردم سالاری دینی برخاسته از انقلاب اسلامی که همچنان با گام دوم در جریان است که با رای قاطع مردم در ۲۸خرداد به جهانیان اعلان شده است؛ جایگاه جهانی ایران ،مزیت های ژئواستراتژیک آن در قلب جهان ،هاب منطقه ای و جهانی بازرگانی ،شریک اصلی در تامین انرژی، توان نظامی و امنیتی و اطلاعاتی منطقه ای خود را برای این سازمان به ارمغان آورده است و همین تضمین کننده این رابطه متوازن و بهرمندی از منافع این عضویت بعد از طی روند اداری و حقوقی یکساله آن است.

وی ادامه داد: این عضویت در واقع پیام عملی آن بخش از سخنان آیت الله رئیسی است که گفتند سیاست خارجی دولت ما محدود به برجام نیست، به نظر من آن انگاره ای که آمریکا و اروپا و ایادی داخلی آنها در 8سال گذشته ساخته بودند که همه راه های سیاست خارجی جمهوری اسلامی به برجام ختم می شود؛ شکست و دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند.

بیارجمندی بیان کرد: آمریکا و اروپا با طعمه رفع تحریم‌ها و وسوسه غربگرایان در داخل بدنبال کشاندن ایران به میز مذاکرات فریب و خسارت محض بودند، کاری که از سال 91 کلید زدند و نطفه اش را در انتخابات 92 بستند و فرزند نامشروع و ناقصش را بر ما تحمیل کردند.

گلستان؛ قلب تپنده ارتباط با آسیای میانه

گفتنی است اجلاس شانگ های که زمینه ساز حل اختلاف جمهوری اسلامی ایران با جمهوری ترکمنستان کمک کرده باعث می شود که گره مشکلات تامین برخی از نهاده های اساسی که این روزها دامداران را نگران کرده باز شود و حتی در صورت نیاز از آنجایی که مردم منطقه شمال کشور در انتهای خطوط بهره مندی از گاز عسلویه و جنوب کشور قرار دارند از بحران قعطی گاز و به واسطه آن قطعی برق در زمستان نجات پیدا می کنند.

از آن جایی که گلستان آمادگی برقراری ارتباطات زمینی و هوایی خوبی با کشورهای آسیای میانه نظیر ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان را دارد می تواند به عنوان قلب تپنده توسعه صادرات کشور به سرزمین آسیای میانه باشد و راه همواری برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه باز کند.

حتی این رویداد باعث می شود که صنعت نوپایی پرورش میگو در استان گلستان مسیر بهتری برای رسیدن به بازارهای منطقه داشته باشد و تجار جدی تر طرح انتقال میگوی گلستان از طریق کانتینرهای یخچال دار را آهن دنبال کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.