1399-08-22 10:33
1496
0
71540
گزارش/

زانو زدن محدودیت ها در مقابل اراده قرارگاه خاتم الانبیا/ پروژه سد نرماب نباید باعث سلب اعتماد مردم شود/ آبگیری سد تا پایان سال

با وجود تمام محدودیت ها و همچنین بدقولی دولت در تامین ۱۵ درصد سهم اعتبارات خود، قرارگاه خاتم الانبیا با اراده قوی پای کار ماند تا امسال شاهد آبگیری این سد باشیم.

به گزارش گلستان ما، با استناد به گزارشات منتشر شده در رسانه ها، سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال (۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد که تاکنون به دلایل مختلف از جمله عدم تخصیص به موقع اعتبارات، این پروژه به پایان نرسیده است.

اما در کنار تخصیص به موقع اعتبارات، انجام کامل تعهدات در جابجایی روستاهای واقع در حریم و کاسه سد و خرید اراضی زراعی آنها متناسب با قیمت کارشناسی از دیگر مطالبات مردم چهار روستای طرح کوچ "جنگلده بالا، باقرآباد، محمد زمان خان و پس پشته" است که عامل را نیز می‌توان یکی از عوامل تاخیر در احداث و آبگیری سد نرماب دانست.

سدی که بنا به گفته هادی حق شناس استاندار گلستان در زمان مقرر ساخته می‌شد؛ در سیل فروردین 98 به داد این استان می‌رسید و خسارت‌های 4 هزار و 800 میلیارد تومانی آن را دست‌کم به نصف کاهش می‌داد.

پروژه ای که ساخت آن برعهده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) قرار داشت به علت ناتوانی دولت در تأمین منابع مالی آن دچار وقفه شد، تا اینکه بعد از سیل فروردین ماه سال گذشته و در پی بازدید سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه از این سد قرار شد به رغم طلب چند صد میلیارد تومانی قرارگاه از دولت، پروژه ادامه پیدا کند.

 

اما در کنار بازدید سرلشکر سلامی از این سد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هم که برای امضای تفاهم نامه 12 هزار میلیارد تومانی با دستگاه‌های اجرایی گلستان به این استان آمده بود، یکی از این موارد مورد تاکیدش تکمیل سد نرماب بود.

اختصاص چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد نرماب

اما به گفته مدیر اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت از زمان شروع عملیات اجرایی این سد تا قبل از سال ۹۲، بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه هزینه شده بود اما پس از آن، تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد تخصیص یافت.

مهدی ضیایی در آخرین اظهارات خود در خصوص سد نرماب، افزود: علاوه بر آن دولت در بوجه امسال هزار میلیارد ریال بودجه برای این سد پیش بینی کرده که وزارت نیرو به دنبال ۲ برابر کردن این بودجه برای تکمیل بدنه مخزن و آبگیری آن تا اردیبهشت سال آینده است.

وی تاکید کرد: آزادسازی ۵۷۰ هکتار اراضی مخزن سد و جابجایی چهار روستای باقی مانده در حریم آن شامل جنگلده بالا، باقر آباد، محمد زمان خان و پس‌ پشته و پرداخت مطالبات پیمانکار و همچنین اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی سد نیز به حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

بی توجهی به مشکلات مردم روستاهای بالادست سد نرماب باعث بی اعتمادی آنها می شود/ تکلیف اراضی کاسه سد مشخص شود

رضا آریانپور، نماینده شرق گلستان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: این سد یک‌ سوم آب شرب استان را تأمین خواهد کرد و ۱۸ هزار هکتار زمین کشاورزی نیز با استفاده از این سد آبیاری خواهند شد.

وی افزود: تأخیر در افتتاح و تکمیل سد و تأخیر در جابجایی مردم روستای جنگلده بالا، مینودشت باعث نگرانی و سلب اعتماد اهالی شده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده تا حدودی این قضایا مدیریت شده است.

نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس بیان کرد: در رابطه با روستای جنگلده بالا مسئولان قول دادند تا پایان سال مردم را منتقل کنند که امیدواریم به این قول عمل کرده تا مردم بیشتر از این دچار بی اعتمادی و آسیب نشوند.

وی با اشاره به دیدار خود با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کشور، گفت: آقای حاج رسولی ها در این دیدار اعلام کرد برای سد نرماب ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ اختصاص پیدا کرده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم اخیراً طی انعقاد تفاهم‌ نامه‌ای بین آب منطقه‌ای و قرارگاه خاتم‌الانبیاء اختصاص پیدا کرد و طبق جلسه ای که مجمع نمایندگان و استاندار با وزیر نیرو داشت و نیز دکتر تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در بازدید اخیر خود از محل سد نرماب بیان کرد: با اختصاص حدود ۴۰۰ میلیارد تومان این سد به مرحله آبگیری خواهد رسید.

نماینده شرق گلستان تاکید کرد: طبق پیش‌بینی مدیرعامل آب منطقه‌ای کشور، سد نرماب تا پایان سال و در نهایت اردیبهشت ۱۴۰۰ به مرحله آبگیری خواهد رسید و امیدواریم در هفته دولت سال آینده شاهد افتتاح این پروژه عظیم باشیم. 

آریانپور تاکید کرد: اما نکته ای که به آن کم توجهی شده و برای مردم مشکلات عدیده ای ایجاد کرد؛ بحث کوچ روستاهای کاسه سد است و رسیدگی به مردم این روستاها از نظر من بیشتر از ساخت خود سد اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: مشکلات و مسایل روستاهای جنگلده بالا و پایین با صبر ، گذشت و خویشتنداری که اهالی این روستاها از خود نشان دادند تا حدود زیادی مرتفع شده است؛ اما الان موضوع کوچ روستاهای پس پشته، محمد زمان خان و باقر آباد مطرح است و این قضیه باعث شده که از چند سال قبل اهالی این روستاها بلاتکلیف باشند؛ متاسفانه مسئولین نه برنامه مشخص و دقیقی برای کوچ آنها دارند و نه به اهالی این روستاها خدمات می دهند.

وی گفت: چندین سال است که طرح هادی در این روستاها اجرا نمی شود، مدارس آنها آسیب دیده و تخریبی است؛ اما اجازه تعمیر داده نمی شود و روی چشمه آب آنها هزینه نمی شود و کلا این روستاها از تمامی خدماتی که اهالی سایر روستاها دریافت می کنند محرومند و بی توجهی مسئولین استان و کشور و آب منطقه ای به شرایطی که مردم مومن و ولایتمدار این روستاها در آن زندگی می کنند ناراحت کننده است؛ لذا اینجانب از استاندار گلستان که همیشه دغدغه توسعه این استان را داشته و دارد و تاکنون هم در کنار مجمع نمایندگان پیگیری خوبی در مورد سد نرماب داشته، تقاضا دارم تا به همراه مدیران مربوطه بازدیدی از روستاهای محمد زمان خان ، پس پشته و باقر آباد داشته و مشکلات اهالی ایثارگر این روستاها را از نزدیک مشاهده کرده و به عنوان مدیر ارشد دولت در استان گلستان برای رفع این مشکلات برنامه زمانبندی شده ارائه کند.

سد نرماب تا پایان سال آبگیری می شود/ آبگیری سد، پایان کار سد نیست

سید محسن حسینی، مدیر کل آب منطقه گلستان در گفتگو با خبرنگار ما بر خلاف ادعاهای رسانه ها که سال شروع و پایان این پروژه را به ترتیب سال ۹۰ و ۹۵ اعلام کرده اند، گفت: احداث سد نرماب از سال ۹۱ شروع و در صورتی که اعتبارات تامین می شد؛ باید در سال ۹۷ به پایان می رسید؛ ولی با توجه به اینکه اعتبارت به موقع تخصص نیاقت، این پیش بینی و برنامه ریزی محقق نشد.

 

وی افزود: با توجه به پیش بینی های انجام شده این سد در اسفند ۹۹ یا در نهایت اردیبهشت ۱۴۰۰ آبگیری می شود و این یعنی ما باید تراز سد را به حدی برسانیم که چنانچه سیلی با حداکثر شدت رخ دهد؛ بتوانیم آن را مهار کنیم تا به پایین دست آسیب نرسد.

وی خاطرنشان کرد: در سیل سال ۹۸ بخشی از سیلاب توسط این سد کنترل شد؛ اما قابلیت مهار کامل آن را نداشت.

حسینی گفت: برای آبگیری سد نرماب ۴ محور را دنبال کردیم و یکی از محورها، ادامه خاکریزی سد است که بعد از هر لایه خاک ریزی، باید هر مرحله آزمایش گردد تا تمام جوانب و ایمنی در این پروژه حاصل شود.

وی یکی دیگر از محورها را تاسیسات هیدرومکانیکال و دریچه های سد دانست و افزود: این دریچه ها نیز در حال آماده سازی توسط کارخانه سازنده است.

مدیرکل آب منطقه استان گلستان جابجایی روستاها را سومین محور دنبالی در پروژه سد نرماب عنوان کرد و ادامه داد: جابجایی روستاهای تخت تاثیر پروژه سد نرماب با کلنگ زنی استاندار آغاز شد و با تفاهمی که با بنیاد مسکن انجام شده است؛ در حال حاضر ۴۸ خانه در حال ساخت است که در هفته آتی فاز دیگری از این پروسه به بنیاد مسکن واگذار خواهد شد‌

وی محور پایانی که بصورت موازی در حال اجرا است را، تملک اراضی کشاورزی کاسه سد دانست و گفت: تملک اراضی کاسه سد نیز در حال انجام است و این برنامه پس از آبگیری و با تملک سایر اراضی و همچنین جابجایی دیگر روستاها ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: آبگیری به معنای افتتاح این پروژه نیست و پروسه خاکریزی سد ادامه خواهد یافت و پیش بینی می شود پروژه خاک ریزی تا پایان سال ۱۴۰۰ پایان یابد.

حسینی گفت: سه چهارم منابع اعتباری این سدتامین شده است که در آینده میزان اعتبار باقی مانده نیز براساس قولی که داده شده است، تامین می شود.

مدیرکل آب منطقه استان گلستان تصریح کرد: با توجه به اینکه پروسه جابجایی روستاها فاز به فاز انجام می شود و احتمال اینکه ساخت ساز زمانی باشد؛ قطعا اقدام به آبگیری ما طوری نخواهد بود که به روستا آسیب وارد شود.

وی در خصوص نحوه واگذاری زمین و منزل به روستاییان نیز، گفت: ما سه راه حل در پیش رو داشتیم؛ یکی اینکه خانه مردم را خریداری کنیم؛ اما با توجه به اینکه امکان تضرر مردم وجود داشت، از این اقدام صرفنظر کردیم.

حسینی ادامه داد: روش دیگر این بود که شهرک یا روستا ایجاد کنیم که این پروژه می‌توانست توسط پیمانکار و صرف زمان طولانی و یا واگذاری به بنیاد مسکن انجام شود؛ با توجه به اینکه این کار در حیطه کاری و تخصص بنیاد مسکن بود، با واگذاری به بنیاد مسکن موافقت شد.

وی در پایان گفت: ما پس از قیمت گذاری منزل روستاییان، تسهیلات را به بنیاد مسکن جهت ساخت منازل آنها واگذار می‌کنیم و با توجه به اینکه بیشتر خانه ها از نظر فنی و استحکام مشکل داشت؛ قیمت گذاری نیز طوری انجام شد که به نفع مردم باشد‌.

پیگیری تکمیل و بهره‌برداری این سد بعنوان یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان با ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب علاوه بر تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق استان، آب مورد نیاز ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را تامین کرده و نقش زیادی در جلوگیری از سیل‌های احتمالی خواهد داشت و به نوبه خود تأثیر به سزایی در جهش تولید نیز دارد.

گزارش: حمید دلدار

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.