1400-04-28 11:49
938
0
75437
قصه پر غصه خرید مرغ؛

تعارض منافع مسوولان دولتی مهم ترین چالش اقتصاد معیشتی/ قرعه ایجاد صف باز هم به نام مرغ افتاد

قصه دغدغه تامین کالای اساسی در خصوص معیشت برای سرپرستان خانوار به اموری روزمره تبدیل شده و این چرخه همچنان برای آن ها ادامه دارد تا جایی که قرعه ایجاد صف های طولانی این بار هم به نام مرغ ها افتاد.

به گزارش گلستان ما، مرغ دولت انگار یک پا دارد و قرار نیست به ماجرای تامین کالای ضروری مردم ورود جدی کند تا با خاطره ای خوش در ذهن مردم به کار خود پایان دهد.

موضوع تعارض منافع مسوولان یکی از مواردی است که متاسفانه در این دولت به وفور یافت شد از ماجرای ورود فرزندان آقازاده به فضای اقتصادهای وابسته و کنترل کردن فضای واردات و صادرات تا ماجرای کارخانه داری در حوزه های مختلف برخی مشاوران و معاونان دولتی که باعث  ایجاد فضای فعلی شده است.

قصه دغدغه تامین کالای اساسی در خصوص معیشت برای سرپرستان خانوار به اموری روزمره تبدیل شده و این چرخه همچنان برای آن ها ادامه دارد تا جایی که قرعه ایجاد صف های طولانی این بار هم به نام مرغ ها افتاد.

در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم همچنان شاهد بی تدبیری در بازار مرغ هستیم که گویا در برخی استان‌ها مرغ پیدا نمی شود و اگر هم موجود باشد قیمت آزاد کیلویی 35 الی 38 هزارتومان به فروش می رسد.

این روزها بازار عرضه مرغ در استان گلستان به عنوان قطب اصلی تولید از اوضاع خوبی برخوردار نیست و گویا مسئولین جهاد کشاورزی همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برند و فضا را طوری جلوه می دهند که انگار در استان دیگری زندگی می کنند.

این موضوع بهانه ای شد تا بین مردم رفته و به گفتگو بپردازیم تا ببینیم نظرات آنان از وضعیت فعلی بازار عرضه مرغ به چه شکلی است؟ آیا آن ها هم مانند مسوول جهاد کشاورزی گلستان در خرید مرغ مشکلی ندارند؟

نظر مشترک اکثر افراد از عدم مدیریت توزیع مرغ در سطح بازار و نظارت بود که چرا در همه مغازه ها مرغ بصورت فراوان وجود ندارد که هر وقت جهت خرید مرغ به بیشتر مرغ فروشی های سطح شهر مراجعه می‌کنند با نبود مرغ مواجه می‌شوند. 

عده ای هم از بازار سیاه دام و طیور گله مند بودند که چرا قیمت دان مرغ باید بیش از ٧هزار تومان باشد در صورتی که تا چند ماه پیش ۴هزار تومان بود.

نوشدارو پس از مرگ سهراب

برای مردم گلستان این سوال مطرح شده که سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی این تاکنون برای رفع این مشکل در قطب تولید مرغ کشور چاره ای پیدا نکرده است؟ 

طبق گفته بیشتر مرغداران گلستانی آن ها نمی توانند برای تهیه دان مرغ بصورت دولتی اقدام کنند و اگر هم اقدامی صورت گیرد بعد از ۴۰ روز دان تحویل مرغدار می‌شود که آن زمان دیگر مرغی در مرغداری وجود ندارد. 

مردم از سازمان جهاد کشاورزی استان گله مند بودند که چرا دان مرغ بین مرغداران به صورت عادلانه توزیع نمی شود تا مرغداران بتوانند با خیال راحت جوجه ریزی کنند و دیگر عرضه بازار مرغ هم دچار مشکلاتی نشود.

با توجه به این که وظیفه اصلی جهاد کشاورزی و رئیس قرارگاه ساماندهی، تامین مرغ زنده از مرغداران و تحویل آن به کشتارگاه و در آخر توزیع در بازار می باشد اما همچنان بی تدبیری این سازمان باعث کمبود مرغ شده است.

تنها دوساعت در روز مرغ داریم

در ادامه به سراغ محمدخانی یکی از مرغ فروشان با تجربه رفتیم تا بیشتر در جریان وضعیت بازار مرغ قرار بگیریم.

محمد خانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: وضعیت بازار فعلی مرغ در سطح استان خیلی خوب نیست تا ما آنطور که باید به مردم ارائه خدمت کنیم.

وی افزود: علت اکثر این مشکلات از سمت مرغداری ها می باشد و یکی از دلایل عمده آن هم افزایش قیمت و نبود دان مرغ، گرمای تابستان و نیز تلفات زیاد که باعث عدم جوجه ریزی در مرغداری ها می شود.

این مرغ فروش گرگانی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود مرغ مواجه هستیم اما قیمت مرغ نسبت به استان های دیگر در استان گلستان هیچ تغییری نکرده، افزود: در طول روز به مقدار ١٠٠ الی ١۵٠ کیلو مرغ گرم به ما تحویل می دهند که در عرض دو ساعت تمام می‌شود و خیلی از مشتریان بدون مرغ از مغازه خارج می شوند.

کمبود مرغ نداریم!

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اما این گلایه‌ها را قبول ندارد و معتقد است کمبودی در بازار مرغ استان وجود ندارد. وی بروز موارد پیش بینی نشده مانند تعطیلی و جابجایی کشتارگاه‌ها را از دلایل مهم کمبود مرغ در روز‌های اخیر دانست.

طبق گفته وی در روز‌های گذشته چند کشتارگاه به ویژه در گرگان و علی آباد کتول به علت قطعی برق و خرابی چاه آب برای عرضه این ماده غذایی دچار مشکل شده بودند و انجام هماهنگی برای استفاده از ظرفیت کشتارگاه‌های دیگر و جایگزینی به زمان نیاز داشت و سبب اختلال در بازار شده بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: امروز 136 تن مرغ در استان توزیع شد در حالی که مصرف روزانه مرغ در گلستان بین 90 تا حداکثر 110 تن است.

وی با بیان اینکه در 20 روز گذشته به طور متوسط روزانه 125 تن مرغ در استان توزیع شد به مردم اطمینان داد: کمبود مرغی در استان وجود ندارد و قیمت فروش هم بین 24 تا 25 هزار تومان است.

مهاجر گفت: در استان گلستان یک هزار و 50 واحد مرغداری با ظرفیت تولید روزانه 550 تا 600 تن فعالیت می‌کنند و نیمی از آن‌ها ماهانه جوجه ریزی دارند و علاوه بر تأمین نیاز استان، معین برخی استان‌ها از جمله تهران است.

مردم آنچه را می بینند باور دارند نه آنچه که شنیده باشند

همچنان میان اظهار نظر مسوولان و آنچه که به عنوان واقعیت در بازار وجود دارد اختلاف بسیار است و مردم مانده اند یخچال های خالی مرغ فروشی ها را یا اظهار نظر کمبود مرغ نداریم را باور کنند.

مسئله ای که مشخص است این موضوع می باشد این اولین بار نیست در قطب تولید مرغ کشور این اتفاق رخ می دهد اما اگر اظهار نظر مسوولان نیز درست باشد پس پای کار در بخش توزیع و نظارت بر توزیع می لنگد که آن هم هر چه سریع تر فکری به حالش شود.

هر شب بالغ بر ٢٠درصد مرغ کشتار شده در استان که معین تامین مرغ استان تهران می باشد، به میدان بهمن تهران ارسال می شود اما پس از پیگیری های ما از بازار و مرغ فروشی های تهران مشخص شد تامین مرغ برای این استان نیز به خوبی صورت نمی پذیرد و ما همچنان باید به دنبال پرتقال فروش باشیم.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.