1401-02-27 06:41
706
0
80023
عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری:

رسانه‌ها با پشت میزنشینی نمی‌توانند احقاق حق کنند/ موفقیت اقتصادی دولت بالاترین اقناع عملی است

عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه رسانه و دولت باید وجه هم‌نفسی را جدی کنند، گفت: رسانه مبتنی بر آگاهی کارکرد دولت را پیدا کرده است، از طرفی دولت نیز به منزله یک رسانه است، لذا باید رسانه و دولت وجه هم نفسی داشته باشند، رسانه‌ها با پشت میزنشینی نمی‌توانند احقاق حق کنند.

به گزارش گلستان ما، محسن سلگی امروز در نشست مجازی جهاد تبیین که با عنوان «رسالت رسانه‌های انقلابی در اقناع افکار عمومی و بیان برنامه‌های مهم اقتصادی دولت» برگزار شد، اظهار کرد: ما با تمرکززدایی در عرصه رسانه مواجه هستیم، خبرنگاری که پشت‌میزنشین باشد نمی‌تواند به ابعاد مختلف موضوعاتی که در استان می‌گذرد واقف باشد و در این زمینه احقاق حق کند.

وی با تشریح مفهومی اقناع عمومی بیان کرد: اقناع به ‌معنای عامیانه و متعارف بیشتر کلامی به ‌نظر می‌رسد اما اقناع عملی است و چه‌ بسا خیلی اوقات وجه عملی اقناع بیشتر از وجه نظری آن می‌باشد.

* بزرگ‌ترین سرمایه‌داران دنیا روی صنعت آگاهی کار می‌کنند

این روزنامه‌نگار و فعال رسانه گفت: یک اتفاقی در سپهر جهانی افتاده که ما در اوج این ماجرا هستیم، عنصر آگاهی بیش ‌از هر زمانی در جامعه بشری اهمیت پیدا کرده ‌است، تافلر ایده‌ی انقلاب آگاهی را مطرح کرده ‌است، در انقلاب صنعتی با کارخانه‌های بزرگ و خط تولیدی وسیع مواجه بودیم و مصرف به‌مثابه یک ایده سرمایه‌داری مطرح می‌شود اما در انقلاب آگاهی ما شاهد آن انبارهای بزرگ و کارگران زیاد نیستیم این‌جا انقلاب ایده و خلاقیت اهمیت دارد.

سلگی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین سرمایه‌داران دنیا روی صنعت آگاهی کار می‌کنند، تصریح کرد: بیل گیتس کسی است که در این زمینه ورود پیدا کرد، سرمایه به سمت فروش اطلاعات و آگاهی می‌رود بنابراین و براساس اهمیت همین موضوع بی‌بدیل که با آن مواجه هستیم اقناع هم شرایط حساس‌تری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط علوم شناختی و اقناع خیلی خیلی پیچیده است، افزود: چراکه همواره اقناع مبتنی بر حقیقت نیست ممکن است افراد جامعه به مسیر دیگری هدایت شوند، رسانه‌های دنیا به‌راحتی اطلاعات دنیا را جانمایی می‌کنند و به اهداف خودشان متمایل می‌سازند لزوماً دروغ گفته نمی‌شود بلکه براساس چینش اطلاعات ذهن‌ها به سمت دیگری تغییر داده می‌شود.

* اقتدار در معنای جدید با نفوذ و اقناع گره‌ خورده است

عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تبلیغات غیرمستقیم اثر بیشتری دارد، گفت: کاری که امروز در فضای مجازی صورت می‌گیرد از همین نوع رویکرد است، عرفان‌های شرقی، جدید و بی‌بنیه هستند غالبا در همین بستر شکل گرفتند، بنابراین آگاهی بیشتر از هر عرصه‌ای مهم است.

سلگی با اشاره به شکل‌گیری دولت مجازی بیان کرد: مایکروسافت یک دولت مجازی است که پروتکل و مرز دارد هنوز هم این تمرکز و مرز در آن مهم است و جاهای اعمال اقتدار می‌کند که از جنس قدرت عینی و ملموس است.

وی با بیان اینکه امروزه اقتدار معنایی متفاوت پیدا کرده است، اظهار کرد: در علوم سیاسی و دانش، دولت قدرت به ‌معنای اعمال اراده به افراد دیگری است، یک وجه سیاست اعمال اراده و تدبیر عمومی را به سرمنزل خودش برساند اقتدار در معنای جدید با نفوذ و اقناع گره‌ خورده است.

* رسانه‌ها درحال تغییر اراده‌ها هستند

این روزنامه‌نگار و فعال رسانه با این توضیح که اقناع در دولت‌های جدید نمی‌تواند مثل دولت‌های استبدادی اعمال قدرت کند، گفت: بالاترین دموکراسی در اسلام وجود دارد.

سلگی بیان کرد: دولت مجازی شکل‌گرفته؛ دولت نمی‌تواند مثل گذشته اعمال اقتدار کند در این فضا شاهدیم مفهوم قدرت تغییر پیدا کرده ‌است و رسانه‌ها هم از اعمال اقتدار و نفوذ برخوردارند و شبیه دولت شده‌اند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها درحال تغییر اراده‌ها هستند، گفت: رسانه ها در این شرایط مشخص می‌کنند چه چیزی واقعیت است و مردم را هدایت به سمت ضلالت یا رستگاری می کنند.

* رسانه انقلابی باید از واقعیت دفاع و مرز خودش را با رسانه متعارف ممتاز کند

عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری؛ رسالت رسانه انقلابی را بسیار مهم و بااهمیت خواند و ابراز کرد: از این رسانه‌ها انتظار می‌رود مردم را نسبت به حقیقت آگاه کنند، در برهه‌ای که برخی رسانه ها سعی در تحریف واقعیت دارند و ضد آرمان صداقت هستند رسانه انقلابی باید خودش را نشان دهد.

سلگی با اشاره به تغییر ماهیت رسانه و دولت گفت: کانون این دو بر محور اقناع قرار دارد، در ایده غربی تصویر واقعیت مهم‌تر از واقعیت است در حالیکه در کشور ما اینگونه نیست، رسانه انقلابی باید از واقعیت دفاع کند باید مرز خودش را با رسانه متعارف ممتاز کند که این مهم در سایه آگاهی اقناعی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه رسانه مبتنی بر اهمیت آگاهی کارکرد دولت را پیدا کرده ‌است، ابراز کرد: دولت به‌منزله یک رسانه مطرح می‌شود حضور دولت در سفرهای استانی مصداق رسانه آیینی است، رسانه آیینی حضور افراد و مصداق بارز آن تکایا و تعزیه است، رسانه‌هایی که جنس‌شان از هم‌نفسی است، رسانه و دولت باید وجه هم‌نفسی را جدی کنند.

* سفرهای استانی دولت یک حرکت فوق‌العاده است

این روزنامه‌نگار و فعال رسانه با انتقاد از کارکرد فعلی برخی خبرنگاران بیان کرد: عموماً رسانه‌ها پشت میز شدند که این رویکرد اشتباه بوده و با سرچ اینترنتی احقاق حق صورت نمی‌گیرد.

سلگی با تاکید بر اینکه سفرهای استانی دولت یک حرکت فوق‌العاده است، گفت: اما بنیادهای آن هنوز به‌ خوبی درک نشده‌ است و در این زمینه باید ابعاد بیشتری مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت وقتی می‌خواهد طرحی را اجرا کند باید با مردم به گفت‌وگو کند، افزود: در زمینه بورس در دولت پیشین شاهد بودیم که مردم به یک‌باره به سمت آن هجوم بردند، دولت یک‌دفعه باغ سبزی نشان داد که انگار جزیره‌ی گنجی پیدا شده ‌است خیلی افراد حریص شدند درحالی‌که اغلب افسانه و توخالی بود مثل رؤیایی که انسان‌های ماجراجو برای پیدا شدن شهرهای گمشده به‌دنبال آن هستند.

* رسانه و دولت باید در میان توده‌های مردم حضور میدانی داشته باشند

این روزنامه‌نگار بیان کرد: دولت روحانی فراخوانی به مردم داد اما آیا این فراخوان پیوست سیاسی داشت یا آگاهی در این زمینه مهم بود و پیوست آگاهی‌بخشی به مردم در اولویت قرار داشت آیا به مردم گفته شد که در بازار بورس یکباره ثروت آن‌ها از دست خواهد رفت، بورس ریسک دارد و بی‌مبالاتی خطرناک است، دولتی که افراد را حریص و پراسترس بار آورد تااینکه نتایج تلخی در زندگی برایشان رقم خورد.

سلگی با اشاره به اینکه رسانه‌ها و دولت در زمینه اقناعی چه کرده‌اند، تویح داد: در زمینه فروش سربازی چه پیوست آگاهی وجود داشت آیا مطالعات جدی صورت گرفت که این طرح چه منافعی برای طبقات محروم دارد، علی‌رغم آن اتفاقی که در مفهوم دولت، اقتدار، اقناع و نفوذ افتاده است ما همچنان در ماجرایی که در دنیا فکر شده ولو به سمت باطل اما از آن دور هستیم.

وی با بیان اینکه دولت امروز کارکرد رسانه پیدا کرده ‌است، تصریح کرد: حتی دولت لیبرال نمی‌تواند دولت پلیس باشد، این دولت هم ناچار است مادام با مردم گفت‌وگو کند، اقناع از جنس عملی باید صورت بگیرد دولت و رسانه باید از هم درس‌هایی بگیرند، رسانه و دولت باید در میان توده‌های مردم حضور میدانی داشته باشند.

* خبرنگاران فقط درگیر سوژه نشوند

عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: نباید انتظار داشته‌باشیم که دولت فقط کار کند و رسانه‌ها در اقناع افکار عمومی کار کنند رسانه باید کارکرد انتقادی خود را حفظ کنند، رسانه‌های انقلابی باید صدای مردم و انقلاب باشند تبدیل به بنگاه خبرپراکنی نشوند باید موضع انصاف را داشته باشند و سمت مردم و انقلاب بایستند.

سلگی بیان کرد: انقلاب اسلامی مبتنی بر این انگاره است علم را اصالت می‌دهد نه قدرت را؛ نقش رسانه‌های انقلابی در این زمینه مشخص است رسانه باید کانون اش حقیقت و آگاهی‌بخشی باشد و واقعیت را به مردم بگوید از رسانه انتظار داریم علم بنیاد باشد، ساختار و نظام مسائل داشته باشد، در صورت نیاز آموزش ببیند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران فقط درگیر سوژه نشوند، ابراز کرد: رسانه باید نظام مسائل داشته باشد، سراغ سوژه‌هایی با چارچوب انقلاب اسلامی برود و با مردم محوری و با آگاهی یک سوژه را پیگیری کند.

* مردم ارزش صداقت را می‌دانند/ موفقیت عینی اقتصادی می‌تواند بالاترین اقناع عملی باشد

این روزنامه‌نگار از جهاد تبیین به عنوان یک ایده درخشانی یاد کرد و افزود: نباید جهاد تبیین را به چند بخشنامه سازمانی تنزل دهیم جهاد تبیین مستلزم اطلاع از مبانی انقلاب است، رسانه و دولت کارکرد جدیدی پیدا کردند ،مفهوم اقتدار و اقناع تغییر یافته و آگاهی دراین‌میان حرف نخست را می‌زند.

سلگی با اشاره به اینکه مردم ارزش صداقت را می‌دانند، گفت: دولت سیزدهم باید آگاهی‌بخشی کند تا مردم به برنامه‌هایش اعتماد کنند، دولت پیشین سیاست شوک را در پیش گرفته بود و در پی گفتگو با مردم نبود، دولت فعلی باید از سیاست شوک دوری کند وارد گفتگو با مردم شود، نظام مسائل را داشته باشد و صرفاً سیستم روزمرگی و سوژه ای نباشد.

وی با اشاره به اینکه بین برنامه داری و برنامه مداری تمایز زیادی وجود دارد، تصریح کرد: فضای عمومی دولت سیزدهم باید به سمت برنامه مداری پیش برود، رئیسی در این زمینه انگیزه‌های جدی دارد و همه باید به دولت کمک کنیم تا بتواند ایده‌ها و طرح‌های اقتصادی را به نفع مردم عملیاتی کند.

سلگی با بیان اینکه موفقیت عینی اقتصادی می‌تواند بالاترین اقناع عملی باشد، گفت: تیم رسانه‌ای دولت هنوز نتوانسته گفتگوی منسجم در آگاهی بخشی عمومی پیرامون انعکاس برنامه‌های دولت داشته باشد که نیاز است به این مهم توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.