1400-09-16 08:34
822
0
77419
در میزگرد دانشجویی مطرح شد؛

ویژگی های دانشجو طراز/راه دور زدن تحریم دیپلماسی علمی است/ پاسخ دانشجویان به یک سوال امنیتی در دولت

به مناسبت 16 آذر دانشجویان نخبه گلستانی در دفتر گلستان ما حاضر شدند تا در یک میز گرد تخصصی به نقش دانشجویان توجه بیشتری داشته باشیم.

به گزارش گلستان ما؛ بیرق آگاهی و بیداری جامعه را این روزها در دست دارد و اجازه نمی دهد که خون هم قطارانشان در 16 آذر ها پایمان شود.

امروز دانشجوی بیدار صدای رسای جامعه است که با نقدهای سازده خود دیوار ناکارآمدی های مسئولان را به زمین واژگان می کشاند و برای آنها نقشه راهی برای برون رفت مشکلات می سازند.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید همه روز ما روز دانشجو باشد که بتوانیم شرایط را تغیر دهیم و دماغ استکبار را نیز در میدان اقتصادی به خاک بمالیم.

در این راستا و به مناسبت 16 آذر دانشجویان نخبه گلستانی در دفتر گلستان ما حاضر شدند تا در یک میز گرد تخصصی به نقش دانشجویان توجه بیشتری داشته باشیم.

دانشجو موذن جامعه است

مصطفی نوروزی، فرمانده بسیج دانشگاه گلستان که در رشته عمران تحصیل می کند، می گوید: شهید بهشتی دانشجو را موذن جامعه می داند که اگر غافل بماند نماز امت قضا می شود.

نوروزی به ویژگی های موذن اشاره و ادامه داد: نخستین ویژگی موذن این است که باید آگاه به اوقات شرعی باشد و دانشجو نیز اینگونه است و اگر نسبت به مسائل اطراف آگاه نباشد ممکن است زود یا دیر اقدام کند و یا اصلا اقدام نکند که این مسئله مضراتی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی متذکر شد: نیاز است موذن جامعه جلوتر از همه حرکت کند و اگر بخواهد موذن هم راستا نمازگزاران حرکت کند دیگر موذن نمی شود و دانشجو نیز باید زودتر از اخبار مطلع باشد و تحلیل خود را به جامعه عرضه کند و باید از مرحله خودسازی عبور کند و به مرحله دیگر سازی برسد.

این مقام مسئول تاکید کرد: مکان اصلی موذن مسجد است، می خواهد اهمیت واین فضا را تاکید کند، مقام معظم رهبری می گویند مسجد سنگر است و نباید از ان فضا فاصله بگیرم و برای دانشجو این اینگونه است و نباید از فضای علمی دانشگاه فاصله بگیرد.

نوروزی متذکر شد: دانشجو مانند یک موذن باید صدای رسا و خوبی داشته باشد که بتواند جامعه را جذب خود کند و اگر موذن جامعه ما یعنی دانشجو صدای خوبی نداشته باشد ممکن است عملکرد آن نتایج مطلوب را به همراه نیاورد.

فرمانده بسیج دانشگاه گلستان یادآور شد: اگر دانشجو اقناع کننده خوبی در جامعه نباشد باعث می شود که جامعه منفعل شود و تنها بماند و نیاز است دانشجو با بصیرت و آگاهی وارد میدان شود.

نورزی به دانشجو در تراز انقلاب اسلامی تاکید کرد و ابراز داشت: توجه به دانشجو در دانشگاه دو طرفه است و باید سطح آگاهی و بصیرت خود را دانشجو به نقطه ای برساند که بتواند مطالبه گر باشد.

نوروزی تاکید کرد: آزادی بیان و کرسی های آزاد اندیشی و تریبون آزاد کار زیبایی است و باید بتواند دانشجو حرف ها و نقدهای خود را در دانشگاه ها بیان کند اما نباید صرفا به اسم تریبون آزاد و کرسی آزاد اندیشی شرایطی را فراهم کنیم که صرفا منتقدان به نظام حرف های خود را بزنند و باید تریبون آزاد چارچوب خود را داشته باشد.

وی یادآور شد: دانشجویان امروز براساس نقشه راه انقلاب در بیانیه گام دوم باید عمل کنند و حال که دولت اسلامی در مشکلاتی فرو رفته باید بتوانند دانشجو نیز به کمک حل بحران های کشور بیاید و در این مسیر باید دولت نیز تمایل داشته باشد.

این مقام مسئول ابراز داشت: در سال های اخیر شاهد آن بودیم که منویات مقام معظم رهبری جامع عمل پوشیده نشد و انتظار ما این است که مسئولان به این منویات که از سوی ولی فقیه جامعه مطرح می شود عمل کنند.

نوروزی تاکید کرد: باید در دانشگاه ها فضایی فراهم شود که دانشجویان دغدغه ای جز تحصیل نداشته باشند ولی متاسفانه در دانشگاه ها مشکلاتی وجود دارد برای مثال یکی از مشکلات ما در دانشگاه گلستان مسئله خوابگاه است که دانشجویان از آن رنج می برند و فضای جدید دانشگاهی نیز به دلیل اینکه در خارج از شهر قرار دارد و هنوز بخش های مختلف آن تکمیل نشده مشکلاتی را برای دانشجویان در رفت و آمدها به وجود آورده است.

راه دور زدن تحریم دیپلماسی علمی است

فرمانده بسیج خواهران دانشگاه گلستان، دیپلماسی علمی را یکی از راه های دور زدن تحریم ها برشمرد و گفت: با کسب مهارت و مطالبه‌گری به‌ مرور زمان می‌توان اتفاقات خوبی رقم زد.

مهدیه واحدی با اشاره به اینکه صدای دانشجو از بقیه اقشار جامه بلندتر است، گفت: اگر موضوعی نیاز به تبیین داشته باشد باید بررسی کنیم که با موازین نظام و مقام‌معظم رهبری هم‌راستا است یا خیر؛ اگر تناقضی وجود نداشت نسبت ‌به انجام آن تعلل نکنیم.

وی شجاعت و بصیرت را دو مولفه مهم مطالبه‌گری برشمرد و ابراز کرد: در راستای مطالبه گری همچنین باید از مشورت اساتید و کسانی که مطالعه می‌کنند استفاده شود، آمیختگی شجاعت و فکر باعث حل مشکلات می‌شود.

فرمانده بسیج خواهران دانشگاه گلستان با بیان اینکه از ایجاد تفرقه در فضای دانشجویی باید جلوگیری شود، رمز موفقیت دانشجویان را در مشورت دانست و گفت: وقتی دانشجو به آن درجه از پختگی برسد که در سایه مشورت بتواند تصمیم درست را بگیرد یقینا گام های مهمی برداشته خواهد شد.

واحدی با اشاره به اثرگذاری کار جمعی ابراز کرد: در انجام کار جمعی یا تشکیلاتی نباید هدف گم شود بلکه باید با شناخت ظرفیت‌های مختلف مسیر پیشرفت را تسهیل کنیم.

وی تریبون آزاد دانشجویی را حرکتی مثبت خواند و گفت: با این کار حرف‌های مخالف و موافق شنیده می‌شود، گرچه معتقد هستم آزادی بیان در قالب چارچوب باید بیان شوند.

فرمانده بسیج خواهران دانشگاه گلستان افزود: در سال 1398 که با اتفاقات گرانی بنزین همراه بود، تریبون آزاد برگزار کردیم و نظرات موافق و مخالف را پیرامون مسئله شنیدیم، آزادی بیان توأم با بصیرت خیلی مهم است که متاسفانه برخی مسوولان دانشگاه این مسئله را برنافتند و بر خلاف شعارهای دولت سابق نسبت به آزادی دانشجو در گفتار با برخی از دوستان برخورد انضباطی کردند و بچه ها ستاره دار شدند.

واحدی با اشاره به اینکه دانشجو به مقتضیات سنی‌اش نیاز به دیده شدن دارد بر لزوم کسب مهارت فن بیان در این قشر تاکید کرد و گفت: بهره گیری از نیروی جوان منجر به افزایش کارآمدی نظام می‌شود.

فرمانده بسیج خواهران دانشگاه گلستان با اشاره به اینکه دانشجو در حل مشکلات جامعه باید آتش به اختیار عمل کند، افزود: مسئولان استانی به‌شدت دچار کم‌کاری و خواب‌آلودگی شده‌اند از نظر فرهنگی به‌شدت دچار آسیب شدیم از نظر اقتصادی که دامن‌گیر کل کشور است باید به‌ویژه به استان گلستان به‌مراتب بیشتر توجه شود.

واحدی با بیان اینکه گفت: برای حل مشکلات صددرصد نمی‌خواهیم پشتوانه دولتی داشته ‌باشیم اما دغدغه این است که سنگ‌اندازی جلوی راه دانشجو نکنند، از وعده‌هایی که دادند شانه خالی نکنند.

وی یکی از مطالبات قشر دانشجو را ارزیابی اساتید دانست و بیان کرد: فرآیندی باید وجود داشته باشد که اساتید از نظر اخلاقی و علمی سنجش شوند که متاسفانه برخی اساتید از این دو حیث سطح پائینی دارند، رؤسای دانشگاه‌ها گاهی خبر از این ‌موضوع ندارند اگر هم داشته باشند نمی‌توانند کاری کنند به لحاظ اینکه استاد به استخدام دانشگاه درآمده است، وجود این مسئله به بدنه دانشگاه آسیب می‌زند.

توقف ناپذیری در مسیر پیشرفت از ویژگی های دانشجو طراز است

 

ابوالفضل نقیبی نیز در این میزگرد خاطرنشان کرد: ۱۶اذر تاریخی است که همه دانشجویان کشور باید تاریخچه آن را بدانند و اگر آگاه شوند که به دلیل شهادت چند دانشجو در این روز به دلیل ایستادن در برابر استکبار قطعا اندیشه های مثبت بسیاری سراغشان خواهد رفت.

فرمانده بسیج دانشگاه پیام نور گلستان با اشاره به لزوم وجود روحیه مطالبه گری در میان دانشجویان نسل فعلی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه های مختلف نشان دادیم توانمندیم و رهبری نسبت به دانشجو امیدوارند لذا ما نیز باید برای پیشرفت مطالبه گری خود را ادامه دهیم.

وی افزود: یکی از ویژگی های که دانشجو باید داشته باشد توقف ناپذیری برای پیشرفت و رو به جلو حرکت کردن است و در این مسیر می تواند از تجربیات گذشتگان و جاه طلبی های مثبت برای پیشرفت کشور استفاده نماید.

نقیبی عنوان کرد: یک دانشجو در کشور با کنش‌گری ها می تواند می تواند مثمر ثمر باشد و اگر این ها در کنار پیشرفت های علمی و نخبگانی قرار گیرد می تواند سرعت پیشرفت را افزایش دهد.



فرمانده بسیج دانشگاه پیام نور تصریح کرد: هر جا حماسه آفرینی در طول تاریخ انقلاب اسلامی شکل گرفته نام دانشجویان درخشیده که این موضوع نشان از اهمیت بالای دانشجو و اثر گذاری این قشر در طول تاریخ انقلاب اسلامی است و حتی می توان در گام دوم انقلاب دانشجو را در محوریت دولت جوان انقلابی قرار داد.

وی حمایت از دانشجو و اهمیت به دغدغه های این گروه را از جمله ملزومات پیشرفت و کنش‌گری این قشر عنوان و گفت: دانشجو اگر حمایت نشود نمی تواند اثر گذاری کند وقتی می تواند اثر گذار باشد که به وی اعتماد شود و مسوولیت داشته باشد و این نکاتی است که مسوولان باید توجه کنند که متاسفانه در دانشگاه ها کمتر دیده می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.