1399-09-05 14:23
2292
1
71768
تاریخ نگار انقلاب در میزگرد تخصی 5 آذر مطرح کرد :

8هزار گلوله پهلوی برای ۵۰ هزار گرگانی در یک روز/ کسانی که غیر از پنجم آذر را روز گرگان می دانند به تاریخ این شهر خیانت می کنند

غلامرضا خارکوهی در نشست رسانه ای گفت: واقعیت این است ۵آذر در گرگان هنوز جا نیفتاده و نیاز است نخبگان فرهنگی و مذهبی شهر بیشتر بپردازند.

به گزارش گلستان ما ؛ غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار انقلاب در میزگرد تخصصی 5 آذر گرگان با بیان اینکه دستگاه های مختلف رژیم پهلوی سعی داشته اند در طول سال های مبارزه انقلابی ها تاریخ مبارزه پاک شود، خاطرنشان کرد: نزدیک به هزار صفحه کتاب در خصوص واقعه یک روزه پنج آذر گرگان به رشته تحریر در آمده است.

وی افزود: هیچ واقعه ای مانند پنج آذر گرگان رخ نداده که از قشرها و مذاهب گوناگون از شهر و روستا در آن دخیل باشند و پنج آذر در هیچ کجای کشور مانند گرگان به قیام خونین تبدیل نشد.

خارکوهی با بیان اینکه در روز پنجم آذر علما شهر نقش ویژه ای در این قیام داشتند ابراز کرد: شب قبل از قیام فرماندار وقت به علمای شهر مانند آیت الله طاهری تماس گرفت تا مانع تظاهرات شوند اما علما در این قیام در صف اول حضور داشتند.

تاریخ نگار گرگانی با اشاره به اینکه به اعتقاد وی شهدای پنجم آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند، تصریح کرد: علت تظاهرات مردم گرگان دفاع از حریم ولایت و اطاعت از دستور ولی امر زمان بود.

وی ادامه داد: این قیام در ادامه واقعه مشهد رخ داد در جایی که امام خمینی (ره)دستور به عزای عمومی دادند و مردم گرگان به دلیل اینکه امام زاده عبدالله را جزو منتسبین به حضرت رضا(ع)می دانستند مکان تجمع را امام زاده گرگان مشخص کردند.

خارکوهی تصریح کرد: حضور ۵۰هزار نفر از شهر روستا در سال ۵۷بی سابقه بود و از طرف دیگر با وجود اینکه همه مردم بدون سلاح آمده بودند ۸هزار گلوله در آن روز طبق شواهد تاریخی استفاده شد.

تاریخ نگار گرگانی در تشریح ماجرای پنج آذر اذعان کرد: ماموران در آن روز به فلکه محل تجمع مردم مسلط بودند و ماموران مردم را به نوعی محاصره کرده بودند.

وی متذکر شد: ماموران بعد از این که گاز اشک آور زدند بلافاصله شروع به تیراندازی کردند که باعث شد تا گرگان در این روز بیش از ۲۰۰شهید و مجروح تقدیم انقلاب کند.

خارکوهی گفت: کسانی که غیر از پنجم آذر را روز گرگان می دانند به تاریخ این شهر خیانت می کنند و وجهه سیاسی را پر رنگ تر تاریخ و فرهنگ می کنند.

تاریخ نگار گرگانی بیان کرد: ظرفیت پنج آذر ظرفیتی ملی است اما نمی دانم چرا عده ای نمی خواهند یک روز این شهر به انقلاب منتسب باشد.

وی افزود: برخی از سیاسی ها با غرض ورزی سعی دارند پنج آذر را روز گرگان ندانند اما رییس جمهور منتخب مردم این روز را ثبت ملی کرده مگر آن ها همین رییس جمهور را قبول ندارند؟

خارکوهی یادآور شد: بهترین شاخصه ها برای نام گذاری روز گرگان را پنج آذر دارد چرا که روز عزت آفرینی مردم گرگان در تاریخ شد.

تاریخ نگار گرگانی در خصوص سالروز تشکیل بسیج نیز عنوان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس ۵۰هزار نفر به مناطق جنگی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه گرگان جزو اولین شهرها برای اعزام رزمندگان بود، اظهار کرد: بسیج تبلور حضور در دفاع مقدس و کمک رسانی است.

خارکوهی با اشاره به لزوم تاریخ نگاری در خصوص خدمات بسیج در حوادث متعدد، تصریح کرد: گزارش ها و پرونده های اداری پس از چند سال از بین می رود اما چیزی که در یادها خواهند ماند تاریخ و کتاب خواهد بود.

وی گفت: دانشگاه ها بهترین مکان برای بررسی حوادثی مانند پنج آذر است همه اساتید و نهادها بسیجی وار به موضوع وارد شوند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی بایزیدی

با سلام. در اینکه روز حماسه آفرین پنجم آذرماه 1357 یک روز تاریخی، ماندگار، و قابل ستایش هست هیچ تردیدی نیست. اما برای اینکه این روز، روز گرگان نام بگیرد، قطعا گزینه مناسبی نیست. روزی که 14همشهری عزیز به شهادت رسیدند و دهها تن زخمی شدند، روز جشن و شادمانی است؟ در شهرهای بزرگتر از گرگان مثل شیراز، اصفهان، قزوین، رشت، همدان، تبریز، و... هم که روزهای پرشهیدتری از 5آذر گرگان داشتند، آیا آن روزها برای روز شهرشان انتخاب شده است؟ یک موضوع فرهنگی - اجتماعی را چرا باید سیاسی کنیم؟ روز گرگان، روزی است که نشان از تاریخ و فرهنگ این شهر دارد و بهترین گزینه با توجه به مذهبی بودن شهر گرگان و بافت تاریخی - مذهبی این شهر، روز 21 اردیبهشت است که نخستین بار به استرآباد، دارالمؤمنین لقب دادند. پیشنهاد می کنم خیلی منصفانه و معتقدانه، از این روز تاریخی - مذهبی دفاع کنید. در شهر گرگان، هر محله ی تاریخی تکایای بسیاری دارد که این تیپ از معماری و بافت شهری، در شهر دیگری از کشور موجود نیست. در اغلب محلات، مساجد تاریخی و البته امام زادگان(ع) مدفونند. گرگان، دارالمؤمنین بوده است. موفق باشید.

0
0
پاسخ
1399-09-08 00:31

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.