1401-08-13 19:03
653
0
82123
به قلم فغال رسانه ای گلستان:

« نظم جدید جهانی و نقش ایرانیان در آن »

محمد دیلم کتولی در یادداشتی « با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبري دردیدار دانش‌آموزان.» به « نظم جدید جهانی و نقش ایرانیان در آن » پرداخت.

به گزارش گلستان ما؛ محمد دیلم کتولی در یادداشتی نوشت: « نظم جدید جهانی و نقش ایرانیان در آن »

« با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبري دردیدار دانش‌آموزان.»

موضوع نقش آفرینی جمهوری اسلامی در نظم جدید بین‌المللی، به‌عنوان رسالتی اجتناب‌ناپذیر و فراقوه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و در صدر اولویت‌های نظام اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داشته و تمامی قوای کشوری و لشگری باید خود را برای ایفای نقش نظام اسلامی در عرصه نظم جدید بین‌المللی آماده کنند.
نظم نوین جهانی که به ایجاد ساختار سازمان ملل متحد انجامید، امروز به دلیل ناکارآمدی و ناتوانی این سازمان در حل معضلات و بحران‌های موجود در جهان از یک‌سو و سوءاستفاده قدرت‌های بزرگ از این ساختار برای گسترش سلطه و چپاول کشور‌ها از سوی دیگر، در حال فروپاشی بوده و تلاش امریکا در سه دهه اخیر برای جایگزینی نظم مورد نظر خود بعد از فروپاشی شوروی نیز ناکام مانده و جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخی برای ورود به نظمی جدید است.
مقام معظم رهبري دردیدار دانش‌آموزان (۱۱ آبان ۱۴۰۱) در این رابطه فرمودند:«علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند، نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد »
ایشان با تاکید بر نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این ساختار نوین جهانی ، خطوط مهندسی فرآیند آنرا اینگونه ترسیم نمودند :
« آنچه بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی در نظم جدید بین‌المللی می‌افزاید، مهندسی فرایند پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین و بزرگ اسلامی است.
:small_blue_diamond:یکی از آن خطوط عبارت است از انزوای آمریکا، در نظم جدید جهانی ، آمریکا منزوی خواهد بود بر خلافی آنی که ده، بیست سال پیش بوش پدر گفت :"امروز تنها قدرت مسلط دنیا آمریکاست."
:small_blue_diamond: خط اساسی دوم، انتقال قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و حتی علمی از غرب به آسیا؛ آسیا خواهد شد مرکز دانش، مرکز اقتصاد، مرکز قدرت سیاسی، مرکز قدرت نظامی.
:small_red_triangle: خط اساسی سوم، فکر مقاومت و جبهه‌ی مقاومت گسترش خواهد یافت که مبتکرش جمهوری اسلامی است. فکر مقاومتِ در مقابل زورگویی. »
در تبیین راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران در تضعیف کردن و از بین بردن سلطه آمریکا بر جهان و ایجاد نظام تک قطبی مبتنی بر هژمون خود باید توجه داشت که :
پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، امریکا که خود را ابرقدرت بلامنازع می‌دید و زمینه را برای ایجاد نظم نوین تک قطبی و تثبیت هژمونی خود بر جهان مساعد می‌دید، با نسخه«پایان تاریخ» و «دهکده جهانی» افرادی نظیر فرانسیس فوکویاما و ساموئل هانتینگتون سرمست از باده غرور با تدوین «استراتژی امنیت ملی امریکا در قرن ۲۱» با سرعت برنامه استیلای مطلق خود بر جهان و ایجاد نظم نوین جهانی را دنبال کرده و درپی آن بود که تا قبل از سال ۲۰۰۷ میلادی آرایش و نظم نوین جهانی را به اتمام رسانده و قواعد و الزامات نظم جدید را بر جهان حاکم نماید.
امّااین حقیقت اجتناب‌ ناپذیر است که امریکا هیچ گاه نتوانست نظم بین المللی تک قطبی مطلوب خود را به صورت کامل مستقر کند و از جمله مهم‌ترین دلایل این ناکامی شکل‌ گیری انقلاب اسلامی ومتعاقب آن محور مقاومت است.
آثار ظهور انقلاب اسلامی و شکل‌گیری محور مقاومت در ناکامی امریکا و غرب در«ساقط نمودن حکومت بشار اسد و تغییر نظام سیاسی سوریه»، «ناتوانی در حذف انصارالله از سپهر سیاسی یمن» و «ناتوانی در حفظ تروریست‌های داعش» کاملاً مشهود است. موضوعی که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرراً وتحت عناوین و مفاهیمی مانند«تغییر در هندسه نظم جهانی»، «پیچ تاریخی»،«ظرفیت درون زا»،«عمق استراتژیک»و ... مورد توجه و تمرکز قرار گرفته است.
اساسی ترین نقطه و خط اساسی سوم در بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامي«گسترش فکر مقاومت و جبهه‌ی مقاومت »است که مبتکرش جمهوری اسلامی بود « فکر مقاومتِ در مقابل زورگویی.»
در میان اهداف راهبردی نیروهای جبهه مقاومت شاید مهم‌ترین هدف را بتوان مقابله با رژیم صهیونیستی دانست که این نیروها با بهره‌گیری از ابزارهای متفاوت توانسته‌اند حلقه محاصره این رژیم را تنگ‌تر کنند .
اخراج امریکا از منطقه یکی دیگر از اهداف راهبردی جبهه مقاومت است که برنامه‌های این قدرت استکباری در منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است.
و مهمترین راهبرد «صدور تفکر مقاومت »و «عزم و اراده بر مقابله با هژمونی غرب » با این تفکر و ایده و مقبولیت و مشروعیت بالای آن در بین ملت‌های آزاده جهان است .
به این ترتیب می‌توان گفت جهان در عصر جدید، صحنه تقابل مدافعان ساختار فعلی جهان به رهبری امریکا با صحنه گردانان نظم جدید جهانی است و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پرچمدار محور مقاومت و طلایه دار تحقق تمدن نوین و بزرگ اسلامی، بیشترین سهم در فروپاشی هژمون غرب را دارا بوده و در ادامه راه نیز مهم‌ترین وظیفه و رسالت را در ایجاد نظم جدید جهانی عهده دار است.
بر این اساس جمهوری اسلامی باید بتواند در معماری نظم آینده جهان، مشارکتی معنادار داشته و فراتر از منطقه در مقیاس جهانی به تغییر نظم موجود به نظم مطلوب کمک کند .
 ذکر این نکته ضروری است که :
هرکه را طاووس باید ، جور هندوستان کشد .
این راه بسیار پُر مخاطره ، سخت و ناهموار است و برای رسیدن به نقطه مطلوب و قرارگرفتن جمهوری اسلامی ایران در جایگاه خود در این نظام سیاسی و ایجاد نظام چند قطبی مبتنی بر عوامل قدرت باید تلاش فراوان کرد .
از جمله این تلاش‌ها :
_رساندن کشور به جایگاه واقعی خود در اقتصاد منطقه ای و جهانی
_ بصیرت و آگاهی مردم ( با جهاد تبیین )نسبت به نقش استکبار جهانی در برنامه‌های امنیتی علیه اسلام و انقلاب اسلامی
_ تمرکز بر سالم سازی محیط اداری و حذف رانت و ویژه خواری و کسب اعتماد عمومی برای افزایش مشارکت مردم
_استفاده بهینه از جوانان و نوجوانان و دادن نقش موثربه عنوان«نسل تأثیرگذار بر تغییرات بنیادین »به آنها
_ دیپلماسی فعال بویژه در منطقه بحران زده غرب آسیا و ایجاد وتقویت بلوک ها ، مجموعه ها و سازمان های اقتصادی ، سیاسی و نظامی_امنیتی منطقه ای و جهانی
_ افزایش توان دفاعی _ امنیتی و رسیدن کشور به نقطه ایمن و مطمئن از لحاظ دفاعی و اطمینان خاطر از توانایی بالای نظامی _ انتظامی و امنیتی در مقابله با تهدیدات سخت ، نرم و عملیات های جنگ ترکیبی دشمنان علیه کشور و نظام.«جهاد دفاعی »

_ تقویت ارتباط راهبردی بین جبهه‌ی مقاومت (هم با یکدیگر و هم با جمهوری اسلامی ) ، رفع اختلافات جزئی بین آنان ، همپوشانی نیروهای وفادار به راهبرد مقاومت، تقویت فکری ، سیاسی ، اقتصادی و تجهیزاتی آنان و پشتیبانی رسانه ای و تبلیغاتی از آنان .
وانجام سایر اقداماتی است که نتیجه راهبردی آن «ایجاد نظم نوین جهانی ونقش موثر ایرانیان در آن »باشد .

#محمد_دیلم_کتولی
#فعال_رسانه_گلستان

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.