1399-09-05 14:17
264
0
71765
عضو هیات علمی دانشگاه گلستان :

شورای فرهنگ عمومی نقش مردم را در نامگذاری ببیند / 5 آذر گرگان به انقلاب اسلامی رنگ داد

مصیب عباسی گفت : قدر مسلم نقش مردم در 5 آذر 57 تجلی حضور پرمعنا ، اعتقادی و انقلابی مردم گرگان بوده پس می تواند به عنوان روز گرگان معنا بگیرد .

به گزارش گلستان ما ؛ مصیب عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان در میزگرد تخصصی 5 آذر گرگان با بیان اینکه یکی از اشتباهات عصر پهلوی تغییرنام اسم استرآباد به گرگان است، اظهار کرد: این اسم چه مشکلی داشت چرا باید تغییر میکرد، این سابقه بلند اجتماعی، سیاسی و ادبی که در لابلای متون این واژه رسمیت و اصالت می یافت.

وی ادامه داد: بیاید پیش از آنکه تغییری که پهلوی انجام داده را بگوییم این اشتباه پهلوی را برجسته کنیم ، اصالت و بعد تمدنی این وا ژه خارج شد اگر متون انگلیسی ها و متون متقدم را بررسی کنید این واژه، میرزا مهدی خان استرآبادی  و فضل الله استر آبادی این واژه ها مربوط به این جاست شاید الان  دیگر نتوانیم بازگردانیم اما می توانستیم استان استرآباد  بگذاریم که شان و حق تاریخ اسم بود ولی آن زمان نشد چون مدافع قوی  و قدر نداشت.

عباسی اضافه کرد: اما اگر  بخواهیم در جمهوری اسلامی برای شهر گرگان اسمی را انتخاب کنیم که شان جمهوری اسلامی را از یک سو  و شان مردمی که برای پیروزی انقلاب و در تحقق جمهوری اسلامی نقش داشتند انتخاب کنیم ، باید بیشتر دقت کنیم.

وی اذعان کرد: چون در این دوره سخن از اسم گذاری می کنیم و این چهل سال را رصد کنیم، مردمی ترین، پرمعنا ترین واثربخش ترین حرکت کجا بوده است و اگر کار پژوهشی هم انجام بدهیم چون بنیانگذار این انقلاب مردم بودند حق آنها نیست که در تقویم سیاسی و اجتماعی فرهنگی کشور قرار بگیرند؟شورای عالی انقلاب فرهنگ، شورای فرهنگ عمومی و هر تصمیم گیر دیگری هست بیان نقش مردم را در نامگذاری ببیند.

عباسی بیان کرد: قدر مسلم نقش مردم در 5 آذر 58تجلی حضور پرمعنا اعتقادی انقلابی مردم گرگان بوده پس می تواند معنا بگیرد .

وی تصریح کرد: 5 آذر از بعدمردمی بودن که سر انجام آن اعتراض به 14 شهید ختم شد هم مقدمه پرمعنا دارد هم نتیجه غم انگیز بود ولی رنگی به انقلاب داد و  ارج نهادن به شهید  و شهادت نیزهست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مخالفان این روز می گویند که اگر ما این روز را بعنوان روز گرگان نامگذاری کنیم مردم باید عزا بگیرند و باید روز یرا نامگذاری کنیم که شادی کنند، خاطرنشان کرد: آیا واقعا روزی که  مردم حماسه آفریذند روز شادی نیست؟ حماسه های مردم همه شادی بخش است و شهادت که در دفاع از کیان سرزمین و دفاع از انقلاب بوده، ادم احساس غرورمی کند و افتخار بلند بالایی است.

وی اضافه کرد، تجلیل و ارج نهادن و هر نوع شادی مشروعی که در قالب انقلاب بتوان انجام داد می شود  در این روز برگزار شد و بهانه هایی که نمی شود کنسرت و امثالهم در این روز برگزار شود پس نباید 5 آذر را روز گرگان بنامیم واهی است.

عباسی با بیان اینکه تقارن هفته بسیج و 5 آذر در نظام دانشگاهی ما باید ارج نهادشود، یان کرد: استان پژوهی و گرگان پژوهی ما در ابعاد مختلف باید روز افزون باشد و اگر درتاریخ و اسناد بالادستی قرار بگیرد و به مسئولین بقبولاند که این استان محل سرمایه گذاری و تولید  ثروت است و محل رشد فرهنگی اجتماعی و سیاسی است و این وظیفه  محققان و نویسندگان این سرزمین است تا قامت گرگان و استان بیش از این  شناسانده شود.

وی با اشاره به بعد تاریخی این روز هم ابراز کرد: مردم به صحنه آمدند در هنگامه ای که ترس از رژیم حکمفرما بود ، اگر اطلس شهدای انقلاب را دربیاوریم رتبه شهدای انقلاب گرگان در کدام ردیف قرار میگرد،  14 شهید عدد بالایی است  و حتما در  رتبه یکم تا  بیستم قرار میگرد،این جایگاه نباید مورد توجه قرار بگیرد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان ادامه داد: اینکه مردم با چه اعتقادی به صحنه آمدند دو دلیل سیاسی ، فرهنگی-مذهبی دارد که مردم را از خانه به خیابان کشانده  است و اینکه به چهار راه میدان و یا میدان شهرداری  به امام زاده عبدالله  رفتند اطاعت از ولی فقیه  است که مقام دینی اعتقادی حرکت دهنده مردم بوده، این خیلی عظمت دارد  و استمرار آن را در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم اهل بیت و یوم الله ها می بینیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.