1400-07-19 10:49
1009
0
76465
در گفتگو با گلستان ما مطرح شد؛

ریشه بیکاری از زبان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان/ عدم برنامه ریزی دولت برای ایجاد اشتغال

مازندرانی ضعف صنایع، عدم مهارت لازم و ضعف در کارهای جمعی و تعاونی و همچنین شرایط اقتصادی و کرونا را عواملی برشمرد که به موضوع بیکاری در گلستان دامن زده است.

به گزارش گلستان ما، کرونا و شرایط بد اقتصادی باعث شده که بسیاری از دایره فعالیت های شغلی در کشور کوچک شود، کارخانه هایی که روزی با ظرفیت های بیش از ۱۵۰ نفر در استان مشغول به فعالیت بودند امروز با کمتر از ۵۰ نفر نیرو فعالیت می کنند.

از سویی دیگر شرایط بد اقتصادی معیشت بسیاری از خانواده ها را به خطر انداخته است و بسیاری از خانواده ها می گویند اگر کار مناسب باشد تحمل این شرایط بد اقتصادی و گرانی های افسار گسیخته برای آنها آسان تر می شود ولی بیکاری و یک سرپرست که باید هزینه چهار تا پنج نفر را در یک خانه از پوشاک و تحصیل و غیره بپردازد چرخه زندگی را مختل کرده است.

امسال که در پایان کار دولت تدبیر و امید قرار داشتیم به نظر می رسد که مسئولان کشور به موضوع اشتغال آنگونه که باید توجه ای نداشتند و ابلاغیه ای به استان ها در خصوص سهم اشتغال هر استان صادر نشده است.

به سراغ سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان رفتیم تا با وی در این زمینه گفتگو کنیم.

با توجه به اینکه اشتغال یکی از مطالبات اساسی جامعه به شمار می رود سهمیه اشتغال امسال استان گلستان چقدر است؟
در سال گذشته سهمیه اشتغال که برای استان گلستان در نظر گرفته شده بود ۳۰ هزار شغل بود و امسال به دلیل آنکه در آخر کار دولت تدبیر و امید قرار داشتیم سهمیه ای برای استان ابلاغ نشد و براساس همان سهمیه سال گذشته برای ایجاد ۳۰ هزار شغل در گلستان برنامه ریزی کردیم.

تاکنون چه میزان محقق شده است؟
تا انتهای شهریور امسال هشت هزار و ۵۰۰ شغل در استان گلستان ایجاد شده و نرخ بیکاری نیز به ۸.۵ رسیده است و در بهار این نرخ بیکاری ۷.۴ گزارش شده و یک درصد میزان بیکاری در گلستان در این مدت افزایش یافته است.

ایجاد این تعداد شغل در حالی است که هنوز بسیاری از تسهیلات تا به حال به استان ابلاغ نشده است و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی از مهر ماه در نظر گرفته شده است.

برآورد می شود که تسهیلات مشاغل خانگی در استان گلستان سه هزار شغل به وجود بیاورد و همچنین از محل بند الف تبصره ۱۸  سهم استان گلستان از این تسهیلات ۳۲ میلیارد تومان است و در صورت اختصاص این میزان تسهیلات هفت تا هشت هزار شغل در استان ایجاد می شود.

اشتغال به وجود آمده براساس عملکردها و تسهیلات و اجرای پروژه های هفته دولت است که در استان به بهره برداری رسیده است.

کرونا چه تاثیری بر اشتغال استان گذاشت؟
باید از بخش خصوصی حمایت بیشتری شود و کرونا مشکلات زیادی در استان به وجود آورده به طوری که در سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر در استان گلستان غرامت بیکاری دریافت کردندو خوشبختانه این افراد در حال حاضر به کار بازگشتنند.

دولت از ۱۲ هزار نفر و کارگاه با پرداخت تسهیلات ۱۰۵ میلیارد تومانی در ایام کرونا حمایت کرد و تلاش ما این بوده که جلوی بیکار شدن بخش عمده ای از مردم را بگیریم.

امیدواریم با ابلاغ تسهیلات در استان گلستان بتوانیم به ۲۵ هزار شغل تا انتهای سال در استان گلستان برسیم، در سال گذشته با توجه به شرایط کرونا و وضعیت اقتصادی کشور توانستیم ۲۷ هزار شغل در استان گلستان ایجاد کنیم.

بومگردی ها گلایه ای از عدم پرداخت تسهیلات دارند در این خصوص توضیح دهید؟
در بحث بومگردی ها بیش از ۱۲۰ بومگردی در روستا این تسهیلات را دریافت کردند وبخشی از این بومگردی ها طرح هایی توسعه دارند  و بخشی از کار آنها به دلیل تورم باقی مانده است.

مصوب شده که به این بومگردی ها به میزان  ۴۰ درصد تسهیلات مکمل پرداخت کنیم و  کسانی که شرایط آن را داشته باشند و بیش از ۶۰ درصد پروژه آنها پیشرفت فیزیکی دارد می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

یک سری از این بومگردی ها  طرح توسعه دارند و در بحث اشتغال روستایی یک بار می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و اگر متقاضی تسهیلات هستند باید از محل های دیگر مثل تبصره ۱۸ در جوزه گردشگری که کارمزد آن ۱۲ تا ۱۸ درصد است استفاده کنند.

چه برنامه هایی برای جویدندگان کار و حمایت از مشاغل جدید دارید؟ 
ایجاد اشتغال وظیفه همه دستگاه ها است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حامی اشتغال است و یک سری مشوق ها نیز برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته است.

امسال یک هزار و ۳۰۰ نفر را حمایت بیمه ای کردیم و کسانی که نیروی کار جدید گرفتند  بیمه آنها را به اندازه یک سال به کارفرما پرداخت می کنیم و در قالب طرحی دیگر کارفرمایانی که نیروی کار جدید می گیرند ماهی ۸۰۰ هزار تومان به آنها به مدت یک سال کمک می کنیم و  در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی تا سقف ۵۰ میلیون تومان می توانیم به افراد تسهیلات پرداخت کنیم.

از طریق کاریابی و مشاوره کاریابی فرصت شغلی را در دستگاه ها و کارخانجات پیدا می کنیم و افراد را از این طریق نیز معرفی مکی کنیم ولی متاسفانه برخی از جویندگان کار به دنبال کار دولتی هستند و علاقمندی به حوزه کار در بخش خصوصی ندارند.

ریشه بیکاری در استان گلستان در چه می بینید؟
یکی از دلایل بیکاری در استان گلستان به دلیل ضعیف بودن صنایع و عدم استقرار صنایع مادر در استان است ولی خوشبختانه ظرفیت خوبی در حوزه کشاورزی و خدمات داریم.

نداشتن مهارت و تخصص لازم از دیگر موضوعاتی است که باعث بیکاری می شود و برخی افراد  مدرک تحصیلی دارند ولی مهارتی در رشته تخصصی خود ندارند.

برخی از کارها نیز کار بدنی و جسمانی است که مورد استقبال بسیاری از جویندگان کار قرار نمی گیرد و از سویی دیگر باید به حوزه فرهنگ تعاون و کار جمعی نیز در استان توجه شود.

همچنین تحریم اقتصادی، کرونا و محدودیت های اقتصادی نیز به بیکاری در استان دامن زده است.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.