1399-05-04 11:41
1095
0
69572

دستور استاندار گلستان برای تکمیل عملیات آبخیزداری در حوزه شهرستان آزادشهر

استاندار گلستان گفت: لازم است اداره کل منابع طبیعی با تکمیل عملیات آبخیزداری ، سازمان جهاد کشاورزی با مدیریت اراضی شیبدار ، شرکت آب منطقه ای از طریق لایروبی مداوم رودخانه ها و احداث سازه و کانال انحراف سیلاب از بالادست شهر به مسیل قره سو و شهرداری ها و دهیاری ها با ممانعت از ساخت و سازهای غیر مجاز و اصلاح سازه های تقاطعی مانع از آسیب های سیلاب ها شوند.

به گزارش گلستان ما، هادی حق شناس صبح امروز در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده استان در تشریح گزارش بررسی سیل ۲۶ تیر آزادشهر گفت: شدت و مدت بارش که ۱۰۲ میلیمتر در مدت ۲ ساعت و با شدت ۵۱ میلی متر در ساعت با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله در ارتفاعات جنوب آزادشهر به وقوع پیوست ، دلایل اصلی سیلاب شهرستان آزادشهر بود و مواردی هم به عنوان دلایل تشدید کننده ، بر شدت آن افزود. 

استاندار گلستان با اشاره به عوامل تشدید کننده این سیلاب افزود: شیب زیاد خصوصا در ناحیه جنگلی به مساحت ۴هزار هکتار و کاربری اراضی زراعی بالادست شهر در حدود ۲۵۰۰ هکتار در مواقع سیلاب باعث فرسایش این اراضی و انتقال رسوبات به پایین دست شده و ضمن افزایش حجم سیلاب ، باعث کاهش توانایی عبور جریان توسط رودخانه و سرریز به خارج مقطع اصلی رودخانه می گردد. سازه های تقاطعی و طولی نامناسب با سیلاب اخیر، انسداد دهانه پل ها توسط رسوبات جامد شناور و کاهش شدید شیب به ۳ دهم درصد در پایین دست شهر از دیگر عوامل تشدید کننده این سیلاب بود. 

حق شناس تکمیل عملیات آبخیزداری و افزایش تراکم پوشش گیاهی در اراضی ملی، افزایش کارایی سازه احداثی آبخیزداری، مدیریت اراضی شیبدار در راستای تبدیل کاربری اراضی زراعی به باغات و بوته های چندساله کم آب طلب، لایروبی مستمر رودخانه ها، اجرای کانال انحراف آب از رودخانه خنجری و پالم از بالادست شهر به مسیل قره سو را از جمله راه حل های مدیریت سیلاب در بالادست عنوان کرد.  

وی افزود: لایروبی مستمر رودخانه ها،  تعریض رودخانه ها و رفع موانع سازه های تقاطعی از جمله دیگر راه حل ها در محدوده پایین دست شهر است. 

حق شناس افزود: لازم است اداره کل منابع طبیعی با تکمیل عملیات آبخیزداری ، سازمان جهاد کشاورزی با مدیریت اراضی شیبدار ، شرکت آب منطقه ای از طریق لایروبی مداوم رودخانه ها و احداث سازه و کانال انحراف سیلاب از بالادست شهر به مسیل قره سو و شهرداری ها و دهیاری ها با ممانعت از ساخت و سازهای غیر مجاز و اصلاح سازه های تقاطعی مانع از آسیب های سیلاب ها شوند.


انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.