1401-05-19 09:37
664
0
81130
با تشکیل کارگروه شهر تاریخی استرآباد (گرگان)؛

تکاپوی مسئولان گلستان برای حفظ بافت تاریخی گرگان/ اعتبارت ناچیز و کندی سرعت مرمت ابنیه تاریخی

مسئولان استان در تلاش هستند که با تشکیل کارگروه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) چهل و یکمین اثر تاریخی کشور را از خطر نابودی حفظ کنند.

به گزارش گلستان ما، خانه های قدیمی و متروک پیراهن کهنه ای برتن شهر گرگان است و مردمانی با صفا و مومن که در این شب ها پارچه های مشکی را بر سردرب منازل خود نصب کردند تا بگویند این شهر عزادار حسینی است و همه این منظره ها نشان می دهد که شما در بافت تاریخی و با اصالت گرگان قدم گذاشتید.

چندی پیش حادثه ای دردناک و فروریختن یکی از خانه های تاریخی آلامی بر دردهای تاریخ استرآباد  شد، زنگ خطر نابودی هویت تاریخی و اصیل این شهر با فروریختن این خانه تاریخی به صدا در آمد و مسئولان را برای حفظ این بافت با ارزش به تکاپو انداخت.

شهر تاریخی استرآباد در سال 1310 به‌عنوان اولین بافت تاریخی و چهل و یکمین اثر تاریخی کشور به ثبت ملی رسید که نشان از اهمیت و پویایی این اثر تاریخی است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان  در باره اهمیت حفظ و صیانت از بافت تاریخی گرگان تاکید کرده که در جلسه اخیر کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری استان کلیات طرح حفاظت و ساماندهی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) و ضوابط اختصاصی آن به تصویب رسید که با توجه به اهمیت این اثر تاریخی ارزشمند، خبر خوبی برای حوزه میراث‌فرهنگی شهر گرگان به شمار می رود.

فرمانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موضوعات برای حفظ شهر تاریخی استرآباد و تداوم پویایی و جریان زندگی در آن، حفظ و مرمت بناهای مسکونی در محدوده این اثر تاریخی ارزشمند است که باید در راستای ترغیب و تشویق ساکنان و مالکان بناهای مسکونی در این محدوده، تسهیلات حمایتی را با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط نظیر راه و شهرسازی برای مرمت و احیا بناهای مسکونی در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی سطح استان بسیار ناچیز است و برای تداوم و تسریع روند حفظ و احیای این اثر تاریخی ارزشمند باید با بهره‌مندی ظرفیت‌های قانونی از دستگاه‌های اجرایی کمک گرفت.

همچنین در کارگروه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) که مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان را اخذ کرده شکل گرفت، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان امیدوار است که حیات بافت تاریخی گرگان دیگر به خطر نیفتد.

سیدمحمدرضا سیدالنگی می گوید: هدف کارگروه شهر تاریخی استرآباد احیا این اثر تاریخی به‌عنوان هویت شهر مرکز استان است و هر دستگاه اجرایی و خدمات رسان باید با بهره‌مندی از اعتبارات و ظرفیت‌های در دسترسِ خود برای احیای این شهر تاریخی نقش مؤثری ایفا کند.

این مقام مسئول یادآور شد:  دستگاه‌های عضو کارگروه شهر تاریخی استرآباد برآورد ریالی برنامه‌های اولویت‌دار اجرایی، نیازها، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آتی خود در راستای خدمات‌رسانی بهتر در محدوده شهر تاریخی استرآباد را به دبیرخانه کارگروه اعلام کنند تا با تجمیع این نیازمندی‌ها بتوان به‌صورت یکپارچه برای پیگیری حفظ و احیا این اثر تاریخی ارزشمند تلاش کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: با توجه به نیاز و اهمیت مباحث آموزشی و فرهنگی در محدوده بافت تاریخی گرگان، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به‌عنوان دبیرخانه کارگروه و اداره‌کل راه و شهرسازی در نشستی با دانشگاه جامع گلستان بحث انتخاب مکانی برای ایجاد دانشگاه هنر و معماری در محدوده بافت تاریخی گرگان را بررسی کنند.

النگی  با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته با احیا گذر محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد اتفاقات مثبتی را در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری در این محدوده شاهد بودیم، تأکید کرد: برای تداوم این روند شهرداری گرگان بر اساس مطالعات صورت گرفته، اولویت بعدی را برای احیا و بهسازی گذری در محدوده مرکزی شهر تاریخی مشخص کند تا با تجمیع اقدامات دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان در گذرهای تاریخی اولویت‌دار، روند احیا و مرمت شهر تاریخی تسریع شود.

سیدالنگی افزود: با توجه به بافت و شکل معماری محدوده مرکزی شهر تاریخی استرآباد و وجود کوچه‌های باریک دسترسی خودروهای آتش‌نشانی در هنگام حادثه دشوار و در مکان‌هایی غیرممکن است، ازاین‌رو نصب شیرهای آتش‌نشانی در گذرهای تاریخی امری ضروری است و می‌بایست آتش‌نشانی گرگان نصب این شیرها را با همکاری شرکت آب و فاضلاب پیگیری کند.

بافت تاریخی گرگان در فضایی حدود 150 هکتار در مرکز این شهر قرار دارد، در سال های اخیر ریزش برخی از واحدهای تاریخی و کندی سرعت مرمت این اماکن تاریخی باعث گلایه هایی از سوی شهروندان شده بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.