1399-12-15 14:56
2027
1
73544
به مناسبت سالگرد حجت الاسلام حسینی؛

تبیین خدمات انقلابی حجت الاسلام حسینی در شرق گلستان

غلامرضا خارکوهی به مناسبت سالگرد حجت الاسلام حسینی در یادداشتی به ابعاد شخصیتی و خدمات انقلابی ایشان پرداخته است.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی، تاریخ نگار انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد حجت الاسلام حسینی در یادداشتی به ابعاد شخصیتی و خدمات انقلابی ایشان پرداخته است.

در این یادداشت می خوانید:

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی از روحانیون انقلابی و تحصیل کرده در حوزه و دانشگاه بود که نقش مهمی در ترویج ارزش‌های مذهبی و فرهنگ اهل بیت پیامبر(ص) و آرمان‌های انقلاب اسلامی در منطقه شرق استان گلستان ایفا کرد. به قول یکی از بستگانش، ایشان از آغاز فعالیت انقلابی‌اش- از سال 1356 تا 1398- به مدت 43 سال دغدغه خدمت به مردم و نظام اسلامی را داشت و همیشه برای تبلیغ انقلاب اسلامی در تکاپو بود. 

او زاده روستای محروم و کوهستانی "چِلیِ سُفلی" و نوه "آقا محمد رئیس"، و پرورش یافته در خانواده‌ای روحانی بود که همراه پدر روحانی‌اش (سید ابوالقاسم) و برادر شهیدش (سید حسن) خدمات بی‌شماری به جامعه ارائه نمودند. او سال‌ها در سپاه پاسداران، جبهه‌های جنگ در مناطق غرب و جنوب کشور، تحصیل و تدریس در حوزه و دانشگاه، امامت جمعه موقت شهرهای مختلف، و 24 سال در سازمان تبلیغات اسلامی، به خدمت صادقانه پرداخت و سال ها به عنوان رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرهای مراوه تپه، مینودشت و علی آبادکتول، شب و روز به دنبال حل مشکلات مردم و نیازمندان جامعه بود. او علاوه بر دروس سطح بالای حوزه علمیه، دارای مدرک فوق لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی بود که شاگردان زیادی نیز در دانشگاه از او کسب فیض می کردند.

 امّا سرنوشت او در آخرین روزهای سال 1398 با بلایی جهانی به نام ویروس کرونا که تازه و ناشناخته در ایران شیوع پیدا کرده بود، گِره خورد.

او از تاریخ 27 تا 29/11/98 جهت شرکت در دوره آموزش مدیران تبلیغات اسلامی کشور در شهر قم ماموریت اداری داشت، در آن زمان هنوز شیوع ویروس کرونا در ایران رسماً اعلام نشده بود. ظاهراً همین جا بود که به این ویروس آلوده شد و چند روز بعد، از شدت ناراحتی، در تاریخ 7/12/98 در بیمارستان بستری گردید. آثار مخرب این ویروس چنان عمیق بود که تلاش پزشکان و پرستاران موثر واقع نشد و عاقبت روز پنج شنبه 15 اسفند سال 98 در بیمارستان علی‌آباد کتول جان به جان آفرین تسلیم کرد و در آستانه بهار و عید نوروز، دفتر زندگی 60 ساله او به خزان افتاد. 

حجت الاسلام سید حسین حسینی امام جمعه سابق مینودشت که از بستگان اوست، می‌گوید: «ایشان مرحوم شدند، مرگ حق است و همه باید از دار دنیا بروند. امّا تشییع جنازه و دفن ایشان خیلی مظلومانه بود، و ما موفق نشدیم مجلس ترحیمی برایش بگیریم، تا از خدماتش تجلیل کنیم. ولی دوستان ما در قم - مجمع جهانی اهل بیت- از طریق فضای مجازی برایش مجلس ترحیم گرفتند. همچنین تعداد زیادی ختم قرآن برایش گرفته شد. ولی حقش بیش از اینهاست. سازمان تبلیغات کار بسیار خوبی انجام ‌داد که کتابی در باره آقا سید علی و فعالیت‌ها و زحماتش- به نام خزان در بهار- ‌نگاشت.»  

در آن زمان به علت خطر ویروس وحشت آفرین کرونا که بسیار مُسری و مرگ‌آور بود، به جز خانواده و نزدیکان مرحوم سید علی، کسی نمی‌توانست به عیادتش برود، مراسم تشییع جنازه و برپایی مجلس ترحیم نیز از طرف دولت ممنوع بود، لذا او بسیار مظلومانه و غریب از دنیا رفت. امّا دفتر خدمات و خاطرات بی‌شمار او باقی است، اخلاق خوش و رفتار مهربانش، علم و ایمانش، پاکی و صداقتش، بیان و قلمش، و روابط عمومی جذابش، از او شخصیتی دوست داشتنی ساخته بود که تا سالیان سال در اذهان مردمان این دیار باقی خواهد ماند. 

آقای سید حسن حسینی فرزند آن مرحوم می‌گوید: «فوت ایشان مصادف شد با دوران شیوع ویروس کرونا در کشور و امکان برگزاری مجالس ترحیم مُیسر نبود. امّا اتفاق بسیار ارزشمندی رخ داد و آن این بود که بیش از 40 ختم کامل قرآن کریم با همراهی تعداد زیادی از دوستداران ایشان از سراسر کشور برایش انجام شد، که ثواب این کار به روح پر فتوح این روحانی مردمی اهدا گردید. همچنین از نقاط مختلف کشور و حتی برخی از کشورهای جهان مثل آلمان، کانادا، هلند، ایتالیا و نقاط مختلف ایران و استان گلستان و شهرستان علی‌آباد کتول، مردم فهیم عرض تسلیت فرستادند و در غم از دست دادن این روحانی بزرگ شریک شدند و اظهار همدردی کردند.» 

حجت الاسلام نورالله ولی‌نژاد مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گلستان نیز می‌گوید: «مرگ ایشان بسیار تلخ و ناگوار بود، از آن تلخ‌تر عدم تشییع جنازه و برگزاری مراسم، و عدم رفت‌وآمد به منزل ایشان جهت عرض تسلیت و تسکین بود، که البته همه اینها به دلیل شرائط خطرناک ویروس کرونا بود. تحقیقاً یاد او در خاطره‌ها جاودانه خواهد ماند و هرگز نام او به فراموشی سپرده نخواهد شد.»

سیده محدثه دختر مرحوم حسینی نیز می‌گوید: «چه سخت و دشوار است دیدن قاب عکس پدر روی دیوار به جای خودش.»
** 
گزیده ای از دیدگاه های مرحوم سیدعلی حسینی:
- یکی از دغدغه‌های ما باید جذب جوانان و نوجوانان به مسجد باشد. فضای مسجد مکانی مناسب برای تربیت و رشد نوجوانان است، لذا ائمه جماعت می‌توانند با برنامه‌های متعدد فرهنگی، ورزشی، علمی و آموزشی جوانان و نوجوانان را به سمت مساجد سوق دهند تا آنان از این طریق شیفته مساجد شوند.

- یکی از سیره‌های امام صادق(ع) کمک به نیازمندان بود. او بسیار بخشنده و کریم بود، یاران و پیروان خود را به بخشش سفارش می‌کرد و تأکید می‌فرمود: یاور درماندگان و مستضعفان باشید. 

- توسل و پناه بُردن به مزار اهل بیت(ع) آرامشی ماندگار برای هر مسلمان به ارمغان می‌آورد و این منحصر به قشر خاصی نیست. چرا که بقاع متبرکه مایه آرامش ما هستند. باتوجه به این که بحث مرگ نکته غیر قابل انکاری در زندگی هر فرد است، باید به گونه‌ای عمل کنیم که پس از مرگ توشه‌ای برای آخرت خود اندوخته باشیم، در این راستا حُب اهل بیت(ع) و فرزندانشان بهترین توشه است. کسی که نیت درونی‌اش با مودّت و ولای اهلبیت(ع) گِره خورده باشد، عمل بیرونی‌اش هم هماهنگ و همرنگ با فرهنگ اخلاقی و معنوی این دودمان خواهد بود.

- دنیای امروز با وجود پیشرفت و تحول، پر از نگرانی، اضطراب، ترس و دلواپسی است، لذا تقویت معنویت، دین و اخلاق در وجود انسان‌ها بهترین درمان این دردهاست، و زیارت و دعا که در آیین نورانی اسلام از جایگاه بسیار رفیع برخوردار است می‌تواند در برطرف نمودن نیازهای معنوی و روحی انسان نقش سازنده‌ای داشته باشد.

- همه تلاش‌ها از سوی همه باید برای تقویت تولید داخلی بسیج شود و همه باید سعی کنند محصولات داخلی را مصرف بکنند، چرا که مصرف کالاهای قاچاق و وارداتی علاوه بر پیامدهای گوناگونی که دارد، باعث می‌شود تا چرخه تولید کشورهای دیگر به حرکت در آمده، و تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانجات و در نتیجه بیکاری جوانان در کشورمان توسعه یابد.

- زن مظهر جمال و زیبایی و عفاف است، و مرد مظهر شیفتگی و مجذوب شدن، از این رو فرهنگ غنی و ارزشمند اسلام پوشش و حجاب را برای بانوان لازم دانسته است. حجاب حافظ ارزش‌های والای معنوی زنان است و دانشمندان و علمای بزرگ برای لزوم حجاب به قرآن، احادیث، اجماع و عقل استناد کرده‌اند و حدود پوشش را برای مردان و زنان به صورت روشن بیان داشته‌اند.

- دشمنان در صددند با از بین بردن ارزش‌ها و باورهای جامعه از راه تهاجم و شبیخون فرهنگی، با استفاده از شیوه‌های مختلف به این نظام و انقلاب ضربه بزنند، خانواده‌ها در این خصوص باید هوشیار باشند.

- خدمت رسانی یعنی سودرسانی و خیررسانی انسان به مردم با هدف رفع  مشکلات و نیازهای مردم. خدمت رسانی به مردم توفیقی است که نصیب ما شده است و باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرد.

- مدیریت زمان، بهترین برنامه برای رشد و موفقیت انسان است. هرکس برای نحوه گذراندن ساعات و روزهای عمر خود برنامه نداشته باشد، باخته است. انسان‌های موفق حتی از وقت‌های اندک میان کارها و برنامه‌های مختلف خویش، جهت مطالعات و کارهای مفید استفاده می‌کنند و از هدر رفتن این سرمایه جلوگیری می‌کنند.

- آنچه امروز در بین مسلمانان جهان باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد وحدت کلمه و اصل قرار دادن آن در راستای تشکیل "اُمت واحده" است، لذا وظیفه همه این است که برای اتحاد و منسجم شدن در بین همه آحاد جامعه، وحدت کلمه داشته باشیم، چرا که وحدت، راه نجات مسلمانان از استکبار جهانی و دسیسه‌گران غرب است.

- یکی از آفت‌های ایمان ریا است. همه ما ممکن است ناخودآگاه به نوعی ریا مبتلا شویم، انسان معمولاً از سر آگاهی قصد نمی‌کند عبادت را برای خودنمایی انجام دهد، امّا شیطان با وسوسه بر نیّت‌ها اثر می‌گذارد، به گونه‌ای که اگر قلبمان را وارسی و خودکاوی کنیم به خالص بودن یا نبودن رفتار خویش پی می‌بریم.

- در حال حاضر الگو گرفتن از زندگی غربی، نداشتن سبک زندگی ایرانی اسلامی، کم شدن عواطف در بین خانواده‌ها، چشم و هم چشمی، کم توجهی به سنت‌های قدیمی، از عوامل افزایش طلاق در جامعه است. رسوخ برنامه‌های ماهواره در بین خانواده‌های ایرانی، استفاده بیش از حد از وسایل ارتباط جمعی مانند اینترنت و موبایل، دوری بیش از حد والدین، کم توجهی به مسائل اعتقادی و دینی، از عوامل سُست شدن خانواده های ایرانی است.

- کلید سعادت انسان‌ها در شناخت اهل بیت(ع) و عمل به سیره آنهاست. چون سیره اهلبیت مانع از گمراهی انسان‌ها می‌شود و انسان را به سوی نور و روشنایی رهنمون، و او را به اخلاق انسانی دعوت می‌کند.

- دشمنان می‌کوشند تا با شکستن قداست و حرمت ارزش‌ها در منظر فرد، او را نسبت به مسائل ارزشی، لاابالی و دچار اباحه‌گری نمایند، و فرد وقتی دچار اباحه‌گری شد، دیگر امکان مقابله با تهاجمات بی‌امان فرهنگی را هم از دست می‌دهد.

- دشمن برای تخریب ارزش‌ها با استفاده از تئوری محتاج نان کردن و سر گرم نمودن به لهویات، به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که با ایجاد نیازهای کاذب اقتصادی و سرگرمی‌های پوچ، زمینه تغییر ارزش‌ها را در جامعه به وجود آورد.
 **
لازم به ذکر است که برای معرفی شخصیت و خدمات و مبارزات مرحوم حجت الاسلام سید علی حسینی، کتابی به نام "خزان در بهار" به حجم بیش از 250 صفحه اخیراً به قلم غلامرضا خارکوهی و توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان منتشر شده که مطالعه آن برای مردم و مسئولان حائض اهمیت می باشد. 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.